Gå til innhold

Anbefaling av ny skjerm til spill, jobb, surfing, film. 1080p eller 1440p?


Nitrius

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en alt mulig skjerm, og burde ikke koste mer enn 10k, jo mer jeg får for pengene jo bedre.

Sitter for tiden med to Dell U2412M skjermer som er en plass mellom 8-10 år gamle, men veldig fornøyd med disse. Tenker å bytte ut en av de, eller muligens kjører 3 skjerm oppsett, men usikkert om det blir plass.

Usikker på om jeg skal gå for 1920x1080 eller 2560x1440, har lenge siklet på en variant av Asus PG279Q, men pågrunn av bakgrunns belysnings problematikken jeg leste noe om får noen år tilbake så ble det aldri noe av. Samt at jeg er noe redd for at en for stor oppgradering i oppløsningen vil utløse en oppgradering av resten av PCen, da den ikke greier å holde følge i spill.

Krav:
144HZ
IPS
G-Sync(Ikke nødvendigvis et krav, men ønsker å teste ut).

Maskinen jeg bruker for tiden er i hovedsak 4-5 år gammel, sett bort fra SSD og skjermkort(Nvidia 2070).

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville aldri kjøpt 1080p i dag, dette var gammeldags for flere år siden. 

Du får fremdeles 1080p monitorer men de har ofte billige og simple TN panel.

Men skal prøve å holde meg objektiv.

Til jobb er det viktigste med en skjerm ikke størrelsen, men oppløsningen, fordi man får mer arbeidsflate, derfor er 1440p et åpenbart valg.

Du nevner også film, flere filmer bruker 21:9 formatet, som vil si at filmen kan fylle ut en hel ultrawide skjerm. I tillegg gir ultrawide mer arbeidsflate i siden. 

Det beste kjøpet, om du skal ha IPS skjerm er Asus PG349Q, men den koster litt over 10000. 

Skal du ned på 27" 16:9 mener jeg de beste skjermene du får på markedet i dag er Asus PG279Q (som du nevner) og Acer XB127HU.

Har testet begge, og mener dette er de beste 1440p monitorene du får på markedet uten å vrenge lommeboka. Skal du ha noe bedre må du opp til FALD som er 20000 +. 

Med andre ordc mye monitorer for pengene. Lenovo, Viewsonic, Philips og disse billig merkene er ikke gode til spill, pga. manglende g-sync og dårligere response time (i følge tester).

LG har veldig bra bilde kvalitet, men de billigere 27" tommerne ser ut til å slite med mye backlight bleed.

Samsung derimot har veldig gode panel, men mangler g-sync. Samme med Dell, men dell er mer myntet mot kontor arbeid, ingen g-sync og dårligere responstid. Alternativet er Alienware, som er gamingmerket til Dell, men disse har jeg faktisk ikke prøvd, så kan derfor ikke si så mye om de.

Derfor, sett fra gaming perspektiv så ville jeg helt klart gått for Asus PG279Q eller Acer XB127HU i den prisklassen. Da får du 144/165hz, 1440p, IPS og g-sync. 

 

Endret av Emile the rat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nitrius skrev (19 minutter siden):

Takker for godt og utfyllende info @Emile the rat

Med tanke på Asus PG279Q, har jo kommet flere varianter, type Asus PG279QE og Asus PG279QZ som jeg forstår er "refresh" utgaver av Asus PG279Q, og de er vist så og si identiske(?) utifra info jeg greier å finne, har du noe innvending der?

Det var noe forskjell på bakgrunnsbelysning, men minimal. Mener refreshen hadde 50 nit mindre, kan sjekke om.

Men i teorien, identiske skjermer, så kjøp det som er tilgjengelig eller det man får billigst er mitt råd :) 

Men kan se om jeg finner det igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nitrius skrev (33 minutter siden):

Takker for godt og utfyllende info @Emile the rat

Med tanke på Asus PG279Q, har jo kommet flere varianter, type Asus PG279QE og Asus PG279QZ som jeg forstår er "refresh" utgaver av Asus PG279Q, og de er vist så og si identiske(?) utifra info jeg greier å finne, har du noe innvending der?

PG279QZ er refresh, mens PG279QE bruker likt panel som første modell. 

Siste refresh er PG29Q:  https://www.komplett.no/product/1152247/datautstyr/skjermer/skjermer/asus-27-gamingskjerm-rog-strix-xg279q?gclid=CjwKCAjw4pT1BRBUEiwAm5QuR4UvM84nE3pKU1-5E4nsgdEwzWOct0XbxoCvDQd6L2t3ws2X9d555BoCR_IQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Den har litt høyere nit, og kan overklokkes til 170hz. Den er også rimeligere, men har ikke g-sync modul. PG279Q har derfor ikke variable overdrive, og ville cappe ut på 100-120hz dersom du bruker g-sync.

Beste kjøpet er derfor PG279E etter min mening: https://www.komplett.no/product/1137920/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/asus-27-led-rog-swift-pg279qe?gclid=CjwKCAjw4pT1BRBUEiwAm5QuR9CJMaCkSGQG4ZsWyE0WngxyRyBTV8RHQlaUC6bSyN97q2_blqR6KxoCFV8QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

 

Endret av Emile the rat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Titta på XG279Q som du nevner der også, men leste noe om at sRGB modus på den skjermen sliter..

Det er forøvrig litt av problemet her, jo mer research man gjør på skjermer, jo mer innser man at det er et eller annet tull med alle skjermer, men en variant av PG279Q ser ut til å være det nærmeste jeg kommer en skjerm som er "perfekt" i mine øyne.

Du har ikke noen innvendinger på Viewsonic XG270QG og LG sin 27GL850?

Takk igjen for gode poster Emile :)

Lenke til kommentar

Jeg har hatt LG 27GL83A-B i en uke nå og er strålende fornøyd, spesielt med tanke på prisen. Den er relativt lik 27GL850, såvidt jeg vet er forskjellene at 27GL83A ikke har DCI-P3 eller USB hub.  Windows oppfatter den faktisk som 27GL850 også ?

38450682_Annotation2020-04-27105840.png.65f6ec939b00e00a329f3abf0db09db1.png

 

Jeg hadde en Benq XL2420Z før, og opplever LG-skjermen som minst like rask. Den har ikke GSYNC-modul, men er "certified" og har adaptiv refresh fra 48-144hz over DP. Jeg har litt backlight bleed/IPS glow, men da jeg ikke bruker PC-en så mye i mørket plager dette meg lite, YMMV.

Endret av Hayabuuza
La til et bilde
Lenke til kommentar

Ble til at jeg handlet meg Asus PG279QZ fra Elkjøp og meget fornøyd så langt :D

Må si det var litt av en oppgradering fra Dell U2412m, utrolig hvor klart og "smooth" ting føles nå, har noe backlight bleed og ips glow, men tror jeg fint skal greie å leve med det, forsåvidt litt utrolig at mine Dell skjermer som nå er 9 år gamle har null backlight bleed og lite om ingen ips glow. Hva er det egentlig nå i senere tid som har gjort dette "problemet" mer fremtredende? Paneler med høyere Hz?

Forsåvidt noen valg jeg funderer på: 1. Kan rydde litt og få plass til alle 3 skjermene, Asusen i midten. 2. Fortsette som før med to skjermer, Asus+1 Dell. Problemet med disse skjermene nå er farge forskjellen, Dell skjermen ser nå veldig rosa/blå/kalde ut, mens Asus'en virker mer varm/gul. 3. Handle en Asus skjerm til, dyrt men det frister stort for øyeblikket, hehe.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Regner med du har prøvd å justere alle innstillingene på begge skjermene for å prøve å få de så lik som mulig? Jeg vil tro det finnes noen tester på nettet som gir ideelle innstillinger for den nye Asus-skjermen din, så du bør sikkert bruke den som baseline, og så prøve å matche Dell-skjermen mot den etterpå. Det har jeg gjort på mine flerskjermsoppsett med forskjellige typer skjermer.

Lenke til kommentar
Hayabuuza skrev (På 27.4.2020 den 10.56):

Jeg har hatt LG 27GL83A-B i en uke nå og er strålende fornøyd, spesielt med tanke på prisen. Den er relativt lik 27GL850, såvidt jeg vet er forskjellene at 27GL83A ikke har DCI-P3 eller USB hub.  Windows oppfatter den faktisk som 27GL850 også ?

 

Jeg hadde en Benq XL2420Z før, og opplever LG-skjermen som minst like rask. Den har ikke GSYNC-modul, men er "certified" og har adaptiv refresh fra 48-144hz over DP. Jeg har litt backlight bleed/IPS glow, men da jeg ikke bruker PC-en så mye i mørket plager dette meg lite, YMMV.

Brukte du Motion Blur Reduction (ULMB) på din gamle skjerm? Jeg er STOR fan av (ULMB). Hvordan er det med en denne LG skjermen uten? 

Endret av Slaps
Lenke til kommentar
Nitrius skrev (35 minutter siden):

Ble til at jeg handlet meg Asus PG279QZ fra Elkjøp og meget fornøyd så langt :D

Må si det var litt av en oppgradering fra Dell U2412m, utrolig hvor klart og "smooth" ting føles nå, har noe backlight bleed og ips glow, men tror jeg fint skal greie å leve med det, forsåvidt litt utrolig at mine Dell skjermer som nå er 9 år gamle har null backlight bleed og lite om ingen ips glow. Hva er det egentlig nå i senere tid som har gjort dette "problemet" mer fremtredende? Paneler med høyere Hz?

Forsåvidt noen valg jeg funderer på: 1. Kan rydde litt og få plass til alle 3 skjermene, Asusen i midten. 2. Fortsette som før med to skjermer, Asus+1 Dell. Problemet med disse skjermene nå er farge forskjellen, Dell skjermen ser nå veldig rosa/blå/kalde ut, mens Asus'en virker mer varm/gul. 3. Handle en Asus skjerm til, dyrt men det frister stort for øyeblikket, hehe.

Vel, bare en tanke, men nyere skjermer har ofte større overflate, og flere piksler som skal belyses, som kan forklare hvorfor flere nye skjermer har backlight bleed eller IPS glow. Det nærmeste du kommer å bli kvitt backlight bleed er vel QLED, da OLED fremdeles ikke er kommer til monitor markedet. Men personlig, så mener jeg ikke dette er noe problem, om man ikke har det i veldig stor grad, aldri plaget meg veldig :)

Det med ulike skjermer, med ulik kalibrering er noe jeg aldri hadde klart personlig. Når det skal sies er jeg veldig sær på bildekvalitet. Det fungerer veldig bra å ha hovedskjerm i senter, og ekstra skjermer på siden.

Jeg tror det er en vurderingssak, men det viktigste er egentlig å ha en god hovedsskjerm til spill. Så muligens det lureste er å ha Asus'en i midten, og bruke 2 Dell skjermer på siden. Selv om dette strider litt imot hva jeg mener er det beste valget, så mener jeg det er litt vanskelig å forsvare et kjøp av to dyre g-sync skjermer, om man kun skal bruke en til spilling.

Det hadde gitt mer mening med 3 like skjermer om du skal kjøre surround i gaming.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Slaps skrev (4 timer siden):

Brukte du Motion Blur Reduction (ULMB) på din gamle skjerm? Jeg er STOR fan av (ULMB). Hvordan er det med en denne LG skjermen uten? 

Brukte ikke det på den gamle, fikk hodepine av det. Merker ikke stort til motion blur på LG skjermen, men hvis man setter response time til faster istedet for fast opplever jeg mye ghosting. LTT testet 27GL850 her. Asus VG27AQ støtter ULMB og variable refresh rate samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...