Gå til innhold

Så mye faller brukte elbiler i pris


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde motorhavari på en Toyota Previa for en del år siden, og turbohavari et par år etterpå. Begge tatt på garanti under tvil da bilen var litt over fem år, men alle servicer var tatt i tide og på merkeverksted. Mener å huske at de antydet en pris på knapt 100.000 totalt, og dette var vel i 2008.

Hadde også en Mercedes R-klasse hvor turboen måtte byttes. Dette kostet ca 60.000, og her var bilen 9 år gammel, så det var ikke noen garanti involvert. Tør ikke tenke på hva motorbytte på Mercedesen ville ha kostet...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Martin Svensson skrev (49 minutter siden):

Frobe o kremt

5000 var väl att ta i på nedsidan. Men ändå inte i närheten av några 70k om man sätter i en från skroten: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/VOLVO-V70/2008_2013/Växellåda-&-Drivaxel-&-Mellanaxel/Växellåda-Automatlåda/Alla/

Fra skroten vet man ikke om man får skrot eller noe som varer noen år.

Renoverte automatkasser får man for kr 25 000 i Sverige, da kan man kjøre noen år uten å måtte bytte på nytt. Man må sikkert lete litt for å finne verksted som bytter automatkasse på V70 for kr 5000, spesielt på AWD-modeller.

Renovering av en V70 girkasse hos RATS i Norge koster kr 50-60 000.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, FDXWACK8 said:

Om så skulle være,  så spiller det ingen rolle hva grunnen er. Defekt er defekt.

Vesentlig rolle. At batteriet blir bytta betyr ikkje at det er defekt, dødt eller ubrukelig, berre at det burde byttes. Så om for eksempel ein design-feil er funnet er det mogleg å bytte batteriet, fikse det gamle til å vera innan spec, og gjenbruke det.

Korleis kan det ikkje ha ein vesentlig rolle då?

EDIT: Slike feil vil jo også typiskt bli ordna på produsentens rekning også, som også har vesentlig relevanse i ein diskusjon om kor dyrt det er å skifte batteri...

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 3
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (5 minutter siden):

Overasket at hybrider holder seg så godt i pris pluss at batteriene i hybrid biler ikke holder så lenge da de lades mye siden de er så små men igjen et batteri til en prius koster ikke allverden pluss at man kan fint kjøre en hybrid med dødt batteri selv om forbruket øker.

Det er det som er genialt med hybrider. Går enten motor eller batteri i stykker kan man fortsatt bruke bilen. Ved fornuftig bruk kan både motor og batteri vare lenge. Et tesla batteri koster flere hundre tusen. Et hybrid batteri gjerne en fjerdedel. Sjekket prisen på batteri til en BMW 330e. Kostet ca 20 000. (Ble faktisk overrasket mulig at det kan være feil). Poenget er at enkelt komponenter er billigere og det gjør at verdifall blir lavere. Kompliserte store luksusbiler faller alltid mere i pris pga dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
59 minutes ago, kmlund said:

Hadde motorhavari på en Toyota Previa for en del år siden, og turbohavari et par år etterpå. Begge tatt på garanti under tvil da bilen var litt over fem år, men alle servicer var tatt i tide og på merkeverksted. Mener å huske at de antydet en pris på knapt 100.000 totalt, og dette var vel i 2008.

Hadde også en Mercedes R-klasse hvor turboen måtte byttes. Dette kostet ca 60.000, og her var bilen 9 år gammel, så det var ikke noen garanti involvert. Tør ikke tenke på hva motorbytte på Mercedesen ville ha kostet...

Realistiske verkstedkostnader er greit, og mye koster en del. Men det du kommer med er jo rene landeveisrøveriet. Har du aldri lært deg å sjekke rundt for priser, du bare godtar å bli ranet på BOS og lignende?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FDXWACK8 skrev (3 timer siden):

Det er ikke drivstoff- forbruk som er den store kostnaden ved å eie bil. Verditapet overskygger alle andre kostnader.

En fossilbil bruker ca. sin egen innkjøpspris i drivstoff i løpet av levetiden. F.eks. 300.000 km @ 1 kr/km = 300.000,- kr. Kan alltids diskutere kjørelengde og drivstoffpris, men vi er innenfor ballbingen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
FDXWACK8 skrev (3 timer siden):

Da må du kjøre utrolig mye. Jeg kjører kun 12000 km i året, dvs 1200 mil. Bilen bruker x 0,55 liter pr mil. Det betyr at jeg må kjøpe 660 liter drivstoff i året.

Du kjører lite ja. På nippet til at du kunne basert deg på drosje. For dere som knapt bruker bilen blir det selvsagt lite å spare på en bil som er forholdsvis dyr i innkjøp men rimelig i drift.  Jeg pleide å fylle en til to ganger per uke. Godt å slippe det tidssluket. Og den andre bilen kjøres knapt lengre så elbilen sparer for 1,5 biler her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, onkel_jon said:

 pluss at batteriene i hybrid biler ikke holder så lenge

Vet du det eller tror du de? Om dette ikke bare er noe du antar, Hva i så fall din kilde på dette.
Batterier kan ha mer eller mindre konservative ladeprofiler som påvirker levetiden dramatisk. På et relativt sett lite hybrid eller ladehybridbatteri er det ikke like smertefullt å sette av 15-30% av kapasiteten som buffer for å potensiellt strekke levetiden svært mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (40 minutter siden):

Du kjører lite ja. På nippet til at du kunne basert deg på drosje. For dere som knapt bruker bilen blir det selvsagt lite å spare på en bil som er forholdsvis dyr i innkjøp men rimelig i drift.  Jeg pleide å fylle en til to ganger per uke. Godt å slippe det tidssluket. Og den andre bilen kjøres knapt lengre så elbilen sparer for 1,5 biler her. 

Da kjører du mye. Jeg har 50liters tank og den rekker ca 900km. 1800km PR uke er nok over normalen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå solgte vi vår 15 år gamle fossilbil i fjor, den fikk vi 7000 kroner for, bilen var forsåvidt grei den, men det lakk vann inn, elektriske feil pga vannlekkasje osv.

Hadde bilen vært tipp topp hadde vi kanskje fått 15000 for den. Men bilen var uansett utdatert. Det er gjerne 15 år gamle biler, enten di går på dinosaur fuel eller elkraft.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kjetil Strand skrev (1 time siden):

En setter aldri inn nytt batteri i en gammel elbil, en

Setter inn deler av et gammelt batteri og erstatter defekte celler.

Endelig en som er våken i denne tråden!

På lik linje som at man ikke kjøper en ny motor til en 15 år gammel dieselbil med motorhavari, så kjøper man ikke ny batteripakke til en 15 år gammel elbil. Man bytter defekte celler med brukte celler fra et vraket kjøretøy. Det koster omtrent ingen ting sammenlignet med en helt ny batteripakke.

Helt utrolig at ingen før siterte taler er oppegående nok til å skjønne det.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (3 timer siden):

Endelig en som er våken i denne tråden!

På lik linje som at man ikke kjøper en ny motor til en 15 år gammel dieselbil med motorhavari, så kjøper man ikke ny batteripakke til en 15 år gammel elbil. Man bytter defekte celler med brukte celler fra et vraket kjøretøy. Det koster omtrent ingen ting sammenlignet med en helt ny batteripakke.

Helt utrolig at ingen før siterte taler er oppegående nok til å skjønne det.

Å ta ut en batteripakke på 570kg kan være en utfordring i mange garasjer. Har ikke sett dette utfør men kan tenke meg at det er noe man bruker litt tid på om man skal gjøre det hjemme. Når man har tatt ut batteriet skal det demonteres. Det er nok enklere.

så spørs det hvordan batteriene er pakket. Er de limt så blir det en utfordring. Man må kanskje skifte en hel modul på av få celler.

Å jobbe på et batteri som har høy spenning og mye energi kan være farlig. Vet ikke om man må lade batteriet til helt tomt før det kan jobbes på. Har mistet en nøkkel ned på et vanlig 12volts batteri, det er noe man prøver å unngå. Hvordan nye batterier reagerer på en kortslutning aner jeg ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Trestein said:

Å ta ut en batteripakke på 570kg kan være en utfordring i mange garasjer. Har ikke sett dette utfør men kan tenke meg at det er noe man bruker litt tid på om man skal gjøre det hjemme. Når man har tatt ut batteriet skal det demonteres. Det er nok enklere.

så spørs det hvordan batteriene er pakket. Er de limt så blir det en utfordring. Man må kanskje skifte en hel modul på av få celler.

Å jobbe på et batteri som har høy spenning og mye energi kan være farlig. Vet ikke om man må lade batteriet til helt tomt før det kan jobbes på. Har mistet en nøkkel ned på et vanlig 12volts batteri, det er noe man prøver å unngå. Hvordan nye batterier reagerer på en kortslutning aner jeg ikke. 

Kommer litt ann på designet.

På en Model S f.eks så tar man bilen på en bukk og skrur ut nesten alle skruene til batteriet. Så senker man bilen ned til bakkenivå med noen paller under og tar ut se siste skruene. Så løfter man bilen og batteriet ligger igjen.

Er vel motsatt prosedyre for å sette inn nytt batteri.

Folk har byttet batteripakker på garagegulv med hjelp av jekker og slikt men der er nok mere plunder.

Batteripakken har egen sikring og skal godt gjøres å få strøm i seg om ikke batteriet har skader som tillater kontakt med noe.

Å bytte ut enkeltceller er dog vanskeligere for Ola nordmann. Batteriet er ikke laget for å åpnes på noe enkelt vis, men heller byttes i sin helhet. 

Dette kan dog være store forskjeller der ute i hvordan dette er designet.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...