Gå til innhold

Så mye faller brukte elbiler i pris


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden det snakkes om prisfall i overskriften (men ikke artikkelen) så må man også huske på at nybilprisene på elbilene kan variere fra år til år. Noen ganger har nybilprisen blitt senket ned på nivået der et år gamle bruktbiler lå. Skal man da regne prisfallet fra opprinnelig kjøpspris, eller fra dagens nypris?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kan bli interessant å se hvordan coronaviruset påvirker dette markedet. Har sett elbiler annonsert for salg grunnet permittering. Også med tanke på overgang til hjemmekontor kan det være flere som velger bort pendlerelbilen for en stund. Det kan få en vesentlig betydning for prisene på brukt elbil i 2020 om flere velger å selge som følge av situasjonen samtidig som færre ser nytten av å ha en ekstra bil for kortkjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det ikke har vært byttet batteri underveis så havner nok de fleste elbilene på dynga når de runder 15 år, mens fossilbilene blir i gjennomsnitt 20 år gamle. Det er et stort marked for 15 år eller eldre biler.

Er jo heller ikke miljøvennlig å bytte batteriene, ikke bare havner forurensingen i utlandet, det samme med pengene.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (11 minutter siden):

Er det en spesifikk grunn til at du tror at batteriene bare holder i 15 år? BMW anslår en levetid på over 20 år på batteriet i i3 for eksempel. 
Fossilbilene blir heller ikke 20 år i snitt, fasit er ca. 18 år.

Problemet er vel heller det er dyrt å bytte batterier på biler, er ikke enkelt oppgave å gjøre selv. Var enklere på disel\bensin der kunne man gjøre det selv. Så vel vel mest verkstedregninger som gjør folk ikke kjøper brukt med mindre man har avtale noen år å få dekket utgifter for det blir fort dyrt å ha bilen på service.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (6 minutter siden):

Er det en spesifikk grunn til at du tror at batteriene bare holder i 15 år? BMW anslår en levetid på over 20 år på batteriet i i3 for eksempel. 
Fossilbilene blir heller ikke 20 år i snitt, fasit er ca. 18 år. 

Batterier som er gode vil nok brukes om igjen. Jeg har f.eks batteri på hytta laget av moduler fra Leaf-batterier. 
Batterier som er dårlige vil resirkuleres. F.eks av det norske selskapet BatteriRetur. 

Vel, nå bytter jo Tesla batterier i store mengder. Se på finn.no for de eldste modellene. Her fremheves ofte i annonser at bilen har fått nytt batteri på garanti. Allerede til neste år så er batterigarantien ute på noen av de eldste modellene. Hvis en da ikke finner et brukt batteri,  så kan bilen bare skrotes.  Nytt batteri koster flere hundre tusen.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, FDXWACK8 said:

Vel, nå bytter jo Tesla batterier i store mengder. Se på finn.no for de eldste modellene. Her fremheves ofte i annonser at bilen har fått nytt batteri på garanti. Allerede til neste år så er batterigarantien ute på noen av de eldste modellene. Hvis en da ikke finner et brukt batteri,  så kan bilen bare skrotes.  Nytt batteri koster flere hundre tusen.

Gjelder vel i hovedsak Tesla sine 85kWh batterier. Har skjedd en del både på kjemi og designfronten av batterier på 10 år. Model 3 og Y har bedre batteri og det vil nok vare bilens levetid ++

Men ikke mange som har gått spesielt langt så lite statistikk hittil.

Batteriprisen går ned, og skulle batteriet havarere utenfor garanti er det mulig man finner seg ett batteri av en vraket bil på dynga. Er veldig enkelt å bytte batteri på Model S.

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Problemet er vel heller det er dyrt å bytte batterier på biler, er ikke enkelt oppgave å gjøre selv. Var enklere på disel\bensin der kunne man gjøre det selv. Så vel vel mest verkstedregninger som gjør folk ikke kjøper brukt med mindre man har avtale noen år å få dekket utgifter for det blir fort dyrt å ha bilen på service.

Hva koster det å bytte batteri på en elbil kontra motor på tilsvarende fossilbil?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Frobe said:

Ny automatkasse til en gammel Volvo V70 koster rundt 70 000, og det er ikke uvanlig at de ryker.

Motorene på Volvo ryker ikke så ofte, men andre fabrikanter ryker kanskje oftere?

Man setter aldri inn en helt ny del på en eldgammel bil, men en kasse fra hugger til kanskje 5 tusen, + 5 tusen i arbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Problemet er vel heller det er dyrt å bytte batterier på biler, er ikke enkelt oppgave å gjøre selv. Var enklere på disel\bensin der kunne man gjøre det selv. Så vel vel mest verkstedregninger som gjør folk ikke kjøper brukt med mindre man har avtale noen år å få dekket utgifter for det blir fort dyrt å ha bilen på service.

Ser at det er noen i Leaf-miljøet som skaffer seg større batterier og oppgraderer de gamle modellene (24kWH -> 40kWH) hjemme i garasjen.

Hydrogenbilene som mange sier at de ønsker seg har i utgangspunktet kun godkjenning av trykksatt hydrogensystem for bruk i 15 år etter produksjonsdato. Jeg vet ikke om det vil komme selskaper som lovlig kan renovere og godkjenne slike biler for ytterligere bruk etter de er 15 år, men vet ihvertfall at jeg ikke ønsker hjemmemekkede hydrogenbiler på veiene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
kremt skrev (7 minutter siden):

Man setter aldri inn en helt ny del på en eldgammel bil, men en kasse fra hugger til kanskje 5 tusen, + 5 tusen i arbeid.

Rart, hvorfor er det ingen som kommer med det forslaget på Volvo-forumet VCCN? Du må ha bedre peiling på det enn dem...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
FDXWACK8 skrev (1 time siden):

Vel, nå bytter jo Tesla batterier i store mengder. Se på finn.no for de eldste modellene. Her fremheves ofte i annonser at bilen har fått nytt batteri på garanti.

Det er sikkert noen som blir overrasket over å høre at grunnen til batteribyttene i all hovedsak ikke var utslitte celler/batteripakker. De tidlige 85 kWh-pakkene hadde en designfeil med kjølingen eller noe sånt. Altså hovedsaklig ikke utslitte celler / redusert kapasitet.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (27 minutter siden):

Det er sikkert noen som blir overrasket over å høre at grunnen til batteribyttene i all hovedsak ikke var utslitte celler/batteripakker. De tidlige 85 kWh-pakkene hadde en designfeil med kjølingen eller noe sånt. Altså hovedsaklig ikke utslitte celler / redusert kapasitet.

Om så skulle være,  så spiller det ingen rolle hva grunnen er. Defekt er defekt.

Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (1 time siden):

Etter seks år ville jeg brukt like mye på drivstoff på den gamle bilen som hele elbilen med finansiering kostet. Da er det likegyldig om verdien har gått ned noen prosent mer. 

Da må du kjøre utrolig mye. Jeg kjører kun 12000 km i året, dvs 1200 mil. Bilen bruker x 0,55 liter pr mil. Det betyr at jeg må kjøpe 660 liter drivstoff i året.

Literprisen var i dag nede på 11 kroner, men hvis vi bruker 13 kr som et gjennomsnitt,  så koster drivstoffet meg 8580 kr pr. år. Verditapet om jeg hadde valgt elbil ville kostet meg langt mer enn drivstoffet. Når en da på toppen skal slite med alle elbilens bakdeler så er valget enkelt.

Det er ikke drivstoff- forbruk som er den store kostnaden ved å eie bil. Verditapet overskygger alle andre kostnader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FDXWACK8 skrev (6 minutter siden):

Om så skulle være,  så spiller det ingen rolle hva grunnen er. Defekt er defekt.

Jo, det spiller faktisk en rolle fordi det ofte påstås at batterier i elbiler slites så mye ut at de må byttes ut før resten av bilen "går ut på dato", eller fører til at bilen får kortere levetid fordi batteribytte er for dyrt på en gammel bil.

Alle biler kan ha designfeil som må utbedres i løpet av garantitida. Tesla har fikset feilen og 85 kWh batterier uten denne designfeilen bør altså ha helt grei levetid.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...