Gå til innhold

Mamma kjørte min bil mens mitt førerkort er beslaglagt, kan ha blitt tatt i fotoboks.


Kajac

Anbefalte innlegg

Hei. Beklager tittelen, men fant ikke noe mer beskrivende..

Jeg mistet som kjent førerkortet for en stund siden da jeg kjørte for fort. Det er fremdeles noen måneder igjen før jeg får det tilbake.

I dag luftet mamma bilen min, og kjørte dessverre for fort i et område med mange fotobokser. Vi er ikke sikker på om hun ble "knipset", men hun var oppe i en hastighet som tilsier at hun kan ha blitt fotografert, så jeg tar utgangspunkt i det.

Vil dette kunne påvirke meg og ting rundt førerkortbeslaget mitt? Bilen står jo registrert i mitt navn. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote

Bileier kan ikke straffes dersom det er en annen som har vært fører når fartsovertredelsen skjedde.

Politiet sender brev til den som står som eier av bilen, og eieren blir oppfordret til å opplyse navnet på føreren dersom en annen har kjørt bilen. Bileieren har i utgangspunktet ingen plikt til å forklare seg, men vær oppmerksom på at du har en plikt til å møte opp hos politiet hvis du får en innkalling.

https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/lovbrudd-og-reaksjoner/tatt-i-fotoboks/

Kort fortalt har du neppe noko å bekymre deg over.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Kajac skrev (20 minutter siden):

Hei. Beklager tittelen, men fant ikke noe mer beskrivende..

Jeg mistet som kjent førerkortet for en stund siden da jeg kjørte for fort. Det er fremdeles noen måneder igjen før jeg får det tilbake.

I dag luftet mamma bilen min, og kjørte dessverre for fort i et område med mange fotobokser. Vi er ikke sikker på om hun ble "knipset", men hun var oppe i en hastighet som tilsier at hun kan ha blitt fotografert, så jeg tar utgangspunkt i det.

Vil dette kunne påvirke meg og ting rundt førerkortbeslaget mitt? Bilen står jo registrert i mitt navn. 

Niks, det er fører som til enhver tid er ansvarlig for kjøring og bilen sin tilstand. 

Lenke til kommentar

Dette skal ikkje ha betydning for din sak, men det er klart at det ikkje er optimalt dersom bilen din blir fotografert i fotoboks i den perioda du er utan førarkort og du i tillegg nekter å fortelle kven som køyrde. 

At det er du som eig bilen skal være utan betydning ettersom politiet berre kan straffe føraren, men politiet har ein teori om at det var du som køyrde og at din mor berre dekker for deg så kan det være at du må krangle ei stund før saka blir lagt vekk. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 timer siden):

Dette skal ikkje ha betydning for din sak, men det er klart at det ikkje er optimalt dersom bilen din blir fotografert i fotoboks i den perioda du er utan førarkort og du i tillegg nekter å fortelle kven som køyrde. 

At det er du som eig bilen skal være utan betydning ettersom politiet berre kan straffe føraren, men politiet har ein teori om at det var du som køyrde og at din mor berre dekker for deg så kan det være at du må krangle ei stund før saka blir lagt vekk. 

Det er ingen som nekter å fortelle for hvem som kjørte. Jeg var også passasjer i bilen, så om føreren ikke skulle være synlig, så kan man likevel se at jeg sitter i passasjersetet, og da umulig kan ha kjørt bilen.

Lenke til kommentar
2 hours ago, The Avatar said:

At det er du som eig bilen skal være utan betydning ettersom politiet berre kan straffe føraren, men politiet har ein teori om at det var du som køyrde og at din mor berre dekker for deg så kan det være at du må krangle ei stund før saka blir lagt vekk. 

Dei var tatt i fotoboks. Då er det fælt lett å identifisere om TS var sjåfør eller ei, med mindre TS og deiras mor er forvirrende like å sjå til. Det er ingen grunn til å hinte til komplikasjoner i ein sak kor det ikkje er nokon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snylter skrev (På 24.4.2020 den 23.25):

Det påvirker ikke din sak i det hele tatt.

Du er heller ikke pliktig til å oppgi at din mor kjørte, man er fritatt for vitneplikt mot sin nærmeste familie.

Det blir en utfordring å vise til dette uten å implisitt bekrefte at noen i nær familie kjørte bilen.

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 26.4.2020 den 11.37):

Det er ingen som nekter å fortelle for hvem som kjørte. Jeg var også passasjer i bilen, så om føreren ikke skulle være synlig, så kan man likevel se at jeg sitter i passasjersetet, og da umulig kan ha kjørt bilen.

Passasjerplassen blir automatisk maskert i fotobokser. Alltid. Derfor klarer de aldri å identifisere føreren i høyrestyrte biler. Det er uansett få slike biler, bl.a fordi det nå er umulig å importere høyrestyrte biler, de blir ikke godkjent.

Lenke til kommentar
SeaLion skrev (2 timer siden):

Passasjerplassen blir automatisk maskert i fotobokser. Alltid. Derfor klarer de aldri å identifisere føreren i høyrestyrte biler. Det er uansett få slike biler, bl.a fordi det nå er umulig å importere høyrestyrte biler, de blir ikke godkjent.

Jeg vet ikke helt hvor du har dette fra, men det stemmer altså ikke. Det kan være bildet sladdes (manuelt eller automatisk) før det fremvises for mistenkte.

Lenke til kommentar
Vegard# skrev (På 29.4.2020 den 20.55):

Jeg vet ikke helt hvor du har dette fra, men det stemmer altså ikke. Det kan være bildet sladdes (manuelt eller automatisk) før det fremvises for mistenkte.

Jo, datatilsynet krever at passasjerplassen(e) sladdes:
https://www.dagbladet.no/nyheter/ikke-kamera-i-alle-bokser/65505687

Hvis dette ikke blir gjort er det brudd på personvernet, og da har ikke vegvsenet/politiet lov å benytte fartsbokser. Dette er strengt lovregulert.

Politiet har i utgangspunktet heller ikke lov å bruke fartsboksbilder som bevis i andre straffesaker. Det ble gjort ett unntak fra dette i en veldig spesiell drapssak for et par tiår siden, men da måtte riksadvokaten inn og gi enkelttillatelsen.

Lenke til kommentar
SeaLion skrev (1 time siden):

Jo, datatilsynet krever at passasjerplassen(e) sladdes:
https://www.dagbladet.no/nyheter/ikke-kamera-i-alle-bokser/65505687

Hvis dette ikke blir gjort er det brudd på personvernet, og da har ikke vegvsenet/politiet lov å benytte fartsbokser. Dette er strengt lovregulert.

Politiet har i utgangspunktet heller ikke lov å bruke fartsboksbilder som bevis i andre straffesaker. Det ble gjort ett unntak fra dette i en veldig spesiell drapssak for et par tiår siden, men da måtte riksadvokaten inn og gi enkelttillatelsen.

Denne avisartikkelen sier at det Vegvesenet som manuelt sladder bildene før de sendes videre til politiet:

"Vegvesenet sladder alt som kan gjenkjennes bortsett fra bilnummer, bilmerke og fører, før det sendes politiet."

"Krokeborg og en kollega har som oppgave å gå gjennom alle bildene som blir tatt. De er i svart/hvitt. Krokeborg og kollegaen sladder alt annet som kan gjenkjennes enn bilmerke, bilnummer og bilfører. Det betyr at andre biler, passasjerer og annet som kan identifiseres blir sladdet. "

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/det-begynte-med-boks-pa-henger-1.7426204

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SeaLion skrev (På 29.4.2020 den 18.06):

Passasjerplassen blir automatisk maskert i fotobokser. Alltid. Derfor klarer de aldri å identifisere føreren i høyrestyrte biler. Det er uansett få slike biler, bl.a fordi det nå er umulig å importere høyrestyrte biler, de blir ikke godkjent.

Du gravde din egen grav

Iogmed at de manuelt maskerer, så ser de hvilken side føreren sitter på

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grav og grav. Det gjøres i hvert fall automatisk i Tyskland, der sitter sladdeautomatikken i kameraene.

Jeg har søkt litt på nettet nå, og det kan se ut som det er Vegvesenet som sladder bildene i Norge, før de oversendes til politiet. Derfor spiller det ingen rolle om rattet er på høyre eller venstre side i Norge.

Lenke til kommentar

Jeg har tre biler hvorav den ene blir brukt av flere, men ikke av meg. Den fikk jeg da en bot på etter passering i fotoboks. Jeg ringte og forklarte at jeg ikke hadde kjørt og ikke var helt sikker på hvem som hadde kjørt. Den hyggelige damen i andre enden var stille i 5 sekunder før hun ga meg navnet på gjernings-kvinnen. Jeg lurte på hvordan hun fant ut det og fikk til svar at hun bare hentet opp passbildene på de bosatt på samme adresse som meg og der var hun. Mao, du får ikke en smell for noe andre har gjort.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
SeaLion skrev (På 29.4.2020 den 18.06):

Passasjerplassen blir automatisk maskert i fotobokser. Alltid. Derfor klarer de aldri å identifisere føreren i høyrestyrte biler. Det er uansett få slike biler, bl.a fordi det nå er umulig å importere høyrestyrte biler, de blir ikke godkjent.

Så nå jeg så dette svaret, synes jeg det virket veldig rart at det ikke lenger skulle være lov å importere høyrestyrte biler fra f.eks. Storbritannia. Så jeg sendte Vegvesenet en epost.

De svarte:

Sitat

Hei

Det er ikke forbud om å importere biler med ratt på høyre side.

Det er altså fremdeles lov å importere biler med rattet på høyre side.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Høyrestyrte biler med EU-typegodkjenning (som høyrestyrt utgave, dvs i all hovedsak biler som har blitt solgt i Storbritannia) blir automatisk godkjent også i Norge, men noen småting (som hovedlysene...) må bygges om. 

Høyrestyrte biler uten EU-typegodkjenning, f.eks. visse Japanske sportsbiler (det var mye diskusjon om en viss modell for 10-15 år siden, også her på forumet, mener jeg å huske, men husker ikke verken merke eller modell...) blir sannsynligvis ikke godkjent i Norge, med mindre man klarer å få de inn på en eller annen unntaksparagraf for f.eks. flyttegods.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...