Gå til innhold

Gtx 1070 ti vs 2080 ti bildekvalitet


larsen_1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
larsen_1 skrev (9 minutter siden):

Hei.

Vet at man får mye høyere fps med 2080 ti men vil jeg merke en bedre bildekvalitet?

Skjermen er en Asus PG278QR

Spiller kun Ghost recon Breakpoint.

Høyere refresh rate gir klarere bilde, mens lavere refresh rate vil gjøre bildet blurry.

Med andre ord vil du få klarere eller skarpere bilde med 2080 ti da den leverer flere bilder i sekundet enn 1070.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
larsen_1 skrev (14 minutter siden):

Ok. Syns noe av bildekvaliteten er litt tåkete her på pc skjermen. Har sett mye klarere på youtube med min 4k tv.

Litt derfor spørsmålet.

 

 

I spill vil forskjellen på bildekvalitet mellom 1070 og 2080 ti være stor pga bildeflyt.

Skjermkort skal ikke ha noe å si for youtube derimot. Eneste begrensning er HDR, det fungerer ikke om man har eldre skjermkort enn 900-serien, eller monitor uten HDR1000. Nå støtter ikke skjermen din dette, så dersom du prøver å spille av HDR på skjermen din, så er dette problemet.

Om jeg forstår spørsmålet ditt rett, så vil ikke det å oppgradere fra 1070 til 1080 gjøre noe forskjell for video/youtube.

larsen_1 skrev (6 minutter siden):

Hva mener du?

 

Det han mener er, har du satt oppløsning på skjermen til 2560x1440 og satt samme oppløsning på de videoene du prøver å spille av? 

Dersom du setter oppløsningen til f.eks 1920x1080 på en 1440p skjerm, så vil hver pixel ha forholdet 1 : 1.5 , noe som gjør at den må bytte annenhver på hver pixel, for å få riktig oppskalering, noe som gjør bildet uklart. 

Sett

derfor alltid skjerm til nativ oppløsning, og så langt det lar seg gjøre spill av film og spill i samme oppløsning for å unngå uklart bilde.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (6 minutter siden):

Nå er du i et spill.

Native oppløsning fikser ikke uklart bilde om du får det i spill pga lav refresh rate. 

Snakker du om spill eller film på youtube?

Og, hvordan filmer er det snakk om, eller hvordan fps har du i spill? Blir litt uklart for meg.

Jeg har sett noen snutter på youtube av spillet og syns at noen av snuttene har en bedre bildekvalitet på tv`n enn det jeg ser på Pc skjermen. Syns det er noe tåkete når jeg spiller. Derfor lurer jeg på om det er normalt eller om det er skjermkortet som ikke er optimalt i forhold til spillet eller vs skjermen.

Endret av larsen_1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (13 minutter siden):

 

I spill vil forskjellen på bildekvalitet mellom 1070 og 2080 ti være stor pga bildeflyt.

Skjermkort skal ikke ha noe å si for youtube derimot. Eneste begrensning er HDR, det fungerer ikke om man har eldre skjermkort enn 900-serien, eller monitor uten HDR1000. Nå støtter ikke skjermen din dette, så dersom du prøver å spille av HDR på skjermen din, så er dette problemet.

Om jeg forstår spørsmålet ditt rett, så vil ikke det å oppgradere fra 1070 til 1080 gjøre noe forskjell for video/youtube.

Det han mener er, har du satt oppløsning på skjermen til 2560x1440 og satt samme oppløsning på de videoene du prøver å spille av? 

Dersom du setter oppløsningen til f.eks 1920x1080 på en 1440p skjerm, så vil hver pixel ha forholdet 1 : 1.5 , noe som gjør at den må bytte annenhver på hver pixel, for å få riktig oppskalering, noe som gjør bildet uklart. 

Sett

derfor alltid skjerm til nativ oppløsning, og så langt det lar seg gjøre spill av film og spill i samme oppløsning for å unngå uklart bilde.

1080??

Lenke til kommentar
larsen_1 skrev (4 minutter siden):

Jeg har sett noen snutter på youtube av spillet og syns at noen av snuttene har en bedre bildekvalitet på tv`n enn det jeg ser på Pc skjermen. Syns det er noe tåkete når jeg spiller. Derfor lurer jeg på om det er normalt eller om det er skjermkortet som ikke er optimalt i forhold til spillet eller vs skjermen.

Enkelte typer Anti Aliasing kan gjøre bildet uklart. Kan jo også sjekke om du har Motion Blur aktivert. Den bør være deaktivert for skarpest mulig bilde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
larsen_1 skrev (4 minutter siden):

Jeg har sett noen snutter på youtube av spillet og syns at noen av snuttene har en bedre bildekvalitet på tv`n enn det jeg ser på Pc skjermen. Syns det er noe tåkete når jeg spiller. Derfor lurer jeg på om det er normalt eller om det er skjermkortet som ikke er optimalt i forhold til spillet eller vs skjermen.

Det kan som sagt komme av flere faktorer.

Hvilke spill er det snakk om, ghost recon?

Hva ligger fps på når du spiller? 

Grafikkinnstillinger? Har du alt på max?

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (17 minutter siden):

Det kan som sagt komme av flere faktorer.

Hvilke spill er det snakk om, ghost recon?

Hva ligger fps på når du spiller? 

Grafikkinnstillinger? Har du alt på max?

Ca 60-70 fps. Motion blur er deakt. Ghost recon breakpoint.

Tom Clancy's Ghost Recon® Breakpoint2020-4-24-18-50-47.jpg

Tom Clancy's Ghost Recon® Breakpoint2020-4-24-18-50-58.jpg

Tom Clancy's Ghost Recon® Breakpoint2020-4-24-18-56-4.jpg

Tom Clancy's Ghost Recon® Breakpoint2020-4-24-18-58-59.jpg

Endret av larsen_1
Lenke til kommentar
larsen_1 skrev (10 minutter siden):

Ca 60-70 fps. Motion blur er deakt. 

Tom Clancy's Ghost Recon® Breakpoint2020-4-24-18-50-47.jpg

Tom Clancy's Ghost Recon® Breakpoint2020-4-24-18-50-58.jpg

60-70hz er grusomt, jeg merker stor forskjell på 60 og 100 hertz, 144 hertz er også ganske merkbar forskjell, men over det så er det ikke like synlig (mener jeg). Jeg ville aldri kjørt et spill under 100 fps, så der har du nok svaret.

Noe annet jeg stusser på er fidelithyFX sharpening, dersom du har nVidia kort så burde du skru av den funksjonen omgående, da dette er et filter/funksjon til AMD sine skjermkort. Blir som å kjøre nVidia sin PCSS med AMD skjermkort.

Men for å svare på h.i., 60-70 vil gi uklart bilde, og 2080 ti, 2080 S også vil kunne gi klarere bilde pga. vesentlig høyere bildeflyt. Om det er verdt å kjøpe 2080 ti nå som det har gått opp i pris, og med rykter om kommende ampere er en annen sak.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (8 minutter siden):

60-70hz er grusomt, jeg merker stor forskjell på 60 og 100 hertz, 144 hertz er også ganske merkbar forskjell, men over det så er det ikke like synlig (mener jeg). Jeg ville aldri kjørt et spill under 100 fps, så der har du nok svaret.

Noe annet jeg stusser på er fidelithyFX sharpening, dersom du har nVidia kort så burde du skru av den funksjonen omgående, da dette er et filter/funksjon til AMD sine skjermkort. Blir som å kjøre nVidia sin PCSS med AMD skjermkort.

Men for å svare på h.i., 60-70 vil gi uklart bilde, og 2080 ti, 2080 S også vil kunne gi klarere bilde pga. vesentlig høyere bildeflyt. Om det er verdt å kjøpe 2080 ti nå som det har gått opp i pris, og med rykter om kommende ampere er en annen sak.

Slo av fidelithyFX sharpening merket liten forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...