Gå til innhold

Bygge NAS?


Anbefalte innlegg

Har en Synology DS413j som begynner å bli moden for utskifting.

Det enkle er selvfølgelig å kjøpe en ny Synology eller en Asustor.

Men jeg har tilgang på OWC Mercury Pro Qx2 kabinett. Er det en ide å bygge egen server med unraid eller FreeNAS?

Skal kjøre raid med backup av bilder. Samt kunne takle 2-3 streams av 1080p video-filer kjørt gjennom Plex/ Emby. 

Er det noen som lyst til å komme med forslag til oppsett? Er blank her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wisd0m skrev (6 timer siden):

Regnet på strømkostnadene?

50W*8760h/år*5år = 2190 kWh. Anslagsvis 2000 kroner.

Kanskje lager du et system som bruker litt mindre osv. Så las oss runde helt ned til 1500 kroner, men ikke overse denne kostnaden.

Greit poeng det. Har du tatt spesielt utgangspunkt i et oppsett med dette kabinettet, alle selvbygde servere eller NAS generelt?

Lenke til kommentar
NULL skrev (13 timer siden):

Husk at den summen er over 5 år. Og deler av året trenger du varmen  ?

Når Plex her nevnes, er det aktuelt å bruke transkoding på NASen?

Jeg så det var over 5 år, det var derfor jeg hadde håpet han kunne svart på hva som var utgangspunktet for utregningen. 

Har fått tilbud fra en lokal pc-bygger på en server med Intel i6100 8gb ram i et fractal 304 node kabinett. ferdig satt opp med xpenology.Til 3000,-.Synes i utgangspunktet denne er fyisk i største laget, men skal se litt nærmere på det. 

Vi har eple enheter i husstanden slik at det blir nok tidvisbehov for transkoding. 

Endret av kimare
Lenke til kommentar
NULL skrev (1 time siden):

Ikke praktiske erfaringer med XPEnology, men blir jo en litt "hack"-løsning som muligens kan kreve litt å holde vedlikehold, med mindre man ikke synes det er helt ok å kjøre med utdaterte programvare som kan ha sine utfordringer etter hvert.

Jeg får se på det. Alternativene er FreeNAS eller unraid. 

Lenke til kommentar
On 4/24/2020 at 12:46 PM, kimare said:

Men jeg har tilgang på OWC Mercury Pro Qx2 kabinett. Er det en ide å bygge egen server med unraid eller FreeNAS?

Dersom du ønsker å bygge en server, basert på dette kabinettet vil du nok slite litt, begrenset plass til hovedkort så da blir det 2 bokser.

Lenke til kommentar
1 hour ago, BearCat said:

Dersom du ønsker å bygge en server, basert på dette kabinettet vil du nok slite litt, begrenset plass til hovedkort så da blir det 2 bokser.

Vil anta han mente at dette skulle være diskløsningen koblet til en PC. F.eks. kan du jo kombinere denne med en ganske enkel mini-pc, og så vil du ha en NAS. Får jo eksempelvis ganske rimelige Celeron-baserte NUC-er.

Lenke til kommentar
4 hours ago, NULL said:

 F.eks. kan du jo kombinere denne med en ganske enkel mini-pc, og så vil du ha en NAS. 

Strengt tatt, vil vel det være en DAS løsning ? som du så kan dele på nett.

Dersom OP synes at at en NAS basert på Fractal 304 Node blir i største laget, så vil en 2delt løsning kanskje være uhensiktsmessig.

Selv har jeg et XPEnology bygg, i det nevnte 304 kabinettet, som ikke er så mye større enn det "må" være for å få plass til 6*3,5" disker.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...