Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til kjøp av første bil


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri eid en bil før, fordi jeg rett og slett ikke har hatt behovet. Jeg har bodd sentralt, og har hatt mulighet til å leie en bil i nødsfall. Men her hvor jeg bor nå så har jeg ikke lenger den muligheten.

 

Men behovet mitt for å ha bil er lite, kun 2-3 turer i måneden inntil 100 km kjøredistanse. Feks kjøring av hageavfall, materialer, pakker og liknende. Det kan absolutt hende at jeg ender opp med å bruke bilen mer når jeg først har den, men utgangspunktet for kjøpet mitt er utelukkende å dekke behovskjøringen.

 

Hvilken biler burde jeg se etter i dette tilfellet? Og hvor lavt kan årskostnadene egentlig gå. Med tanke på årslige kostnader som trafikkforsikringsavgift, forsikring, vedlikehold, EU kontroll og liknende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du bor slik til, bør du se på diverse bildeleringer etc. Å la en bil stå mye i ro vil som regel tilsi et forhøyet behov for service, og så lite som du skisserer her kan det bety nokså høye utgifter.

Om du likevel vil eie en bil, så bør du tenke over hvilket prisnivå du ønsker å ligge på, hvilke krav bilen skal tilfredstille. Skal den ha tilhengerfeste, hvor mange sitteplasser, etc. ?

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Habla Møberg said:

Om du bor slik til, bør du se på diverse bildeleringer etc. Å la en bil stå mye i ro vil som regel tilsi et forhøyet behov for service, og så lite som du skisserer her kan det bety nokså høye utgifter.

Om du likevel vil eie en bil, så bør du tenke over hvilket prisnivå du ønsker å ligge på, hvilke krav bilen skal tilfredstille. Skal den ha tilhengerfeste, hvor mange sitteplasser, etc. ?

Som jeg allerede har sagt, leie av bil (det inkluderer bildeling) er ikke tilgjengelig. Hvis det hadde vert det så hadde det helt klart vert det riktige valget for min del.

 

Når det kommer til andre ting så er det ikke noe som er spesielt nøye, om bilen er stor eller liten, om det er 2 eller 5 seter er ikke noe som har noe som helst å si. Så lenge den kan kjøre 100 km og jeg får plass til et par sekker med hageavfall eller liknende så er det i praksis ikke noe annet som betyr noe.

Lenke til kommentar

Gikk litt fort i svingene ?

Men skal du bare ha noe som virker og som koster minst mulig, er det vanskelig å komme bort fra biler som Toyota Yaris og lignende. Se etter en slik type bil, gjerne japse, som nylig er godkjent, så har du bil i 2 år, sånn ca.
Eks:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=176633291

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=176628553

Regn med f.eks en tusenlapp i mnd i generelt vedlikehold/service, så har du en våt finger i luften for hva det koster å holde den med slitedeler/service. Forsikring blir individuelt, dette sjekker du på nettsiden til et forsikringsselskap.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Et løst anslag på hva det kan koste å ha en bil utover kjøp og renteutgifter

trafikkforsikringsavgift kr 2963.80

forsikring: 5000 (veldig stor forskjell på rimeligste og dyreste, avhenger av bil, fører, bosted osv.)

drivstoff: 3000

dekk: 1000

vedlikehold/reperasjoner: kr 6000

EU kontroll kr 1100 hvert 2. år

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...