Gå til innhold

Bensinsalget har falt 20 prosent på fire år – korona er ikke årsaken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274
Sitat

Bensinforbruket er nok den beste indikatoren på hvor mye mindre vi kjører med fossildrevne biler.

Dette tror ikke jeg stemmer helt. Av grafen så har bensin vært på vei ned lenge før elbil ble allemannseie. Nedgangen var jo faktisk større i årene før 2016. 

Lenke til kommentar
Sitat

Om salget av bensin falle videre, vil avhenge av at folk faktisk kjøper elbiler. 

Jeg håper TU har fått med seg den store satsningen på ladehybrider som nå skjer, først og fremst i europeisk bilindustri, men også andre steder?  For mens man snakker om en liten nedgang i drivstofforbruk på 6% over 5 år så vil disse kunne bidra til 60-80% reduksjon, avhengig av bilmodell, og det med begrensede incentiver. Man slipper dermed å vente i det uendelige på et teknologiskifte på batterisiden og man slipper å pønske på nye drakoniske inngrep for å tvinge elbiler på en befolkning som ser ut til å være mindre og mindre interessert.

TU kunne også viet litt tid på den vesensforskjellen det er mellom det europeiske og det norske regimet for å redusere utslippene. Mens man her lar politikere som aldri har operert en kalkulator bestemme virkemidlene og peke på elbil som løsningen på bakgrunn av den lett infantile filosofien "Enten slipper man ut CO2 eller så gjør man det ikke", så setter EU en grense på CO2-utslipp og lar i stor grad teknologene hos bilprodusentene finne ut hvordan.

Som teknolog selv så har jeg en klar oppfatning om hvilken strategi som er den beste. Vært hyggelig om Teknisk Ukeblad kom på banen og gjorde en vurdering rundt det samme.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar
failern skrev (1 time siden):

Dette tror ikke jeg stemmer helt. Av grafen så har bensin vært på vei ned lenge før elbil ble allemannseie. Nedgangen var jo faktisk større i årene før 2016. 

Les den gode forklaringen i artikkelen en gang til så skjønner du det kanskje. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
PV-fan skrev (13 minutter siden):

Les den gode forklaringen i artikkelen en gang til så skjønner du det kanskje. 

Takk for hyggelig tilbakemelding! Du virker å være en koselig fyr.

TU presterte å komme med en annen forklaring ifjor sommer, så jeg tenker at kanskje du også skal lese litt mer :)

https://www.tu.no/artikler/bensinsalget-er-ned-40-prosent-de-siste-arene-na-faller-ogsa-dieselsalget/470197

Lenke til kommentar

Mange steder i USA ligger nå bensinprisen på under dollaren per gallon (~3 kr literen). Her i Norge er den over fire ganger høyere, men folk kjører fortsatt rundt i bensinbiler. Jeg tror bensinprisen må godt over 20 kr literen for å tvinge flere over på elbiler, men det er ofte ikke alternativer som er gode og billige nok til å erstatte en brukt bensinbil. Dermed ender man bare opp med å gjøre folk fattigere. Det er heller ikke hverken økonomisk eller miljøvennlig å vrake helt fungerende bensinbiler bare fordi man har satt seg som mål å få ned utslipp. Om tante Gudrun på 66 i Oppland kjøper seg en tre år gammel liten bensinbil i dag vil det være bedre at hun får beholde den i ti femten år til den ikke er verdt mye enn å tvinge gjennom innkjøp av ny elbil. Bruktmarkedet bør også ikke fylles til randen av bensinbiler som ingen vil kjøpe. Det vil være en økonomisk nedtur for mange.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (27 minutter siden):

Vet du, da tror jeg det er bedre å la stortinget sette grensen. At europeisk bilbransje selv skal bestemme egne utslipp har gått til helvete flere ganger allerede.

Hæ? Hvordan i all verden klarte du og den som stemte deg opp å tolke det jeg skrev til at bilbransjen skulle bestemme sine egne utslipp?

EU setter kravene. Bilbransjen finner ut hvordan de kan nås. I Norge bestemmer man hvordan og hvor mye miljø man får tilbake er uvisst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
failern skrev (16 timer siden):
Sitat

Bensinforbruket er nok den beste indikatoren på hvor mye mindre vi kjører med fossildrevne biler.

Dette tror ikke jeg stemmer helt. Av grafen så har bensin vært på vei ned lenge før elbil ble allemannseie. Nedgangen var jo faktisk større i årene før 2016. 

Når personbilar står for nær 100% av bensinforbruket så må dette stemme.
Jo mindre bensin som blir solgt, jo mindre køyrer vi med bensinbil.

I tillegg til at ein del har gått over til elbil så er det også ei anna forklaring på redusert bensinforbruk, det at folk køyrer mindre.
Dei siste åra har vi også hatt eit større miljøfokus der folk har blitt oppfordra til å la bilen stå og heller bruke andre transportmiddel.
I tillegg har flyprisane blitt halvert dei siste 10 år, det har ført til at det er færre som brukar bilen over lengre avstandar.

 

Alt dette påvirker kor mykje bensin vi bruker.
Nedgangen i bensinbruk heng direkte saman kor mykje vi køyrer med bensinbil.
Sjølv om litt av bensinreduksjonen kan forklarast med elbilar så er nok mesteparten av forklaringa at vi har endra reisemønster.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå er det biler fra første del av 2000-tallet som fases ut. I denne perioden var mange store biler utstyrt med bensinmotor. 

A6 med v6, BMW 5 og 7 serie, x5 med v8 og rekke 6. vw og Porsche SUV biler. Store Volvo SUV er med v8. Vi har fått kraftige avgifter på CO2 som har gjort av folk har kjøpt mindre biler med bensinmotor. Større biler fikk gjerne diesel motor. Dette ser vi effekten av nå. 

Lenke til kommentar
uname -l skrev (36 minutter siden):

Hæ? Hvordan i all verden klarte du og den som stemte deg opp å tolke det jeg skrev til at bilbransjen skulle bestemme sine egne utslipp?

EU setter kravene. Bilbransjen finner ut hvordan de kan nås. I Norge bestemmer man hvordan og hvor mye miljø man får tilbake er uvisst.

Prøv heller "EU setter kravene så finner bilbransjen ut hvordan de kan vri seg unna". Det er da overtydelig at europeisk bilbransje ikke gjør noe for miljøet før de tvinges til det? Og at de selv da vrir seg unna så godt de klarer. 

Det er også usunt samspill mellom EU og europeisk bilindustri. Overgangen fra bensin til dieselbiler som startet på 90-tallet ble initiert på grunn av lobbyvirksomhet fra det tre store i tysk bilindustri. Dessuten har systemet for godkjenning av utslippstester hatt store hull som gjorde 'dieselgate' atskillig enklere å utføre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Kahuna skrev (1 time siden):

Vet du, da tror jeg det er bedre å la stortinget sette grensen. At europeisk bilbransje selv skal bestemme egne utslipp har gått til helvete flere ganger allerede.

Det er jo ikke det han skriver? EU setter krav som de selvølgelig må følge, og innen den nye utfordringen så finner man de beste løsningene for å fjerne mest utslipp med minst mulig penger. 

Dette presses jo bare videre ned over tid, slik at løsningene må følge deretter. På sikt så er elbilene den eneste muligheten, men veien fra max til ingenting iløpet av dagen har jo vist seg å være greit dyrt vs andre løsninger med like mye, eller mer CO2 besparelser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (12 minutter siden):

Prøv heller "EU setter kravene så finner bilbransjen ut hvordan de kan vri seg unna".

Det skjer kun når kravene blir kastet for kjapt ned slik at ingen klarer å finne løsninger for å komme under. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, uname -l said:

Jeg håper TU har fått med seg den store satsningen på ladehybrider som nå skjer, først og fremst i europeisk bilindustri, men også andre steder?

Kan hende dei satsar på det – og det var der europeisk bilindustri starta før dei kasta seg rundt for å lage "Tesla-killers" – men salet av reine batteribilar veks mykje fortare enn salet av ladbare hydbridar.  I 2013 fordelte det globale salet seg ca 50/50 mellom batteribil/ladbar hybrid.  Fodelinga har gått stadig meir i favør av batteribilar og i 2019 var den globale fordelinga 75/25 batteribil/ladbar hybrid.  Salet av ladbare hybridar kjem òg til å føre til redusert sal av bensin frå bensinstasjonar som allereie slit tungt pga sviktande sal, so bensinstasjonsdøden er ikkje til å unngå.  I Noreg er ladbar hybrid ganske uinteressant, sidan ein då går glipp av mange av fordelane elbilane har og hurtigladarane står tett.

17 hours ago, uname -l said:

 For mens man snakker om en liten nedgang i drivstofforbruk på 6% over 5 år så vil disse kunne bidra til 60-80% reduksjon, avhengig av bilmodell, og det med begrensede incentiver.

Javel?  Fortell meg korleis ladbare hybridar drastisk reduserer levetida til eksisterande eksosbilar.

17 hours ago, uname -l said:

Man slipper dermed å vente i det uendelige på et teknologiskifte på batterisiden og man slipper å pønske på nye drakoniske inngrep for å tvinge elbiler på en befolkning som ser ut til å være mindre og mindre interessert.

Folk som ynskjer å drepe andre med eksos, kjem neppe til å vere spesielt interessert i ein ladbar hybrid heller.  Statistikken syner at over halvparten av alle som kjøper ny bil kjøper elbil, so eg stussar litt på dei tala som seier at berre 1/3 vil kjøpe elbil.  Det kan vere fordi eksos-fanatikarane ynskjer seg eldre bilar utan for mykje reinsing av eksosen, slik at dei kan ta fleire liv, eller fordi dei ikkje finn billige nok elbilar på bruktmarknaden.  I tilfelle det er prisen som avgjer, vil ikkje ladbare hybdridar endre noko.  Dei er dyre, sidan dei må ha dobbelt framdriftssystem og har fleire avgifter.

17 hours ago, uname -l said:

TU kunne også viet litt tid på den vesensforskjellen det er mellom det europeiske og det norske regimet for å redusere utslippene. Mens man her lar politikere som aldri har operert en kalkulator bestemme virkemidlene og peke på elbil som løsningen på bakgrunn av den lett infantile filosofien "Enten slipper man ut CO2 eller så gjør man det ikke", så setter EU en grense på CO2-utslipp og lar i stor grad teknologene hos bilprodusentene finne ut hvordan.

Teknologane hjå bilprodusentane satsar hovudsakleg på elbilar, for det er dei som sel.  Ved å kjøpe ladbar hybrid i staden, dreg ein berre med seg alle ulempene med eksosmotoren vidare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
The Avatar skrev (39 minutter siden):

Når personbilar står for nær 100% av bensinforbruket så må dette stemme.
Jo mindre bensin som blir solgt, jo mindre køyrer vi med bensinbil.

Joda, men det er ikke dette som sies i artikkelen. Artikkelen sier at bensinforbruket indikerer hvor mye vi kjører med FOSSILDREVNE biler. Dette stemmer ikke da mange går over til diesel/hybrid i tillegg til at utslippene for hver bil går ned. Alt dette indikerer at bensinforbruket går ned, men det indikerer ikke at bruken av fossildrevne biler går ned.

 

Edit: men vi vet selvfølgelig at elbiler vil ta over mer og mer av markedet, så på lang sikt så vil selvfølgelig bensin og diesel forsvinne fra bilparken, men påstanden i artikkelen er fortsatt feil.

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar
failern skrev (17 timer siden):

Dette tror ikke jeg stemmer helt. Av grafen så har bensin vært på vei ned lenge før elbil ble allemannseie. Nedgangen var jo faktisk større i årene før 2016. 

Var jo en tid der Stoltenberg regjeringen ville at alle skulle kjøpe møkkete tyske dieselbiler av dårlig kvalitet, det er nok grunnen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (9 minutter siden):

I Noreg er ladbar hybrid ganske uinteressant, sidan ein då går glipp av mange av fordelane elbilane har og hurtigladarane står tett.

Det er jo nettopp derfor ladbare hybride ikke er særlig interessant når subsidiene ikke gir særlig mening. Det hadde vært mye bedre med en CO2 straff basert på levetiden til hele produktet. Subsidier gode løsninger rett og slett med utgangspunkt i CO2 utslipp inkludert produksjon, forbruk og gjenvinning. Da får man fokus på hele linja, inklusive måten råmateriale blir hentet og vi løser et mye større spekter av problemer, enn kun forbruket og CO2 utslipp når bilen ruller. 

CO2 subsidier for gode løsninger, og CO2 straff for de som leverer på oversiden av nivåene man setter som til stadighet år for år må minske. 

Endret av oophus3do
  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (9 minutter siden):

Det er jo nettopp derfor ladbare hybride ikke er særlig interessant når subsidiene ikke gir særlig mening. Det hadde vært mye bedre med en CO2 straff basert på levetiden til hele produktet. Subsidier gode løsninger rett og slett med utgangspunkt i CO2 utslipp inkludert produksjon, forbruk og gjenvinning. Da får man fokus på hele linja, inklusive måten råmateriale blir hentet og vi løser et mye større spekter av problemer, enn kun forbruket og CO2 utslipp når bilen ruller. 

Den avgiften er allerede innbakt i drivstoffprisen, sammen med veibruksavgift.

Edit og ikke mist engangsavgift.

Forurensning elbilene står for tas dog ikke med

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...