Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstebil


Bil123

Anbefalte innlegg

Heisann, fyller endelig snart 18 og dermed må jeg ha bil. 
krav: 

4x4 eller bakhjulsdrift

 helst tysker

maks 170000kr

har sett en del på Audi A4 allroad, Audi A4 b8, a5, BMW 3 serie f31, BMW 3 serie coupe e92. BMW 1 serie med karoseriet som kom i 2012(?) Noen tanker om disse?

er åpen for andre modeller også

på forhånd takk for svar
Lurer også på om det er vanskelig å sette inn ambilight i bilen.

mvh isak

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

18 år gammel og skal kjøpe første bil. De bilene du nevner har dyre reservedeler og timepriser som tilsvarer en dagslønn til en bussjåfør. Tjener du nok å kunne vedlikeholde bilen?
Det er ikke bare å kjøpe en bil og tror at den går uten vedlikehold. Og verditap.
Jeg hadde valgte meg en billigere bil og brukte den i noen år og spart resten for en bedre bil senere. En gammel bil uansett er ikke statussymbol.
Ta en tur til spleis.no og les litt om folk som sliter pga bil.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En førstebil bør ikke koste mer enn rundt 50 tusen kr. 

Det blir garantert noen skrammer her og der. Det er surere jo dyrere bil du har. 

Du skriver ingenting om du kan fikse noe selv på bilen. 

Er du avhengig av verksted for alt så bør du ligge unna halvgamle tyske biler med mye ekstrautstyr. 

Lenke til kommentar

Huff ja, gamle tyske fjortisbiler som første bil med pris opp mot 170k?

Kall meg gammel (Er 27 år) og kjedelig, men som første bil bør du helst sikte deg inn på biler som er driftssikre og "enkle" å reparere selv. 2012 biler og oppover, spesielt tyske biler, har masse elektronikk som du må innom verkstedet for å fikse, med relativt høy feilprosent.

Japanske og koreanske biler er driftsikre og rimelige i pris, samt kan være sportslige avhengig av hva du velger.

Sier meg enig i det Opelduude skriver, førstebil bør ikke overskride 50k og en bør ikke være for pirkete heller.

Lenke til kommentar

Som motvekt til kommentarane om at din fyrste bil ikkje bør koster meir enn 50 000 kr så er det greit å påpeike at det også har våre ein voldsom utvikling i sikkerheitssystem dei siste åra, mykje på grunn av elektronikken og ekstrautstyret.

Særleg utviklinga på airbag (særleg det at det har blitt vanleg med fleire airbaggar), beltestrammarar og det faktum at ratt og interiørdelar skjeldnare kjem inn i kupeen har gjort at nyare bilar er langt sikrare. I tillegg sjølvsagt til det meir tekniske ekstrautstyret som ABS, ESP, nødbremsassistanse.
Særleg bilar som er nyare enn ca 2008 har markant lavare andel alvorleg personskade.

 

Det er relativt vanleg å tenke at den fyrste bilen skal være ein billig bil som det ikkje er eit stort tap å kræsje for ein uerfaren sjåfør, men strengt tatt er det den uerfarne sjåføren som bør ha ein bil som er så sikker som mogleg ettersom det statistisk sett er større fare for å kome ut for ei ulykke. I dei fleste tilfeller vil du være vesentleg betre beskytta i ein bil til 150 000 kr enn du er i ein bil til ein tredjedel av prisen. Ved ulykker i bilar som ikkje er mykje eldre enn 10 år gamle er det langt mindre vanleg at personane i bilen blir fastklemde etter ein kollisjon, dette er fyrst og fremst fordi kupeen er mykje meir motstandsdyktig for deformering medan dei utvendige delane er betre på deformering og dermed absorberer mykje av energien før den kan kome inn til kupeen og dermed til passasjeren. Mange av dei alvorlege personskadane etter trafikkulykker i dag med nyare bilar kan sporast tilbake til feil beltebruk. Då særleg at beltet ikkje ligg stramt mot kroppen slik at beltet strammar seg over buken i staden for over hoftebeina (dette er grunnen til at det er anbefalt å ta av seg store ytterjakker før ein tek på seg beltet ettersom ytterjakka lagar luft mellom beltet og kroppen slik at beltet drar seg oppover mot magen når det blir stramma ved ein kollisjon.

Det er sjølvsagt ikkje alle ungdommar som har råd til å kjøpe ein bil som er trafikksikker, men dersom ein har råd til å bruke litt meir pengar på bilkjøpet så er det ein stor fordel å ha forventningar til bilen utover at den kan bli EU-godkjent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...