Gå til innhold

Regnskapsfører lønn - nyutdannet


Gjest 741c1...f91

Anbefalte innlegg

Gjest 741c1...f91

Jeg er nysgjerrig på hva man kan forvente i startlønn når man skal starte i jobb som regnskapsfører som nyutdannet med bachelor i økonomi og administrasjon el. Jeg vet at dette teamet er tatt opp i forumet før, men det begynner å bli noen år siden og tallmaterialet er noe utdatert. 
Håper at noen har noen innspill

Anonymous poster hash: 741c1...f91

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det varierer for mykje alt etter som til å kunne gi eit fornuftig svar.
Til dømes er det store forskjellar alt etter kva sektor du skal jobbe i. Kvar i landet du er og det generelle arbeidsmarkedet for rekneskapsførarar innafor arbeidsregionen er av betydning. Så er det eit spørsmål om korleis du er som person, gjer du eit godt inntrykk så får du tilbod om høgare lønn enn dersom du ikkje gir eit fullt så godt tilbod. Har du anna kompetanse utanom bachelorgraden? Sjølv små ting som at ein har erfaring frå leiar av studentlaget, har førarkort, arbeidserfaring frå tidlegare (også sjølv om erfaringa ikkje er direkte relevant) og rett og slett livserfaring vil kunne gi utslag på kva du er verdt for arbeidsgjevar. Sjølv i ein jobb du får som nyutdanna så vil det kunne være store forskjellar i kva ansvar som ligg til stillinga. Det er forskjell på om du er ferskaste rekneskapsføraren på ei avdeling med berre erfarne rekneskapsførarar, eller om du er fersk rekneskapsførar som har eit kontormedarbeidarar under deg som du skal ha fagleg oppfølging med. Størrelsen på firmaet vil også til dels ha betydning, alt etter kva dei har økonomi til å betale og kor mykje ansvar nyutdanna tilsette kan få, du vil ikkje gå rett inn i ei stilling med leiaroppgåver i eit mellomstor eller stort firma, men på eit lite rekneskapskontor, men i eit lite firma så er det større sjangs for å også få slike oppgåver.

Den kanskje viktigaste X-faktoren er om du er god til å forhandle for deg. Er du typen som godtek arbeidsgjevars fyrste lønnstilbod eller presser du på med lønnskrav og heller takkar nei til jobben om du ikkje får lønna opp dit du vil ha den?

For å prøve å være litt konkret så er det sannsynleg at du får ei startlønn på ein stad mellom 450k og 550k med fersk bachelorgrad alt etter sektor og lokale forhold, det sagt så må du være forberedt på at du også kan få langt lavare lønnstilbod enkelte stadar.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest 74234...927

Jeg fikk 400.000 da jeg startet i 2017 (bachelor i regnskap). 
ligger nå på 480.000, ikke mulighet for autorisasjon i denne jobben dessverre så jeg ser meg om etter noe annet. 
håper da å presse lønna opp til 550.000 i starten på ny jobb og øke til 600.000 når autorisasjon oppnås men vet ikke om det er realistisk. 
synspunkter? Er jeg grådig? 

Anonymous poster hash: 74234...927

Lenke til kommentar
Gjest 74234...927 skrev (40 minutter siden):

håper da å presse lønna opp til 550.000 i starten på ny jobb og øke til 600.000 når autorisasjon oppnås men vet ikke om det er realistisk. 
synspunkter? Er jeg grådig? 

Synes ikke det er grådig, men det er nok i øvre område i forhold til hva som er realistisk. Det er ikke dumt å sette seg noe mål, men 550-600 k er i området/noe mer enn de jeg kjenner med mastergrad som jobber som regnskapsfører i regnskapsfirma.

Lenke til kommentar

Jeg tror det kan variere fra 350 til 550 K, alt etter hva slags erfaring, kompetanse, utdanning du har fra før. Det er ikke alltid det kun er regnskapsførerstillinger man kan kvalifisere for med bachelor i økonomi retningen. Jeg gikk rett over på 550 K i året men jeg var nok en av veldig få i mitt kull. Jeg har da endel tilleggsutdanning og erfaring fra annen sektor samt drift av EPF som hjalp betydelig for å få den årslønnen. Husk, det viktigste er ikke alltid hva du tjener men den praktiske erfaringen du får fra jobben som preparerer deg til neste jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...