Gå til innhold

Ladenettverk viktigst for å holde elbiltrykket oppe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det bør gis enda mer midler til hjemmelading, særlig i borettslag og sameier.

Og når det gjelder utvalg så blir det bedre hele tiden. Tesla Model Y kommer nok til å ta store deler av markedet. Det som trengs nå er en mindre og billigere bil med bra rekkevidde. Kanskje Tesla har noe på lur til batteridagen sin i mai.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Det bør gis enda mer midler til hjemmelading, særlig i borettslag og sameier.

Jeg har fått med meg at det er ganske drøye priser på fellesopplegg i borettslag(en eks-kollega nevnte 25k om han skulle ha ladepunkt). Hvorfor er det sånn? Cirkle K reklamerer med ferdig montert ladepunkt hjemme for 15k og Renault reklamerte med samme prisen mens de fortsatt inkluderte ladepunkt i prisen til en ny Zoe. *Må* alle borettslag ha ny inntakstrafo?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De må ha last balansere og en annen type lader, selv om de ser like ut på utsiden.

Vi fikk nettopp levert komplett stamnett med last balanser og klargjort for 56 parkeringsplasser hos oss.

Regningen var estimert på 450.000, eller 8k per plass. Men blir noe lavere da dem brukte to dager mindre enn antatt.

Nå kan den beboer som vil kople seg på for 5k. Laderen bare hektes på stamnettet som er strukket frem til hver plass.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
hekomo skrev (11 timer siden):

Og når det gjelder utvalg så blir det bedre hele tiden. Tesla Model Y kommer nok til å ta store deler av markedet. Det som trengs nå er en mindre og billigere bil med bra rekkevidde. Kanskje Tesla har noe på lur til batteridagen sin i mai.

Det er vel et større utvalg av familiebiler med rekkevidde og fornuftig pris som det virkelig trengs mer av.

Mercedes EQC er for dyr

Audi eTron 50 har for kort rekkevidde, og eTron 55 er for dyr.

Tesla Model Y kommer som kjent tidlig i 2021, og vi gleder oss stort til den.

BMW, VW AG-gruppen og Byton har ting på gang, men når kommer de?

Tesla Model 3 SR er vel allerede en mindre og billigere bil med rekkevidde, men det trengs selvfølgelig alternativer. Gjerne med hel kombi-bakluke.

hekomo skrev (11 timer siden):

Det bør gis enda mer midler til hjemmelading, særlig i borettslag og sameier.

Enig! Det må legges mye bedre til rette for hjemmelading i borettslag og sameier. Det samme gjelder lading ved gateparkering i de større byene. Er mange som bor i byen og er avhengige av å parkere på gata.

Utbyggingen av hurtigladenettverk må også forseres, for det holder ikke tritt med antall elbiler som blir solgt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wabby skrev (2 timer siden):

De må ha last balansere og en annen type lader, selv om de ser like ut på utsiden.

Vi fikk nettopp levert komplett stamnett med last balanser og klargjort for 56 parkeringsplasser hos oss.

Regningen var estimert på 450.000, eller 8k per plass. Men blir noe lavere da dem brukte to dager mindre enn antatt.

Nå kan den beboer som vil kople seg på for 5k. Laderen bare hektes på stamnettet som er strukket frem til hver plass.

Se der ja! Det var en mer fornuftig pris. Inkluderer det selve ladepunktet? Hva betaler du som beboer? 5k? 5+8k?

Jeg har lest om litt for mange borettslagsløsninger med ganske drøye priser per punkt og har slitt med å forstå hvorfor pris per punkt blir *høyere* på fellesanlegg enn på privatladere.

Lenke til kommentar

Hurtigladenettverket må selvfølgelig utvides i takt med antall biler på veien, men er det et reelt problem i dag? Ladeoperatørene er ganske åpne på at det aldri vil være mulig å bygge seg ut av køene som oppstår på kjente utfartsdager. Det kan vi altså ikke vente på. Med unntak av i og rundt storbyene, så virker det som at det er ganske lite trykk på hurtigladerne.

 

Jeg tror selv at dette vil løsne så snart det slippes et bredt utvalg av folkelige bilmodeller med tilstrekkelig rekkevidde (tilstrekkelig = å kunne kjøre til hytta på vinteren uten ladestopp). Så vil du sikkert ha de særingene som nekter å kjøpe elbil bare fordi de liker å ha noe å være sure på.

Lenke til kommentar

Jeg blogget noen tanker om dette, der jeg spesielt ser på det jeg tenker på som de aller største ladeparkene. Jeg tenker meg at noen steder vil det være best med store parker for å få et godt tjenestetilbud og for å få minst mulig kø. Her snakker vi om en effekt på 50 MW og jeg tipper at det blir under 10 av dem, men de er viktige og vi bør starte nå. Bloggposten min er her: http://kjetil.kjernsmo.net/2020/02/kjetils-ladeplan/ (serveren kan være litt ustabil, den er hjemmedriftet og under oppgradering)

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (På 22.4.2020 den 10.03):

Se der ja! Det var en mer fornuftig pris. Inkluderer det selve ladepunktet? Hva betaler du som beboer? 5k? 5+8k?

Jeg har lest om litt for mange borettslagsløsninger med ganske drøye priser per punkt og har slitt med å forstå hvorfor pris per punkt blir *høyere* på fellesanlegg enn på privatladere.

Inntaket i et borettslag er ikke dimensjonert like bra som inntaket i et bolighus normalt er. Så lastbalansering må man ha. I tillegg må man ha funksjoner for måling og avregning, og ofte tilgangskontroll. Alt dette koster. Som regel ligger parkeringsplassene også et godt stykke lengre unna sikringsskapet enn i et bolighus, ofte må man grave mye og sette opp stolper på betongfundamenter. Det er heller ikke mulig med noen egeninnsats, om en huseier må grave mellom hus og garasje for å fremføre strøm så blir det ofte gjort selv eller med hjelp av venner. Sjelden ved innleie av graveentreprenør.

For å holde effektavgiften nede bør lastbalanseringen ofte kobles opp mot forbruket til resten av borettslaget, om det er ett inntak. Slik at ladeeffekten dras ned når alle lager middag. Da kreves måleutstyr på hovedinntaket og kommunikasjon derfra til lastbalanseringsutstyret. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...