Gå til innhold

NAV jobbklubb


Gjest 17932...f71

Anbefalte innlegg

Gjest 17932...f71

Hei. Jeg har nå dagpenger og er nå meldt på jobbklubb. Jeg har søkt litt rundt og ser at det er mye blandet erfaringer fra dette. Jeg har også en kompis som gikk på dette som ikke fikk noe ut av det. Jeg har tenkt til å starte å studere om ca 1 måned så hvis jeg ikke blir med på jobbklubben mister jeg dagpenger i "bare" i måned fordi uansett ikke får lenger, men burde jeg bli med på dette?

Anonymous poster hash: 17932...f71

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare fordi kompisen din ikke fikk noe ut av det, så betyr ikke det at det ikke kan gjøre noe godt for deg.

Om du har tenkt å studere om 1 måned så ser jeg ikke helt vitsen, men om du, som du sier vil ha dagpenger så er det vell det eneste alternativet.

Endret av NoCakePlease
Lenke til kommentar

Kva du får ut av ein jobbklubb er svært avhengig av om du er villig til å lære eller om du berre møter opp for å ikkje miste dagpengane. 

I tillegg kjem det litt ann på kva bakgrunn og kompetanse du har frå før. Mykje av det faglege går på korleis du setter opp ein CV og korleis du framstille deg sjølv best mogleg i ein søknad. Har du mykje kunnskap om dette frå før så vil du ha mindre utbytte av jobbklubben. Det sagt så er det også eit utbredt problem at dei som i størst grad treng opplæring i å skrive gode søknadar er dei som sjølv trur dei er gode på det. 

 

Kort sagt, møter du opp positiv og lærevillig så vil du få godt utbytte, om ikkje anna sosialt og nettverksmessig. Møter du opp med innstillinga om at dette er eit heilt unødvendig tvangstiltak, så vil du heller ikkje lære noke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har personlig delte erfaringer.

Først og fremst, lag noen mentale barrierer. Det blir mye prat, og du vil nok bli sett på litt. Men det er lite de kan gjøre med deg, bortsett fra hvis du ikke møter opp uten god grunn.

Du bør prøve å okkupere deg med aktiviteter. Mest sannsynlig har de noen aktiviteter som du blir tvunget til å være med på. Da må du bare "roll with the punches", bare bli med på det. Noen aktiviteter kan være litt lærerike. Andre kan dessverre virke som å ha vært laget for barn på 10 år. Men det er bare å tenke at du er glad for ikke å bli tvunget til verre ting.

Du kan jo prøve å bruke tiden konstruktivt. Hvilken jobb har du tenkt å utdanne deg til? Du kan jobbe med å kartlegge markedet både lokalt og på landsbasis, og ta kontakt med interessante næringsområder. Knytte kontakter, bedre sjansene dine. Dét vil vel være mest relevant for din del, som skal begynne å utdanne deg.

Og hvis det er sånn at det passer for deg, så kan du jo prøve å finne en jobb som er noen timer i uka. Dette kan du også bruke tiden på, igjen kartlegge markedet og skrive søknader.

Alt i alt, så kan du være glad for at det ikke er et diktatur vi lever i, da hadde du antageligvis ikke hatt muligheten til å utdanne deg, og måtte jobbe som straff-fange i 8-10 timer hver dag uten å sitte igjen med særlig mye mer enn mat og fillete klær. Men likevel skjønner jeg at alt er relativt.

Du kan prøve å lete etter grunner til å ikke bli med. Men det må være godt dokumenterte grunner fra helsevesen. Ikke lett å få til.

Lenke til kommentar
Gjest 17932...f71 skrev (På 21.4.2020 den 13.27):

Hei. Jeg har nå dagpenger og er nå meldt på jobbklubb. Jeg har søkt litt rundt og ser at det er mye blandet erfaringer fra dette. Jeg har også en kompis som gikk på dette som ikke fikk noe ut av det. Jeg har tenkt til å starte å studere om ca 1 måned så hvis jeg ikke blir med på jobbklubben mister jeg dagpenger i "bare" i måned fordi uansett ikke får lenger, men burde jeg bli med på dette?

Anonymous poster hash: 17932...f71

Hvor mye dagpenger du mister avhenger av hvor lenge det er til neste gang du søker dagpenger. Du mister 12 uker med dagpenger hvis du nekter å møte opp på jobbklubben, men de 12 ukene forsvinner hvis neste søknad er mer enn 6 måneder etterpå. Jeg syntes det hørtes bedre ut at du ber NAV stanse vedtaket og sier at du skal begynne å studere og at du argumenterer for at det ikke er poeng å dra på jobbklubb.

 

En annen løsning er å møte opp på jobbklubben og teste det ut til du begynner å studere. Hvis du er usikker på om du vil studere eller søke jobb så kan du teste ut kurset og se om det er verdt å fortsette på. Hvis du er helt klar på at du skal studere så kan det hende at du har noe å lære av kurset som du kan bruke etterpå.

Lenke til kommentar
Gjest 17932...f71 skrev (På 21.4.2020 den 13.27):

Hei. Jeg har nå dagpenger og er nå meldt på jobbklubb. Jeg har søkt litt rundt og ser at det er mye blandet erfaringer fra dette. Jeg har også en kompis som gikk på dette som ikke fikk noe ut av det. Jeg har tenkt til å starte å studere om ca 1 måned så hvis jeg ikke blir med på jobbklubben mister jeg dagpenger i "bare" i måned fordi uansett ikke får lenger, men burde jeg bli med på dette?

Anonymous poster hash: 17932...f71

Korreksjon fra mitt forrige innlegg. De forsvinner etter 52 uker (1 år), ikke 6 måneder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...