Gå til innhold

Historisk kollaps i USA: Betaler for å bli kvitt olje


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin stråmann du (tilegne andre meninger og reaksjoner som så skal angripes, ofte uten rot i virkeligheten).

Vi er alle like matte av situasjonen. Det er i alles interesse at Norge blir mindre oljeavhengig, uavhengig av miljøaspektet. At du og dine likesinnede kun klarer å se binære nyanser hvor man enten er miljøidiot eller en oppegående borger for så være. Min utfordring er dog å ikke se så sort/hvitt på det.

Endret av The Very End
  • Liker 9
Lenke til kommentar

En interessant artikkel sa følgende:

Quote

This crash is going to destroy so many livelihoods and so many jobs. Whatever anyone thinks about the oil sector -- and there many obvious reasons why the world needs to reduce oil use -- this is a colossal economic tragedy in the making right now.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva skjer når lagrene går fulle om kanskje noen uker? Da må noen stoppe sin oljeproduksjon, og hvilke land vil dette bli? Hvis alle oljeland hadde kuttet like mye (prosentvis 27-30%) kunne man ha gjort denne nedstengning på en koordinert måte hvor alle oljeland kunne ha sjansen til å overleve og samtidig heve oljeprisen. Nå kan man få en situasjon hvor visse oljeland kollapser samtidig som oljeprisen forblir lav. Og kan det bli Norge som kollapser? Dette kan være avhengig av hvilket oljeland som EU-landene ønsker å kjøpe olje fra, blir det fra Norge eller fra Russland eller fra noen oljeland i Midt-Østen?

Lenke til kommentar

Oljen i USA kommer fra under grunnen på land. Man skulle tro at hvis man blir betalt 30$+ fatet for å ta hand om den kunne man stappe den ned i jorda igjen i eksempel en gammel kullmine. Oklahoma, hvor overskuddet har oppstått grunnet for lite fraktmulighet ut av staten, er jo full av dem. Trenger ikke en gang punge ut for bevoktning for dro noen avgårde med noe av den var det jo bare et problem mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, asshole said:

Dumt spørsmål, men kan det være en mulighet å ikke pumpe opp oljen? Men dette kunne vært en stor mulighet for oss, vi har mange tomme brønner vi kan pumpe full.

Vel, de kunne ha plugget aktive brønner for så å kun bruke av lagrene til det var mindre olje lagret rundt om i verden for så å åpne brønnene igjen.

Det å pumpe olje tilbake i tomme brønner  tror jeg blir kostbart men dette er jeg ikke helt sikker på.

Problemet er at lagrene hadde nok fyllt seg fort opp når man hadde åpnet brønnene igjen gitt situasjonen vi er i.

Alternativet er jo plugge brønner, bruke av lagret olje og satse på storstilt elektrifisering av forurensende sektorer

dette blir også veldig dyrt og går sansynlig ut over forbrukerne i form av høyere skatter og avgifter eller høye priser.

Blir uansett spennende å se om miljøvernerne får rett i argumentet om at oljeproduksjonskutt gir varige kutt.

Jeg for min del tror det bare blir midlertidig inntill alt er normalt igjen og etterspørselen er tilbake på det normale

desverre kan man si.

 

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanskelig å fatte helt. Hvis jeg kjøper 40 millioner fat olje, så får jeg 40 millioner dollar. Trenger ikke å investere et øre, pengene bare strømmer inn. Jeg tømmer olja ut i et gammelt dagbrudd og setter fyr på den. Kjøper 40 millioner fat til. Fortsetter jeg lenge nok, kommer prisene på pluss igjen. Ikke bra for CO2, selv den lokale oppvarmingen blir så stor at det kan sees fra Mars, men CO2-utslippene blir det samme som før Corona-krisen, ikke mer. Det er nok bedre å kutte produksjonen.

Lenke til kommentar
0QE8JCM8 skrev (11 minutter siden):

Vanskelig å fatte helt. Hvis jeg kjøper 40 millioner fat olje, så får jeg 40 millioner dollar. Trenger ikke å investere et øre, pengene bare strømmer inn. Jeg tømmer olja ut i et gammelt dagbrudd og setter fyr på den. Kjøper 40 millioner fat til. Fortsetter jeg lenge nok, kommer prisene på pluss igjen. Ikke bra for CO2, selv den lokale oppvarmingen blir så stor at det kan sees fra Mars, men CO2-utslippene blir det samme som før Corona-krisen, ikke mer. Det er nok bedre å kutte produksjonen.

Du får jo ikke olja levert på døra for den "prisen". Det er absolutt kostnader knyttet til kjøpet. Dessuten var det jo den ene desperate selgeren i praksis. De fleste produsentene der borte har nok nå lukket en og annen brønn for å unngå å måtte betale for å få det videre. Den som har et tankskip ledig for dette kan selvsagt tjene gode penger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg trenger nok bare å kjøpe noen få (millioner) fat olje før prisen kommer på pluss igjen, det går fint å kjøpe og selge olje uten å behøve å vite hvor den befinner seg. Daytrading får en helt ny dimensjon hvis du kjøper på negativ pris og selger på positiv pris. I teorien blir det nesten vanskelig å tape, du trenger ikke 40 dollar i margin men noen få cent.

Lenke til kommentar
0QE8JCM8 skrev (5 minutter siden):

Jeg trenger nok bare å kjøpe noen få (millioner) fat olje før prisen kommer på pluss igjen, det går fint å kjøpe og selge olje uten å behøve å vite hvor den befinner seg. Daytrading får en helt ny dimensjon hvis du kjøper på negativ pris og selger på positiv pris. I teorien blir det nesten vanskelig å tape, du trenger ikke 40 dollar i margin men noen få cent.

Dette var kun "papir-olje" for mai som utløper i dag. 
Det var mange som da var redde for å bli sittende med den fysiske oljen, og solgte unna,  og etter hvert betalte for ikke å bli sittende med masse olje som de ikke kunne gjøre av noe sted.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
0QE8JCM8 skrev (26 minutter siden):

Da spår jeg at det samme kommer til å skje igjen 20. Mai, for Juni-prisene. Raten for tankere som kan brukes som kriselager for olje blir det interessante å handle i fram til da. ?

Det blir interessant å følge med på.
 
Men markedet er veldig volatilt, så er nok lett å brenne seg også:
https://fearnpulse.com/

Edit: Litt mer om dette:
https://e24.no/boers-og-finans/i/dO1VRA/tankhopp-paa-oslo-boers-etter-oljepriskollapsen

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
10 hours ago, Lab Roy said:

Hva skjer når lagrene går fulle om kanskje noen uker? Da må noen stoppe sin oljeproduksjon, og hvilke land vil dette bli? Hvis alle oljeland hadde kuttet like mye (prosentvis 27-30%) kunne man ha gjort denne nedstengning på en koordinert måte hvor alle oljeland kunne ha sjansen til å overleve og samtidig heve oljeprisen. Nå kan man få en situasjon hvor visse oljeland kollapser samtidig som oljeprisen forblir lav. Og kan det bli Norge som kollapser? Dette kan være avhengig av hvilket oljeland som EU-landene ønsker å kjøpe olje fra, blir det fra Norge eller fra Russland eller fra noen oljeland i Midt-Østen?

Det går ikke, fordi de kommer ikke til å bli enige om hvem som skal kutte. 

Det som kunne blitt gjort er at Canada og USA lager en avtale seg i mellom, kutter produksjonen med 30% og stopper all import av olje. Men det var det ingen av dem som tenkte på før det var for sent.

De som kollapser er de som ikke tåler å ta store tap over tid. Jeg vil tippe at Kanada, USA, Venezuela og enkelte land i midtøsten vil ikke takle de lave prisene og må stenge ned. Norge kommer nok til å fortsette å produsere olje, fordi bedriftene tåler litt tap og produksjonskostnadene er lave.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
12 hours ago, asshole said:

Dumt spørsmål, men kan det være en mulighet å ikke pumpe opp oljen? Men dette kunne vært en stor mulighet for oss, vi har mange tomme brønner vi kan pumpe full.

Det er ikke bare å skru av og på en oljebrønn. Mange av dem er avhengige av konstant produksjon for å holde volumene oppe, hvis du stenger av vil det når du åpner den igjen kunne bli lavere produksjon, du får mindre ut totalt eller må til med en dyr brønnstimulering. Ser for meg at spesielt frackingbrønnene i skiferen i USA kan være spesielt utsatt for dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 4/21/2020 at 8:05 AM, 5CJ56A5D said:

Det skal bli interessant å se om den globale oppvarmingen stopper opp nå , det forbrukes jo nesten ikke olje pga Covid 19 epidemien.

Oppvarmingen stopper ikke med mindre vi fjerner enorme mengder drivhusgass fra atmosfæren. Om vi slutter å slippe ut CO2 i dag vil oppvarmingen fortsette i mange tiår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...