Gå til innhold

Denne autonome laderoboten finner bilen din og hurtiglader den


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt for dyrt og komplisert. Det blir litt som selvkjørende koffert. Fancy, men undøvendig dyrt og vedlikeholdskrevende, dyrt å fikse etc.

Det enkle er ofte det beste. Manuell tilkobling.

Skulle man gjort noe fremstøt på forenkling av lading burde det vært induksjonslading. Det burde være en smal sak å få bilen til å finposisjonere seg selv de siste desimeterne for å sentrere spolene og deretter senke mottakerspolen ned til bakkenivå for maksimal virkningsgrad. Det blir også "renere og ryddigere" uten ladestolper. Spesielt der brøyting er aktuelt.

 

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Alt for dyrt og komplisert. Det blir litt som selvkjørende koffert. Fancy, men undøvendig dyrt og vedlikeholdskrevende, dyrt å fikse etc.

Det enkle er ofte det beste. Manuell tilkobling.

Skulle man gjort noe fremstøt på forenkling av lading burde det vært induksjonslading. Det burde være en smal sak å få bilen til å finposisjonere seg selv de siste desimeterne for å sentrere spolene og deretter senke mottakerspolen ned til bakkenivå for maksimal virkningsgrad. Det blir også "renere og ryddigere" uten ladestolper. Spesielt der brøyting er aktuelt.

 

Jeg drømmer om en ladekabel med induksjonplate i enden. :D

Enden som skal i bilen kan være helt vanlig type2 men enden som kobles til laderen skal bare være en 'løs' plate som plasseres oppå induksjonssonen. Burde kunne gjøres både vann, sørpe og søle-tett og brøytesikkert. Det *kan* bli sårbart for folk som skal være morsomme og sparke vekk ladeplata men om du først har et pulserende magnetfelt eller no der burde det kunne gå an å bruke magnetfeltet til å låse fast plata om den merker bevegelse. :)

Lenke til kommentar
สูง โทรลล์ skrev (4 minutter siden):

Dette blir som å forlate en koffert med 200 000 i gull kr på gata. Jeg ser for meg at dette blir stor-business for tyvene

Kanskje, har mine tvil dog.

Først er de blytunge, så må nok ha noe tilsvarende ei kran for at man skal fort få den med seg.
Ellers så tviler jeg på videresalg av disse boksene som helhet eller i deler vil være særlig lønnsomt.

Aner ikke hvordan kriminaliteten er i Kina, men tipper de har ekstreme overvåkninger der mot denne type ting ?

Lenke til kommentar
Ola Knudesen skrev (58 minutter siden):

På alle nyere elbiler er ladeluken låst når bilen er låst. Dette er for sikkerheten. Lurer på hvordan Carl løser dette problemet.

Bilen må godta et 'løs ut ladekabel'-signal fra laderoboten. Det høres jo for så vidt overkommelig ut men det forutsetter at det signalet allerede er en del av protokollen og at det er implementert i bilen. Om det ikke er det må jo bilene oppdatere firmware.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser poenget med en slik på steder hvor man parkerer lenge og ikke har mulighet til å flytte bilen fra ladeplass til vanlig plass. For eksempel ved flyplasser. For lange opphold kan jeg også tenke meg mulighet til å bestille lading til 60% med en gang jeg parkerer bilen og så opp til 80% eller 100% like før jeg skal hente den.

Lenke til kommentar

Jeg tenker at "det enkleste er det beste". I forhold til infrastruktur, kostnad ved innkjøp, logistikk (hvor mange roboter trenger man, hvordan håndtere "parkering" av roboter, opplading osv), vil det nok være vesentlig billigere å innføre som standard at når man oppretter parkeringsplasser, skal de ha en helt vanlig, enkel Type 2 stikkontakt koblet til 16A. Dette krever minmalt med investeringer og infrastruktur i forhold til det meste, og alt av lastbalansering, fakturering o.l. er i dag såpass enkelt å bygge, at om det bare blir masseprodusert, bør ikke prisen bli avskrekkende.(En liten mikrokontroller i hver ladekontakt, som slår porten av og på, og type ethernet over strømledning for å kommunisere med de andre nodene og en controller-enhet, så er mye gjort. 

Når jeg skriver at dette burde være standard når man oppretter parkeringsplasser, mener jeg at tilsvarende burde vært installert på det meste av gateparkeringi landet også. Det ville løst det aller meste av utfordringer rundt lading i byene også. Som Stigmv skriver over her, er det kjekt å kunne bestille lading. Med den løsningen jeg skisserer, vil den sentrale controlleren til syvende og sist styre ladingen, og det vil da være forholdsvis enkelt å lage et system med tidsstyring og bestilling, hvor man hele tiden kan ta hensyn til belastning i nettverket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

200.000 i gull er på størrelse med en mobiltelefon og veier 400 gram.

Videre kan det smeltes om hvis det er merket.

Denne laderen har sansynligvis et kodesystem for å låse opp, og online sporing av bevegelse. Kanskje er den også utstyrt med kamera.

Det blir dermed en helt annen sak å få med seg denne tunge klumpen.

Lenke til kommentar

Kor tung vil ein slik robot bli?

Dersom poenget er å kunne tilby hurtiglading også på parkeringsplassar som ikkje har tilrettelagt infrastruktur for lading, kan ein ikkje då kutte robotdelen og berre ha eit batteri på ei tralle som bileigaren sjølv triller fram til bilen sin og plugger til? Etter lading må då bileigaren trille tralla tilbake på plass og kople til straum slik at batteriet blir fylt opp til neste lading.

Det er vell ikkje så mange parkeringsplassar som både ikkje er eigna til å bygge ut infrastruktur for lading, og som har plass til at ein slik laderobot kan stå ved sida av den parkerte bilen, og som i tillegg har eigarar som er villige til å investere i å etablere elbillading utan å ha vilje til å etablere faste ladeplassar.

Vil tru at ei manuell løysing vil være både billegast og mest praktisk når ein ser på pris opp mot nytte.

Lenke til kommentar
Oklo skrev (På 21.4.2020 den 12.44):

Jeg tenker at "det enkleste er det beste". I forhold til infrastruktur, kostnad ved innkjøp, logistikk (hvor mange roboter trenger man, hvordan håndtere "parkering" av roboter, opplading osv), vil det nok være vesentlig billigere å innføre som standard at når man oppretter parkeringsplasser, skal de ha en helt vanlig, enkel Type 2 stikkontakt koblet til 16A. Dette krever minmalt med investeringer og infrastruktur i forhold til det meste, og alt av lastbalansering, fakturering o.l. er i dag såpass enkelt å bygge, at om det bare blir masseprodusert, bør ikke prisen bli avskrekkende.(En liten mikrokontroller i hver ladekontakt, som slår porten av og på, og type ethernet over strømledning for å kommunisere med de andre nodene og en controller-enhet, så er mye gjort. 

Når jeg skriver at dette burde være standard når man oppretter parkeringsplasser, mener jeg at tilsvarende burde vært installert på det meste av gateparkeringi landet også. Det ville løst det aller meste av utfordringer rundt lading i byene også. Som Stigmv skriver over her, er det kjekt å kunne bestille lading. Med den løsningen jeg skisserer, vil den sentrale controlleren til syvende og sist styre ladingen, og det vil da være forholdsvis enkelt å lage et system med tidsstyring og bestilling, hvor man hele tiden kan ta hensyn til belastning i nettverket.

Dette opplegget vil bare fungere på store parkeringsplasser (i forbindelse med kjøpesentre etc), for eksempel over 500 plasser, hvorav ti til enhver tid ønsker å lade (hvis flere så er det jo meget enkelt å få flere roboter). En 16 A lading er meningsløs. Det vil gi bare 3,7 kWh per time. Ingen gidder å kople på og av for så lite. Hva tror du 500 stk 50 kW ladere vil koste å installere og drifte?

En løsning der du via mobil bruker 10 sekunder for å bestille og etter en time eller to har du på mirakuløs måte fått ladet batteriet med 30 til 70 kWh (uten at du har merket noe), virker på meg å være en flott løsning. Robotene kan holdes operative hele tiden ved at antall utvides etter behov og det behøves et minimum av areal til dem (deres ladeplass).

Lenke til kommentar

Ang. lading på kjøpesenter. I hvilke settinger drar folk til et kjøpesenter? - Jo det er i all hovedsak i sine daglige små ærender, akkurat de scenariene de burde ladet hjemme og burde valgt en bil som kan kjøre elektrisk både til og fra alle disse daglige ærendene. Jeg ser derfor ingen grunn til å oppføre en haug med trege ladere på et kjøpesenter.

Noen få hurtigladere kan derimot passe fint for de som av ulike årsaker ikke får ladet hjemme. (Problem med hjemmeladeren, eller man er på besøk et sted langt hjemmefra uten tilgang på saktelader etc)

Lenke til kommentar
Burg3rn skrev (9 timer siden):

"Løs ut" kan ungås ved å ha et spor i steden for hull der kabelen holdes igjen.

 

Jeg tenkte egentlig på å skrive det samme men lot vær på grunn av at jeg kom på en veldig god grunn til *ikke* å ha spor. Den grunnen har jeg glemt nå, kanskje den ikke var så god allikevel. ?

 

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (3 timer siden):

Dette opplegget vil bare fungere på store parkeringsplasser (i forbindelse med kjøpesentre etc), for eksempel over 500 plasser, hvorav ti til enhver tid ønsker å lade (hvis flere så er det jo meget enkelt å få flere roboter).

Høres ut som en dyr og dårlig løsning.
Har man en stor parkeringsplass som du sikter til, så er det mye rimeligere at de bare setter opp et felt med vanlige ladestasjoner som man har i dag.
Da får man jo startet lade prosessen med en gang man går ut av bilen, i tillegg til at ladeeffekten er betydelig høyere.

Disse laderobotene vil jo ta opp 2 parkeringsplasser inkl bilen som lades.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...