Gå til innhold

Hvordan løses denne?


Anbefalte innlegg

En lampe er beregnet brukt som indikator for nettspenningen (230V), er merket 24V/1W


A) Hvor stor resistor må det koples i serie med denne lampa? 

B) Hvilken effekt må resistoren tåle? 

mulig jeg er helt på bærtur, men jeg mener spenningsfallet resistoren må være på 206V, ettersom det ser ut at lampa ikke skal ha mer enn 24V. 

Strøm gjennom lampa blir vel I=P/U som da er 1w/24v= 0,041A  blir resistansansen da 206v/0,041A =5024ohm?



hmm ble litt lang måte å forkare på... jeg håper på fremgangsmåten til svaret, svaret i seg selv er ikke så viktig :)

takker på forhånd :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274
Professor Balthazar skrev (18 minutter siden):

Om du kobler en diode i serie med pæren og resistoren, så slipper du å svi av så mange Watt i varme.

Blir nok litt disco-lys av det om man kobler det på nettspenningen. Og en diode tar bare rundt 1 V så lite vits i dette.

Edit: for ikke å snakke om at like mange watt blir tapt i varme med denne løsningen.. 

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar
failern skrev (18 timer siden):

Blir nok litt disco-lys av det om man kobler det på nettspenningen. Og en diode tar bare rundt 1 V så lite vits i dette.

Edit: for ikke å snakke om at like mange watt blir tapt i varme med denne løsningen.. 

En diode tar rundt 1V på den postive pulsen, men fjerner 100% av den negative pulsen. Når den totale spenningn faller 50% så faller den totale effekten 75%. Da blir det bare 2 Watt som må brennes bort i resistoren.

 

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Professor Balthazar skrev (21 minutter siden):

En diode tar rundt 1V på den postive pulsen, men fjerner 100% av den negative pulsen. Når den totale spenningn faller 50% så faller den totale effekten 75%.

Som sagt, da blir det disco. (flimring) 

Da må man legge til et LP filter i tillegg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...