Gå til innhold

60 prosent sier de har lastet ned smitteappen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er et tall jeg tror man kanskje skal være litt kritisk til. Her tror jeg at NTB opererer med grumsede kilder. Eller er det "Storebror" som forsøker å påvirke oss? På Play Store ser man at Smittestopp-appen for Android er lastet ned 100.000+ ganger. Det betyr at den er lasted ned mindre enn 500.000 ganger (som er Androids neste telle-trinn.) Hvis vi antar at det er anslagsvis halvparten av Android-telefoner i Norge, så er totalt antall nedlastede apper UNDER 1 million. Dvs langt under 25%. I dagens pressemelding er det oppgit et tall på 1,6 millioner nedlastinger, hvilket også virker svært høyt. (Men fortsatt langt unna NTB's 60%.) MEN - antall nedlastinger er ikke interessant. Det som ER interessant, er antall brukere - dvs de brukerne som har lastet ned appen - og fortsatt bruker den - men som ennå IKKE har avinstallert den. (Normalt vil en mobil-bruker avinstallere over 90% av de appene som lastes ned.) Hvis FHI vil at vi skal ha tillit til de tallene de kommer med, må de begynne å oppgi antall BRUKERE av appen.

Endret av Terje Bølstad
  • Liker 7
Lenke til kommentar
NFNGOW6W skrev (3 timer siden):

Fra artikkelen, blant annet et sitat fra en av ekspertene som har underskrevet oppropet:

Gjøsteen ønsker veldig gjerne at appen Smittestopp skal fungere og bidra til å stoppe eller bremse koronasmitten. Derfor vil han anbefale folk til å installere appen

– Det er ikke slik at alt som er gjort nå er galt, det er bare det at det kan gjøres bedre. Derfor forventer jeg at det gjøres bedre over de neste ukene, sier Gjøsteen.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar
spots skrev (34 minutter siden):

Kunne ikke ventet 2 uker på en løsning fra Apple og Google. Veldig skuffet over det Norske folk som laster ned den dritten, dere kan takke dere selv når overvåking blir normen i samfunnet

Blir vi ikke overvåket uansett hva vi gjør? Ikke akkurat som om GPS gjør noe mindre overvåking.. Leste noe snakk om at telefon-leverandørene kunne hele tiden se hvor telefonen var.. Så ikke akkurat noe mindre ville jeg tro?

Lenke til kommentar

Smittestopp er bare ett steg videre. Hvis du vil se hvordan vi vil få det her i Norge i nær fremtid, se hvordan det er i Kina nå. Det kan enda ta litt tid, men dit skal vi - og mer, om vi tillater det! Vi blir manipulert til å gi fra oss friheten vår, skritt for skritt. De som ikke ser dette, er bare en av saueflokken, sorry men sant.

Endret av Betroz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lastet ned appen men etter jeg gjor det var det for første gang at mobilbatteriet ikke holdt en hel dag så endte opp som veldig mange andre med å avinstallere den da den gjorde at mobilen min ikke funket til mine bruksområder lenger. Men så snart dette er fikset er jeg ikke betydelig kritisk til å laste den ned på nytt igjen.

Lenke til kommentar
spots skrev (1 time siden):

Kunne ikke ventet 2 uker på en løsning fra Apple og Google. Veldig skuffet over det Norske folk som laster ned den dritten, dere kan takke dere selv når overvåking blir normen i samfunnet

Jeg antar at du bruker simkort, gps, facebook, bankkort og google... Og du er redd for å bli overvåket av en norskutviklet smitteapp?

Lenke til kommentar
spots skrev (1 time siden):

Kunne ikke ventet 2 uker på en løsning fra Apple og Google. Veldig skuffet over det Norske folk som laster ned den dritten, dere kan takke dere selv når overvåking blir normen i samfunnet

Kven ein blir overvåka av burde spele liten rolle, og vi veit ennå ikkje kva google og apple vil kome med i mai. Det er ikkje sikkert det blir betre av at det står kommersielle aktørar bak løysninga, dataene skal uansett samlast inn og delast. 

Ein anna ting er at ein må finne balansen mellom ein god nok app og den tida ein har til rådigheit.

Denne appen er nyttig no med ein gong, til hausten når appen er betre kvalitetssikra så vil nok behovet for den også være mindre. 

Lenke til kommentar
Betroz skrev (10 timer siden):

Smittestopp er bare ett steg videre. Hvis du vil se hvordan vi vil få det her i Norge i nær fremtid, se hvordan det er i Kina nå. Det kan enda ta litt tid, men dit skal vi - og mer, om vi tillater det! Vi blir manipulert til å gi fra oss friheten vår, skritt for skritt. De som ikke ser dette, er bare en av saueflokken, sorry men sant.

Helt utrolig hvor mange som støtter appen. Håper databasen med all posisjonsdata blir hacket og kopiert, så kan vi se hvordan det går med "dugnadsånden"..

Forresten er ikke dette et forum for IT folk? Vi har et ansvar for å stå imot denne typen masseovervåking. Hvis man vet litt om big data så ser man implikasjonene av denne overvåkingen.

Endret av spots
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, spots said:

Helt utrolig hvor mange som støtter appen. Håper databasen med all posisjonsdata blir hacket og kopiert, så kan vi se hvordan det går med "dugnadsånden"..

Forresten er ikke dette et forum for IT folk? Vi har et ansvar for å stå imot denne typen masseovervåking. Hvis man vet litt om big data så ser man implikasjonene av denne overvåkingen.

Vel talt. No er det viktig at IT-folk hjelper befolkningen ved å bidra med kritisk tenkning.

Eg er også enig med Terje Bølstad lenger over. Her trur eg FHI drar statistikken dei har bestilt frå Ipsos litt vel langt. I spørreundersøkelsen har Ipsos ringt rundt for å danne seg eit representativt bilde av befolkninga, men denne nyheten seier ingenting om kor mange dei har ringt eller om dei har skilt mellom nedlastning og aktivering. 

Og kva treng FHI Ipsos for? Det må vel vere smertelig tydelig for FHI for kor mange som faktisk har aktivert appen om dei ser på dataene dei haustar inn i dag.

Denne artikkelen tek feil i at det er anonyme data som samles inn. I personvernvurderinga til FHI så kan ein sjå at analysesystemet deira vil basere seg på å lagre sensitive data i botn. Det er kun i analysesteget at data vil bli forsøkt anonymisert (søk etter "Uttrekk av anonymiserte data for analyse" i personvernvurderinga).

Personvernvurderinga til FHI (DPIA):

https://www.fhi.no/contentassets/67d72db7c1ba4e2f9a70e9606b1c7ab0/dpia-smittestopp.pdf

Artikkelen som inneheld FHI sin DPIA:

https://www.fhi.no/nyheter/2020/ny-app-fra-folkehelseinstituttet/

Endret av nilsnh
Tydeligggjøre poeng.
Lenke til kommentar

Det er egentlig uinteressant hvor mange som har lastet ned appen, spørsmålet er hvor mange som bruker den til daglig?

Og selv om en bruker appen, hvor stor er muligheten for å få beskjed om du har vært sammen med en som er smittet?

Man er avhengig av at smittede personer laster ned appen, får den til å virke og gir beskjed om at de er smittet. Hvor mange personer går rundt uten at appen i det hele tatt vet at den du har kommet i kontakt med er smittet?

Antagelig vil antall SMS’er med korrekt varsel om at man har vært utsatt for smitte være bortimot null.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...