Gå til innhold

Friår og studielån


Anbefalte innlegg

Hei.

Skal ha ett "friår" og har pdd 3 år med studielån bak meg. Hvorav jeg de to siste semestrene skal søke om sykestipend.

Litt usikker men tenker jeg skal søke om permisjon det kommende året. Må jeg betale ned på studielånet det kommende året da?

Jeg kommer til å stå i full inntekt, så jeg har anledning til å betale ned på studielånet, burde jeg gjøre det? 

 

Takk for alle svar :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du ikke studerer lengre, må du belage deg på å betale på studielånet. Lånekassen vet ikke om du har et friår, eller aldri mer kommer til å studere. Det er unntak om du skulle være arbeidsledig, men den var vel ikke relevant her. Det skal visstnok gå an å søke om utsettelse, https://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/soknader/betalingsutsettelse/ . Jeg kjenne ikke til premissene for å få det innvilget, men det ser nesten ut til at det går an å søke om utsette 36 (?) ganger.

Det løper renter ved en betalingsutsettelse. I forhold til om du burde betale ned på studielånet, kommer det an på hva alternativene er. Dersom du studerer videre, vil du få gratis utsettelse på nedbetaling, hvilket innebærer gratis lån over perioden du studerer. Dersom du trenger egenkapital til boligkjøp er det dumt å kjøre mer penger inn i nedbetaling av studielån enn nødvendig. Ut fra hvor risikovillig du er, går det an å investere pengene i aksjefond eller lignende, hvor forventet avkastning er høyere enn rentekostnaden for studielånet. Studielånet slettes ved død, og du kan få ettergitt hele eller deler av studielånet ved varig uførhet, så ved nedbetaling av gjeld, ville jeg ha kvittet meg med all annen gjeld før ekstraordinære innbetalinger på studielånet, og selv da ha vurdert langsiktig aksjesparing. Et unntak: dersom man har mindre god selvkontroll når det kommer til penger, kan det vel egentlig være en god idé å kvitte seg med lån framfor å sløse det bort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...