Gå til innhold

Minne til 3900x


Anbefalte innlegg

Har planer om å bygge meg en ny pc, og har funnet frem til de fleste komponenter jeg skal kjøpe meg. 

Har bestemt meg for 3900x som cpu, men er usikker på hvilket minne jeg bør velge. Har hørt timings er viktig og har sett på 3200MHz cl14 minne, men er usikker på om det er bedre å gå for raskere minne med tregere timings eller ikke. 

Hva ville du valgt og hvorfor?

 

Endret av khammerat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
khammerat skrev (34 minutter siden):

Har planer om å bygge meg en ny pc, og har funnet frem til de fleste komponenter jeg skal kjøpe meg. 

Har bestemt meg for 3900x som cpu, men er usikker på hvilket minne jeg bør velge. Har hørt timings er viktig og har sett på 3200MHz cl14 minne, men er usikker på om det er bedre å gå for raskere minne med tregere timings eller ikke. 

Hva ville du valgt og hvorfor?

 

Ryzen ser ut til å cappe rundt 3200mhz, så 3200mhz cl14 er sweet spot. Ville ikke gått for raskere minne med mindre det var intel :) 

Raskere minne og tregere timings blir likt, ingen forskjell. 


3200mhz cl14 tilsvarer 3600mhz cl16 i ytelse. Men siden Ryzen capper på mye lavere frekvens enn intel ville jeg ikke spyttet mer penger inn i minne.

3200mhz cl14 høres fornuftig ut :) 

Du får vel maks 1-2 fps eksta med 3950x i visse spill. En veldig dårlig ytelse/pris om du skal ha PC til primært gaming.

 

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (16 minutter siden):

Men seriøst tviler på ramytelsen er størt problem i dag, ville heller prioritert Ryzen 9 3950x over raskere ram. Eller bedre skjermkort.

Uff, mest håpløse jeg har lest i dag. 

Du tviler fordi du ikke har peiling, da er det dumt å komme med råd.

Nå husker jeg ikke hvilke settings jeg brukte, men  GTA V lå differansen på rundt følgende, med ulik minnehastighet:

2133mhz, 70-80 fps

3200mhz, 85-95 fps

4000mhz, 100-105 fps

Eneste senario jeg kan tenke med at ramytelse har lite å si er om man sitter på en gammel 60hz skjerm. 

Jeg trodde seriøst at myten om at ramhastighet ikke var viktig var død for lengst. Er ganske kjent at minne har endel å si for fps. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (7 timer siden):

Ryzen ser ut til å cappe rundt 3200mhz, så 3200mhz cl14 er sweet spot. Ville ikke gått for raskere minne med mindre det var intel :) 

Raskere minne og tregere timings blir likt, ingen forskjell. 


3200mhz cl14 tilsvarer 3600mhz cl16 i ytelse. Men siden Ryzen capper på mye lavere frekvens enn intel ville jeg ikke spyttet mer penger inn i minne.

3200mhz cl14 høres fornuftig ut :) 

Takk for svar.

Det var litt sånn jeg forstod det etter å ha lest meg opp litt. Da er jeg snart i mål med valg jeg trenger å ta. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...