Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan få karakter 6 på "koronagym"?


Anbefalte innlegg

Hei, folkens! :)

Nå er det slik at jeg, før påske, har begynt med "koronagym"/kroppsøving hjemme der vi enkelt og greit skal gjennomføre tre aktiviteter/økter i løpet av uka. Vi skal deretter dokumentere disse aktivitetene og levere inn til faglæreren vår på It`s Learning innen ukeslutt (søndag). I uke 14 og denne uka (uke 16) skal vi kun få vurdering godkjent/ikke godkjent, og den samme vurderingen får vi i uke 17 også. I uke 18 skal vi derimot få karakter på dokumentasjonen står det på It`s Learning, og læreren har ikke sagt noe om vurderingskriterier annet enn at vi må være i aktivitet.

I uke 14 kjørte jeg:

- 2 styrketreningsøkter på 30 min hver

- 1 joggetur på litt over 5 km

- 1 gåtur på 8,5 km

- "Just Dance" i 10 min som oppvarming

 

I uke 16 (denne uka) kjørte jeg:

- 2 joggeturer der hver joggetur var på over 5 km

- "Just Dance" i 30 min som øktaktivitet

Hvordan bør jeg legge opp aktivitetene i uke 18 når det blir karakter på det? Har lyst på 6-er, og ligger pr. nå i kroppsøving på 5. Er jo spesielle tider også mtp. forholdsregler, så jeg vet ikke helt om jeg får til å variere så mye mer enn det ovenfor. Vi har heller ikke hatt teori om egentrening. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurderinga må du nesten spørre læraren eller skulen om. 

Elles så er det nok slik som med all teori, du blir målt på det du kan dokumentere og begrunninga for dokumentasjonen. 

Eg vil tru at det er viktigare at du begrunner kvifor du varmer opp med "just dance" enn kor mange minutt du varma opp. Spørsmålet du bør stille deg er f.eks; kvifor skal du varme opp? Korleis veit du at du har varma opp lenge nok? Osv?

Poenget er at du skal vise til at du kan lage eit treningsopplegg som både er effektivt og tilpassa dine aktivitetsbehov. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 minutter siden):

Vurderinga må du nesten spørre læraren eller skulen om. 

Elles så er det nok slik som med all teori, du blir målt på det du kan dokumentere og begrunninga for dokumentasjonen. 

Eg vil tru at det er viktigare at du begrunner kvifor du varmer opp med "just dance" enn kor mange minutt du varma opp. Spørsmålet du bør stille deg er f.eks; kvifor skal du varme opp? Korleis veit du at du har varma opp lenge nok? Osv?

Poenget er at du skal vise til at du kan lage eit treningsopplegg som både er effektivt og tilpassa dine aktivitetsbehov. 

Jeg forstår den, og jeg har skrevet et lite avsnitt til hver aktivitet i uke 14 og 16 selv om læreren ikke har sagt en ting til klassen om at vi må skrive noe. I avsnittet forklarte jeg kort hvordan jeg følte meg etterpå, kort hva som var hensikten og hva jeg gjorde. Vi fikk oppgaven kasta på oss, og det eneste som står på ukeplanen, er: "Ut og gjennomføre tre aktiviteter. Dokumenteres under faget krø 10C". Vi har ikke fått oppgaven forklart digitalt eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Du gjør nok rett i å reflektere og redegjøre for valgene du tar. På VGS for meg (medier og kommunikasjon) er refleksjon nærmest den viktigste delen, og den eksisterte nærmest ikke på u.skolen. Om du, kanskje, i tillegg finner et mål for treninga og reflekterer ut i fra det så tror jeg du kommer høyt opp. Hva som skiller mellom karakter fem og seks er umulig å vite, siden det kan variere i stor grad på læreren. Gym er jo heller ikke dokumenterbart på samme måte som andre fag. Kan kanskje være en lur idé å spørre læreren hva du kan gjøre for å komme deg helt opp, spesielt i og med at det ikke er ordinær gym og "alt" er annerledes.

Jeg vet ikke hva styrkeøktene dine inneholder, men er alltid mulighet å fokusere på enkeltting eller hele kroppen, eller noen muskler man sjeldent trener (og bruker)? Igjen, om man har et mål (som altså lett blir en problemsetning, "hvordan kommer jeg meg dit?") så kan du lettere reflektere rundt treninga di. Sjekk ut læreplanen og målene. Så kan du ta med det inn, for eksempel kosthold eller fordelen av å trene (lengre turer med) løping jevnlig (kroppen går raskere over på å brenne fett). 

Forresten, lykke til i innspurten og håper du kommer inn der du vil. Det er jeg veldig sikker på, basert på dine tidligere tråder. Hvilke(n) linje(r) har du søkt? 

Lenke til kommentar
L/-R~ skrev (18 timer siden):

Du gjør nok rett i å reflektere og redegjøre for valgene du tar. På VGS for meg (medier og kommunikasjon) er refleksjon nærmest den viktigste delen, og den eksisterte nærmest ikke på u.skolen. Om du, kanskje, i tillegg finner et mål for treninga og reflekterer ut i fra det så tror jeg du kommer høyt opp. Hva som skiller mellom karakter fem og seks er umulig å vite, siden det kan variere i stor grad på læreren. Gym er jo heller ikke dokumenterbart på samme måte som andre fag. Kan kanskje være en lur idé å spørre læreren hva du kan gjøre for å komme deg helt opp, spesielt i og med at det ikke er ordinær gym og "alt" er annerledes.

Jeg vet ikke hva styrkeøktene dine inneholder, men er alltid mulighet å fokusere på enkeltting eller hele kroppen, eller noen muskler man sjeldent trener (og bruker)? Igjen, om man har et mål (som altså lett blir en problemsetning, "hvordan kommer jeg meg dit?") så kan du lettere reflektere rundt treninga di. Sjekk ut læreplanen og målene. Så kan du ta med det inn, for eksempel kosthold eller fordelen av å trene (lengre turer med) løping jevnlig (kroppen går raskere over på å brenne fett). 

Forresten, lykke til i innspurten og håper du kommer inn der du vil. Det er jeg veldig sikker på, basert på dine tidligere tråder. Hvilke(n) linje(r) har du søkt? 

Tusen takk for gode råd og god støtte! Har styrketrening med fokus på hele kroppen, ja.

Takker for lykkeønskningen. Jeg satser på at jeg kommer meg inn der jeg har tenkt. Har søkt "Musikk, dans og drama" på førstevalg til høsten. :) Nr. 2 er studiespesialisering, og nr. 3 er IT.                      

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...