Gå til innhold

Finnes det gode og stabile måter for å unngå dårlig pensjon ved å jobbe mindre?


Gjest dac34...e25

Anbefalte innlegg

Gjest dac34...e25

Jeg blir etter planen gjeldfri neste år på nyåret, dvs da er lånet til leiligheten min 100% nedbetalt hvis alt går som det skal, og jeg har da såvidt bikket 34 år.

En tanke som jeg da leker med er som sagt å jobbe mindre (hvis arbeidsgiver vil gå med på dette), og etter omfattende kalkulering på rekneark har jeg kommet fram til at jeg potensielt bare trenger å jobbe halve året med mitt forbruk. Da har jeg lagt til alt jeg får av faste utgifter kombinert med kommunale avgifter og andre utgifter, i tillegg til littegrann sparing (det er alltid kjekt å ha nok kosepenger til alt fra bilverksted til reise, oppgradering av data-utstyr og denslags).

Det eneste som nå hindrer meg er det dilemma som kommer med tanke på pensjon. For noen år siden begynte jeg å betale inn 1000kr måneden i pensjonssparing i Storebrand (aksjefond), men ellers blir pensjonen min en god blanding av folketrygd, pensjonssparing gjennom jobben (jeg er fagorganisert i industrien) og det jeg betaler ekstra i måneden til Storebrand. Hvis jeg da går ned til 50% arbeidsstilling, vil jeg også tro at min fremtidige pensjon også vil gå ned 50% (med unntak av avkastning på det jeg betaler i pensjonssparing).

Såvidt jeg vet går det ikke an å skatte ekstra og direkte til det som har med pensjon å gjøre, slik at jeg kan unngå å tape så mye på det jeg vil få utbetalt av folketrygden når (og hvis) den tid kommer hvis jeg går ned i inntekt. Eller finnes det muligheter til å redde seg her? Det hadde vært fint å jobbe mindre, men samtidig ikke ende opp som en stor pensjons-taper. Jeg ville ikke gamblet med å betale mye ekstra i måneden på pensjonssparing fondet mitt i Storebrand (aksjefond kan gå rett i dass sånn hypotetisk), men vet dere om muligheter som er stabile og forutsigbare for å sikre en bedre pensjon hvis en vil gå ned i lønn mot mer fritid?

Jeg tenker da på stabile månedlige utbetalinger som varer livet ut fra en går av med pensjon.

Anonymous poster hash: dac34...e25

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest dac34...e25 skrev (6 minutter siden):

Såvidt jeg vet går det ikke an å skatte ekstra og direkte til det som har med pensjon å gjøre, slik at jeg kan unngå å tape så mye på det jeg vil få utbetalt av folketrygden når (og hvis) den tid kommer hvis jeg går ned i inntekt. Eller finnes det muligheter til å redde seg her? 

Anonymous poster hash: dac34...e25

Du har fleire alternativ for privat pensjonssparing, du må ikkje spare i aksjefond. 

Som med all anna sparing så blir det ei vurdering av kor stor risiko du er villig til å ta kontra kor stor avkastning du kan rekne med. Vanleg sparerente er ikkje mykje å skryte av akkurat no. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er sikkert ikke aktuelt, men har du tenkt tanken med å låne til deg en leilighet/Hytte som kan gi leieinntekter samt gevinst ved salg senere?

Jobbe 100% til du er ~40-45 ( avhengig av inntekt) så kan du ha nedbetalt allerede dette også med litt ekstra innsats.. Da sitter du der som 45 åring og har relativt god formue som kan realiseres ved pensjonsalder. Da har du ihvertfall sikret deg. Hvem vet hvordan pensjonen er om 30-35 år.

 

Personlig gjør jeg det slik, nedbetaler. Kjøper nytt, nedbetaler, kjøper nytt.

Nå har ikke jeg samme behov kanskje og tankegang til å gå ned til 50% stilling, men det er alltids en tanke å tenke :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...