Gå til innhold

Hvilken ruter kjøpe i 2020 for et stort hus


Ben_

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Jeg trenger litt hjelp med å velge en god ruter for meg i 2020. Jeg har nylig fått en Asus RT-AC88U på salg. Problemet er imidlertid at det er ustabilt.

Firmware-en ustabil, noe som førte til at den trådløse tilkoblingen koblet av uten noen grunn i det hele tatt. Jeg fikk anbefale å bruke Merlin firmware, noe som var bedre, men likevel mister jeg forbindelsen.

Jeg bor i et stort hus, men det er litt gammelt (men er pusset opp). Problemet med det er at jeg ikke kan få nye internettkabler over hele huset for å sette opp et bra mesh nettverk. Jeg spiller ganske mye, derimot bruker jeg en kabel, så den er stabil for meg. Det går fint for meg og ha 30-50 ping, så QoS er ikke viktig for meg. Mange bruker trådløst i huset, så jeg trenger en god ruter for å gi meg best mulig rekkevidde. Det kan derfor være bra og ha god MU-MIMO da?

Så alt i alt trenger jeg at ruteren har veldig god dekning, og den trenger å kunne håndtere 15 ish-enheter koblet til den (kanskje 5-7 ish på samme tid).

Noen anbefalinger? Hva bruker du? Jeg er villig til å betale "high-end" versjonen for å fikse problemet mitt.

Utrolig lei meg for at innlegget var så langt ..

Endret av Ben_
endre tittel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

KAn det være at det er noe galt med ruteren du har, og at det er snakk om en reklamasjonssak?

Huset: Hvor stor grunnflate og hvor mange etasjer snakker vi om? Vanlig trekonstruksjon?

Hvilken internettleverandør?

Hvis det er snakk om store hus, får man gjerne ikke så mye ekstra ut av å kjøpe en ekstra dyr ruter. Mesh blir nok det som er anbefalt. 

Hvis det bare er viktig å ha "grei nok" ytelse, men dekning, så kan det godt være at det å kjøre med ganske ordinært mesh-nettverk er løsningen - da med trådløs kommunikasjon mellom enhetene. Man kan også kjøre en miks - at f.eks. noe er kablet, mens andre ikke er det.

For min egen del, blir dekning det viktigste på trådløst. Det spiller gjerne ikke noe rolle om jeg har 50 eller 250 Mbps over wifi. TV-benken, hjemmekontoret og gutterommet har kablet nettverk - det er her ytelsen er viktig. Selv kjører jeg med Google WiFi, som jeg egentlig ikke vil anbefale (og den har holdt seg kunstig høyt i pris).

Om man her ønsker "noe ekstra", kan man se på f.eks. Netgear Orbi-settet med dedikert frekvensbånd til kommunikasjon mellom enhetene. Men modellene her med Wifi 6 er så vidt jeg har fått med meg veldig dyre. Om ikke WiFi 6 er sp viktig, får man den gamle WiFi 5-løsningen (802.11ac) en del rimeligere.

TP-Link AX60 er også noe å vurdere om WiFi 6 er viktig. Fortsatt litt kostbar riktignok. En del av Ubiquiti sine løsninger er også foretrukket av mange - spesielt kanskje de mer avanserte/kravstore brukerne. 

Lenke til kommentar
NULL skrev (2 timer siden):

KAn det være at det er noe galt med ruteren du har, og at det er snakk om en reklamasjonssak?

Huset: Hvor stor grunnflate og hvor mange etasjer snakker vi om? Vanlig trekonstruksjon?

Hvilken internettleverandør?

Hvis det er snakk om store hus, får man gjerne ikke så mye ekstra ut av å kjøpe en ekstra dyr ruter. Mesh blir nok det som er anbefalt. 

Hvis det bare er viktig å ha "grei nok" ytelse, men dekning, så kan det godt være at det å kjøre med ganske ordinært mesh-nettverk er løsningen - da med trådløs kommunikasjon mellom enhetene. Man kan også kjøre en miks - at f.eks. noe er kablet, mens andre ikke er det.

For min egen del, blir dekning det viktigste på trådløst. Det spiller gjerne ikke noe rolle om jeg har 50 eller 250 Mbps over wifi. TV-benken, hjemmekontoret og gutterommet har kablet nettverk - det er her ytelsen er viktig. Selv kjører jeg med Google WiFi, som jeg egentlig ikke vil anbefale (og den har holdt seg kunstig høyt i pris).

Om man her ønsker "noe ekstra", kan man se på f.eks. Netgear Orbi-settet med dedikert frekvensbånd til kommunikasjon mellom enhetene. Men modellene her med Wifi 6 er så vidt jeg har fått med meg veldig dyre. Om ikke WiFi 6 er sp viktig, får man den gamle WiFi 5-løsningen (802.11ac) en del rimeligere.

TP-Link AX60 er også noe å vurdere om WiFi 6 er viktig. Fortsatt litt kostbar riktignok. En del av Ubiquiti sine løsninger er også foretrukket av mange - spesielt kanskje de mer avanserte/kravstore brukerne. 

Det kan være at den defekt. 

Er ikke sikker på hva grunnflaten er, men det er snakk om 3 etasjer. Men ingen bruker kjelleren, så det er bare snakk om hoved-etasjen og loftet. Det er vanlig trekonstruksjon. 

Bruker Altibox, og betaler for 100/100, men skal bli oppgradet i nær fremtid. 

Det er vell ønskelelig å få en grei(rundt 60+) fart, men dekning trenger vi og. 

Jeg har også sett litt på Ubiquiti AmpliFi Mesh system, ettersom den "nodene" går gjennom strømnettet. Jeg vet ikke rekkevidden på dem, så den kan fort bli dyrt hvis jeg må kjøper 2-3 noder med en gang. 

Har også sett litt på TP-Link AX6000 sammen med en wifi extender (Tp-link sin egen extender)

Hvis du har andre løsninger, så kunne det vært nyttig. 

Lenke til kommentar

 

Jeg har personlig god erfaring med TP-Link sitt Deco M5-sett som er på tilbud i skrivende stund til 1699 kroner hos Elkjøp for ett sett med tre noder. Vi har bruket et slik sett i vårt litt over 300 kvm store hus uten problemer, selv med noe mur i kjelleretasjen og har topp dekning over hele huset og ute på terassen. Vi har kun 40/20 mbits-linje i dette huset men jeg har montert M5-sett hos familie med 100/100-linjer hvor disse har levert gode hastigheter av type 60-70 mbits selv langt unna hoved-noden. Pleier å sette dem i bridge modus og la bredbåndsruter fra internettleverandøren ta seg av NAT osv så jeg har ikke noe særlig erfaring med hvordan de fungerer som rutere. M5'ene har to ethernet-porter på hver node, hvorav en blir opptatt som WAN-inngang på hovednoden.

https://www.elkjop.no/product/smarte-hjem/mesh-nettverk/25050/tp-link-deco-m5-ac1300-mesh-wifi-system-tre-noder

M5-settet har ikke såkalt backhaul-kanal på trafikken mellom hovednoden og de to andre nodene så båndbredde mellom nodene deles med de enhetene som er tilkoblet. Om du ønsker sett med egen backhaul-kanal så har Komplett.no tilbud på TP Link M9 for dem som er medlem av kundeklubben til 2990 kroner denne uken. Disse har som nevnt backhaul-kanal for trafikk mellom nodene og støtte for enda høyere hastigheter enn M5 og ifølge tester bedre rekkevidde med kraftigere antenner.

https://www.komplett.no/product/1091077/datautstyr/nettverk/routere/tp-link-deco-m9-mesh-system

Tilbudsprisen er nevnt i det blå feltet på nettsiden deres.

I leiligheten vår som er 80 kvm har jeg brukt to TP Link M5-noder inntil nylig men så trengte jeg dem for å fylle på med litt ekstra dekning i svigers sitt hus og kjøpte en to-pakning med Zyxel Multy X fra Dustinhome.no på tilbud til 2490 kroner. Mottok disse på lørdag og de har definitivt kraftigere antenner enn M5'ene i tillegg til egen backhaul-kanal. Om en to-pakning er nok til å dekke de to etasjene du trenger nett til så er dette et bra sett for en grei pris, jeg har kun brukt dem i litt over to døgn men opplever at de gir topp dekning og hastighet (70/10 mbits) over hele leiligheten og verandaen. Det positive med Multy X er fire ethernet-porter på begge enhetene slik at du kan kable dem mot utstyr om disse er i nærheten av en av nodene.

https://www.dustinhome.no/product/5011054754/wsq50-multy-x-tri-band-mesh-router-2-pakk

Disse bruker jeg også i bridge modus slik som TP Link M5'ene så jeg kan ikke kommentere hvordan de fungerer som rutere.

I både leiligheten og huset vårt har vi rundt 5-10 enheter aktive på nettet når vi hjemme (mobiler, iPad, laptoper med mer) og settene jeg nevner over bør takle bruken din uten større utfordringer. Om du handler dem på nett så kan du jo returnere på angrerett om de ikke fungerer som tiltenkt.

Jeg har ellers hørt mye bra om Ubiquiti sine mesh-systemer men ikke prøvd dem og de er i en høyere prisklasse, særlig sammenlignet med de ovenfor nevnte settene som er på tilbud i skrivende stund. Ene bredbåndsleverandøren vår leverte nettet med en Ubiquiti Aircube AC som ruter og jeg må si at web gui'et og appen til en Ubiquiti er helt topp å bruke med mye valgmuligheter og god overvåkning av netttrafikken med mer.

Både TP Link- og Zyxel-settene jeg har nevnt over settes opp og styres via mobilapper. TP Link sin app opplever jeg som den beste av de to i brukervennlighet, Zyxel sin er helt grei men litt treg. Det Zyxel sin app scorer på er bedre informasjon om kvaliteten på signalet mellom nodene, du kan teste hastigheten mellom dem og få anbefaling om å finne en bedre plassering. TP Link sin app viser kun signalstyrken mellom nodene med en wifi-grafikk som ser ut som den du har på mobilen din uten mer informasjon og forteller deg om nodene er koblet sammen over 2,4- og/eller 5Ghz-båndet.

Endret av Hedonism
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hedonism skrev (46 minutter siden):

 

Jeg har personlig god erfaring med TP-Link sitt Deco M5-sett som er på tilbud i skrivende stund til 1699 kroner hos Elkjøp for ett sett med tre noder. Vi har bruket et slik sett i vårt litt over 300 kvm store hus uten problemer, selv med noe mur i kjelleretasjen og har topp dekning over hele huset og ute på terassen. Vi har kun 40/20 mbits-linje i dette huset men jeg har montert M5-sett hos familie med 100/100-linjer hvor disse har levert gode hastigheter av type 60-70 mbits selv langt unna hoved-noden. Pleier å sette dem i bridge modus og la bredbåndsruter fra internettleverandøren ta seg av NAT osv så jeg har ikke noe særlig erfaring med hvordan de fungerer som rutere. M5'ene har to ethernet-porter på hver node, hvorav en blir opptatt som WAN-inngang på hovednoden.

https://www.elkjop.no/product/smarte-hjem/mesh-nettverk/25050/tp-link-deco-m5-ac1300-mesh-wifi-system-tre-noder

M5-settet har ikke såkalt backhaul-kanal på trafikken mellom hovednoden og de to andre nodene så båndbredde mellom nodene deles med de enhetene som er tilkoblet. Om du ønsker sett med egen backhaul-kanal så har Komplett.no tilbud på TP Link M9 for dem som er medlem av kundeklubben til 2990 kroner denne uken. Disse har som nevnt backhaul-kanal for trafikk mellom nodene og støtte for enda høyere hastigheter enn M5 og ifølge tester bedre rekkevidde med kraftigere antenner.

https://www.komplett.no/product/1091077/datautstyr/nettverk/routere/tp-link-deco-m9-mesh-system

Tilbudsprisen er nevnt i det blå feltet på nettsiden deres.

I leiligheten vår som er 80 kvm har jeg brukt to TP Link M5-noder inntil nylig men så trengte jeg dem for å fylle på med litt ekstra dekning i svigers sitt hus og kjøpte en to-pakning med Zyxel Multy X fra Dustinhome.no på tilbud til 2490 kroner. Mottok disse på lørdag og de har definitivt kraftigere antenner enn M5'ene i tillegg til egen backhaul-kanal. Om en to-pakning er nok til å dekke de to etasjene du trenger nett til så er dette et bra sett for en grei pris, jeg har kun brukt dem i litt over to døgn men opplever at de gir topp dekning og hastighet (70/10 mbits) over hele leiligheten og verandaen. Det positive med Multy X er fire ethernet-porter på begge enhetene slik at du kan kable dem mot utstyr om disse er i nærheten av en av nodene.

https://www.dustinhome.no/product/5011054754/wsq50-multy-x-tri-band-mesh-router-2-pakk

Disse bruker jeg også i bridge modus slik som TP Link M5'ene så jeg kan ikke kommentere hvordan de fungerer som rutere.

I både leiligheten og huset vårt har vi rundt 5-10 enheter aktive på nettet når vi hjemme (mobiler, iPad, laptoper med mer) og settene jeg nevner over bør takle bruken din uten større utfordringer. Om du handler dem på nett så kan du jo returnere på angrerett om de ikke fungerer som tiltenkt.

Jeg har ellers hørt mye bra om Ubiquiti sine mesh-systemer men ikke prøvd dem og de er i en høyere prisklasse, særlig sammenlignet med de ovenfor nevnte settene som er på tilbud i skrivende stund. Ene bredbåndsleverandøren vår leverte nettet med en Ubiquiti Aircube AC som ruter og jeg må si at web gui'et og appen til en Ubiquiti er helt topp å bruke med mye valgmuligheter og god overvåkning av netttrafikken med mer.

Både TP Link- og Zyxel-settene jeg har nevnt over settes opp og styres via mobilapper. TP Link sin app opplever jeg som den beste av de to i brukervennlighet, Zyxel sin er helt grei men litt treg. Det Zyxel sin app scorer på er bedre informasjon om kvaliteten på signalet mellom nodene, du kan teste hastigheten mellom dem og få anbefaling om å finne en bedre plassering. TP Link sin app viser kun signalstyrken mellom nodene med en wifi-grafikk som ser ut som den du har på mobilen din uten mer informasjon og forteller deg om nodene er koblet sammen over 2,4- og/eller 5Ghz-båndet.

Wow, dette var nøyaktig for hva jeg letet etter. Tusen takk! Jeg tror nok jeg går for M9-ene hos komplett, ettersom jeg ønsker å god rekkevidde. Hvis det ikke skulle gå så går jeg får Zyxel sine. 

Men tusen takk igjen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ben_ skrev (49 minutter siden):

Wow, dette var nøyaktig for hva jeg letet etter. Tusen takk! Jeg tror nok jeg går for M9-ene hos komplett, ettersom jeg ønsker å god rekkevidde. Hvis det ikke skulle gå så går jeg får Zyxel sine. 

Men tusen takk igjen!

Bare hyggelig å hjelpe. ? Er sikker på at du blir fornøyd med M9'ene!

Jeg har brukt en del tid på å lese meg opp på de ulike mesh-settene, og hørt med venner og bekjente sine erfaringer i tillegg til å prøve ut flere. Ble til at jeg falt for M5 da de hadde bra spesifikasjoner, man fikk en tre-pakning til under 2000 kroner da jeg kjøpte dem og de dekket behovene i begge boligene våre i tillegg til svigers sitt hus og andre slektninger som også bruker TP Link etter min anbefaling. Etter jeg begynte med å sette opp mesh hjemme så har jeg fått litt dilla på å ordne opp i dårlig wifi hos familie og venner, og jeg har enda ikke fått noen klager fra dem som har fulgt anbefalingene mine, utenom hos svigers hvor det er veldig tykk mur i store deler av i kjeller-etasjen i huset som vi løste med å montere en ekstra M5-node i tillegg til de tre som var i drift fra før.

Årsaken til at jeg kjøpte Zyxel fremfor TP Link nå nylig, når jeg flyttet M5-nodene til en annen bolig for å sikre mer dekning, er at vi får installert fiber i løpet av våren og dermed mulighet for en del bedre hastighet enn Get sin "hybridfiber" (les: bredbånd over coax) som vi har i dag og da er det greit å være forberedt med et mesh-sett som har både backhaul-kanal og kraftigere antenner. Og siden jeg kun trenger to noder for å dekke leiligheten så valgte jeg bort M9, siden den ble solgt til vanlig pris nærmere 4000 kroner hvor Zyxel-settet til 2490 føltes som en bedre deal for min bruk.

Vurderte også Ubiquiti sitt AmpliFi HD-sett før jeg endte opp med Zyxel, årsaken til at de falt bort var ingen backhaul-kanal, at jeg ikke liker designen på nodene som stikker ut fra støpselet og som dermed ikke kan plasseres på en hylle eller lignende, og at nodene ikke har ethernet-porter.

Har også vurdert Linksys og Netgear sine ulike mesh-sett men har lest litt blandede tilbakemeldinger om dem, og en kamerat har hatt mye problemer med Orbi-serien til Netgear hvor enheter mister nettforbindelse selv om de tilsynelatende er tilkoblet wifi med full dekning og nye programvare-oppdateringer har gitt mer problemer enn løsninger. En slektning sverger til Google Wifi sitt mesh-sett men jeg liker som nevnt i forrige post å kjøre mesh-sett i bridge-modus og det er ikke mulig med Google Wifi, så enten får du dobbel NAT ved at både ruteren og mesh-settet deler ut sine egne IP-ranger og de problemer det kan medføre eller så må du bridge ruteren fra leverandøren din som ikke alltid er like enkelt om du har både bredbånd, TV og telefoni via den. Google Wifi er ikke en vinner når det gjelder hastighet heller og mangler egen backhaul-kanal.

Har trålet forumene til de ulike produsentene også og du får raskt en følelse av hvem som har mer generelle problemer med de ulike mesh-løsningene sine som går igjen hos en større andel kunder og hvem som har mer tilfeldige bugs, brukerfeil og lignende.

Mesh-nettverk med Wifi 6 virker foreløpig for kostbart å vurdere mot hva du får for pengene, flere av enhetene våre støtter det ikke per i dag og standarden er såvidt jeg har skjønt ikke helt spikret enda, så da har jeg ikke lagt vekt på det som viktig i mine vurderinger av mesh-nettverk per i dag.

 

Endret av Hedonism
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Hedonism said:

Har også vurdert Linksys og Netgear sine ulike mesh-sett men har lest litt blandede tilbakemeldinger om dem, og en kamerat har hatt mye problemer med Orbi-serien til Netgear hvor enheter mister nettforbindelse selv om de tilsynelatende er tilkoblet wifi med full dekning og nye programvare-oppdateringer har gitt mer problemer enn løsninger. En slektning sverger til Google Wifi sitt mesh-sett men jeg liker som nevnt i forrige post å kjøre mesh-sett i bridge-modus og det er ikke mulig med Google Wifi, så enten får du dobbel NAT ved at både ruteren og mesh-settet deler ut sine egne IP-ranger og de problemer det kan medføre eller så må du bridge ruteren fra leverandøren din som ikke alltid er like enkelt om du har både bredbånd, TV og telefoni via den. Google Wifi er ikke en vinner når det gjelder hastighet heller og mangler egen backhaul-kanal.

Har trålet forumene til de ulike produsentene også og du får raskt en følelse av hvem som har mer generelle problemer med de ulike mesh-løsningene sine som går igjen hos en større andel kunder og hvem som har mer tilfeldige bugs, brukerfeil og lignende.

Mesh-nettverk med Wifi 6 virker foreløpig for kostbart å vurdere mot hva du får for pengene, flere av enhetene våre støtter det ikke per i dag og standarden er såvidt jeg har skjønt ikke helt spikret enda, så da har jeg ikke lagt vekt på det som viktig i mine vurderinger av mesh-nettverk per i dag.

 

At Google Wifi koster like mye som M9 mener jeg sier en del om hvor overpriset Google Wifi er. Chipet som brukes her er det samme som man ellers finner i en del andre betydelig rimeligere mesh-kit. Skal sies at Googles sin løsning er brukervennlig, men dette med bridge mode skaper fort i praksis litt problemer for en del - kanskje i en del tilfeller uten at de er klar over det/forstår det.

Wifi 6 er for så vidt en ferdig satt standard, men en del av produktene som er kommet der mangler støtte en del sentrale teknologier for standarden. Det som i mesh-sammenheng kan bli spennende er Wifi 6E - da spesielt for løsninger med dedikert backhaul. En mulighet da er f.eks. å kjøre backhaul-trafikk på 6 GHz-båndet, mens kommunikasjon ellers mot klienter går via 5 GHz. Nå er ikke 6GHz godkjent i europa foreløpig.

Lenke til kommentar
NULL skrev (29 minutter siden):

At Google Wifi koster like mye som M9 mener jeg sier en del om hvor overpriset Google Wifi er. Chipet som brukes her er det samme som man ellers finner i en del andre betydelig rimeligere mesh-kit. Skal sies at Googles sin løsning er brukervennlig, men dette med bridge mode skaper fort i praksis litt problemer for en del - kanskje i en del tilfeller uten at de er klar over det/forstår det.

 

Helt enig med det du skriver om Google Wifi, jeg var faktisk ganske interessert i det settet når jeg begynte å sette meg inn i mesh-nettverk i fjor fordi en slektning skrøt det opp i skyene men innså raskt at det var overpriset sammenlignet med konkurrentene, manglet  støtte for bridge modus og ikke har den beste rekkevidden eller hastigheten. Det positive er jo at det er ganske plug'n'play, men jeg har lest ganske mange forumposter fra personer som ikke får Airplay eller Chromecast til å virke fordi de har dobbelt NAT uten å vite det, og det de prøver å caste innhold til har fått IP-adresse fra bredbåndsruteren mens de trådløse enhetene de caster fra lever i Google Wifi sitt regime og de to ikke prater sammen. For en som har lite teknisk kunnskap er det ikke så lett å sette en bredbåndsruter i bridge-modus for å få Google Wifi til å fungere skikkelig og jeg vet egentlig ikke hvor bra de fungerer som rutere heller.

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar

Ville bare nevne at jeg har Asus RT-AC3200, og vi opplever også at WiFi detter ut innimellom. Har også Merlin FW, og det ble bedre, men det er noen enheter som er veldig plaget. Min multicom-laptop og damas nokia 8.1 detter ofte ut. Min oneplus 5 detter også ut noen ganger, men jeg har alltid 4G på, så jeg merker det ikke så lett.
Min løsning blir å trekke Cat6 kabel rundt når det pusses opp, og gå for kablet mesh, men før det skjer, så tenkte jeg å prøve DD-WRT. Du kan jo se om det finnes DD-WRT firmware til din også...

Lenke til kommentar
mongojarle skrev (1 time siden):

Ville bare nevne at jeg har Asus RT-AC3200, og vi opplever også at WiFi detter ut innimellom. Har også Merlin FW, og det ble bedre, men det er noen enheter som er veldig plaget. Min multicom-laptop og damas nokia 8.1 detter ofte ut. Min oneplus 5 detter også ut noen ganger, men jeg har alltid 4G på, så jeg merker det ikke så lett.
Min løsning blir å trekke Cat6 kabel rundt når det pusses opp, og gå for kablet mesh, men før det skjer, så tenkte jeg å prøve DD-WRT. Du kan jo se om det finnes DD-WRT firmware til din også...

Muligens det er et problem innenfor Asus rutere? Men uansett, så har jeg bestilt M9-ene, jeg bare venter til de kommer til postkontoret mitt nå :)

Lenke til kommentar
5 hours ago, mongojarle said:

Ville bare nevne at jeg har Asus RT-AC3200, og vi opplever også at WiFi detter ut innimellom. Har også Merlin FW, og det ble bedre, men det er noen enheter som er veldig plaget. Min multicom-laptop og damas nokia 8.1 detter ofte ut. Min oneplus 5 detter også ut noen ganger, men jeg har alltid 4G på, så jeg merker det ikke så lett.
Min løsning blir å trekke Cat6 kabel rundt når det pusses opp, og gå for kablet mesh, men før det skjer, så tenkte jeg å prøve DD-WRT. Du kan jo se om det finnes DD-WRT firmware til din også...

Har kjørt lenge med RT-AC3200, også før jeg hadde mesh. Spørsmål her: Har du Smart Connect aktivert? Jeg opplevde litt problemer med det aktivert, og gikk tilbake til manuelt styre hvilket bånd man bruker.

Ellers er jeg kanskje litt mer "forsiktig" med tredjepartsfirmware etter hvert som ruterne, spesielt på wifi-siden, har blitt mer komplekse de siste årene. Merlin blir litt på siden her, ettersom det mer kan sees på som en mod av original firmware. Historisk sett har det vært tilfeller der jeg vel har ønsket funksjonaliteten som DD-WRT har kunnet tilby på en del rutere, men har vel egentlig i praksis ikke opplevd at det ble mer stabilt.... Og slik Asus' funksjonalitet har vært, da også med Merlin WRT, har jeg vel ikke helt tatt meg bryet med DD-WRT, Tomato o.l.

Endret av NULL
Lenke til kommentar

Jeg har "alltid" hatt DD-WRT på routeren min, men denne gang syntes jeg Asus sin (merlin egentlig da) firmware var så grei og ga meg alt jeg ville. Derfor har jeg ikke lagt inn DD-WRT enda. 

Jeg har smart-connect på ja, men jeg har tvunget dama sin Nokia til å bare bruke 5G1 nettet, altså blokkert den i routeren fra å koble til 2,4G og 5G2 radioen. Men skal prøve å skru av smart connect helt. 

Lenke til kommentar
NULL skrev (7 timer siden):

Har kjørt lenge med RT-AC3200, også før jeg hadde mesh. Spørsmål her: Har du Smart Connect aktivert? Jeg opplevde litt problemer med det aktivert, og gikk tilbake til manuelt styre hvilket bånd man bruker.

Ellers er jeg kanskje litt mer "forsiktig" med tredjepartsfirmware etter hvert som ruterne, spesielt på wifi-siden, har blitt mer komplekse de siste årene. Merlin blir litt på siden her, ettersom det mer kan sees på som en mod av original firmware. Historisk sett har det vært tilfeller der jeg vel har ønsket funksjonaliteten som DD-WRT har kunnet tilby på en del rutere, men har vel egentlig i praksis ikke opplevd at det ble mer stabilt.... Og slik Asus' funksjonalitet har vært, da også med Merlin WRT, har jeg vel ikke helt tatt meg bryet med DD-WRT, Tomato o.l.

Når jeg hadde smart connect på var det mye mer ustabilt, men etter jeg byttet den til manuelt ble den bedre... men den var fortsatt utstabil. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er mulig Googles mesh er overpriset, men da jeg kjøpte mine var det ikke så mange alternativer. Videre så har jeg hatt diverse WiFi løsninger opp gjennom årene. Huset mitt er over tre etasjer og det var først da jeg fikk Google meshen at jeg fikk bra dekning over hele huset samt ute i hagen.

Lenke til kommentar

TL;DR:

Til dere som finner denne tråden i fremtiden, så gikk jeg for M9+ hos komplett, de har fungert flott, og har aldri hatt problemer med dem. Meget god dekning, og hastighet på dem.  

Endret av Ben_
Lenke til kommentar
1 hour ago, asicman said:

Det er mulig Googles mesh er overpriset, men da jeg kjøpte mine var det ikke så mange alternativer. Videre så har jeg hatt diverse WiFi løsninger opp gjennom årene. Huset mitt er over tre etasjer og det var først da jeg fikk Google meshen at jeg fikk bra dekning over hele huset samt ute i hagen.

Når kom vel Google WiFi for bortimot 4 år siden, og kostet vel da ca. 3500 kr. I dag er prisen den samme. Riktignok kanskje en svakere krone, men likevel.... Samtidig er andre mer moderne løsninger på samme prisnivå. Men klart, med et godt rykte og de som fortsatt kjøper fordi andre er fornøyd, kan de forsette å ha denne prisen.

Mulig Google WiFi i likhet med Google OnHub-ruteren vel faktisk er produsert av TP-Link  ?   (men å lage hw her er på en måte ikke så vanskelig - mye av magien ligger i programvaren og brukervennligheten, men interessant å se ratingen TP-Link gir i Apple Appstore og Google Play...).

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
On 5/25/2020 at 6:29 PM, Ben_ said:

TL;DR:

Til dere som finner denne tråden i fremtiden, så gikk jeg for M9+ hos komplett, de har fungert flott, og har aldri hatt problemer med dem. Meget god dekning, og hastighet på dem.  

Har brukt Deco M9+ (V2) fra komplett i 3 uker nå, og det har så langt fungert veldig bra. Har Deco #1 koblet til Altibox hjemmesentral i en ende av huset og la CAT6 kabel over loftet til andre ende av huset der Deco #2 befinner seg. Det er egentlig nok til hele huset. Da får jeg 500/500 overalt. Uten kabel er det en fordel med 3 enheter (en midt i huset), det går også bra men noe mindre hastighet pga Wifi. Siden jeg har kablet mellom #1 og #2 har jeg plassert Deco #3 trådløst i kjelleren for ekstra dekning der.  Fornøyd.

Lenke til kommentar

Skyter bare inn et forslag mtp. at flere leser denne posten i etterkant:

Jeg er godt fornøyd med mitt Netgear Orbi system (AC3000,Rbk50) med backhaul, det er eksemplarisk på hastighet. Stabilitet er ok/god, med det mener jeg at jeg har hatt 4-5 “problemer” (løsning: dra ut strømmen) over 4 år. Jeg er sær på stabilitet. Jeg anbefaler Orbi til alle mine bekjentskaper. Jeg har en kamerat med M5 i et større hus, og han er ikke fornøyd med rekkevidden og stabiliteten.

Jeg tror at man ikke må glemme fysikken bak WiFi-teknologien; elektromagnetiske bølger. Derfor er antennene viktige, og kjøper man for små/flate rutere med mindre antenner vil de ha større problemer med rekkevidde sammenlignet med større rutere med større antenner (som orbit...). Sistnevnte er høyere enheter, men ser i mine øyne akkurat fine nok ut til å ha i stua. Jeg har min på TV-bordet i stua, se bilde. 

 

E2B995CA-91AA-4DC3-BBAE-0C072195F99D.thumb.jpeg.601a7a282c732909e990cd06ddd51b59.jpeg

(Legg merke til fugl-detaljen på ve. høyttaler for å oppnå akkurat høy nok konefaktor til å ha dette 5.1-anlegget i stua... Orbi til ve. for senterhøyttaler, Athom Homey til hø.)

Ser nå at Orbi har kommet ut med Wifi 6, kan jo sjekkes ut. Her har du flere forskjellige prisklasser også. https://www.netgear.com/orbi/wifi-systems.aspx

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...