Gå til innhold

Fra OSX til Windows, utfordringer med flow...


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg gikk over fra OSX til Windows av 3 grunner:

- Min MBpro begynner å bli gammel

- Trengte mer fysisk storage uten å sjonglere med external hdds

- Trengte mer kraft

 

Som forventet er det ikke lett å bruke et system som jeg gikk fra for 10+ år siden og som ikke har blitt mindre kronglete.

Jeg har googlet en del, men sliter med enkelte veldige presise ting:

 

- Folder size i explorer. Dette trenger jeg. Finnes det en løsning som gir meg folder-størrelse i explorer, uten at jeg må bruke folder scanners à la filetree. Jeg vil ikke ha en scanner, jeg vil ikke finne ut av hvilke folder tar mest eller minst plass, jeg vil bare displaye størrelsen til enhver tid uten å måte peke på hver enkel folder.

 

- Enkelt image-viewer: Jeg trenger en enkel viewer som jeg kan drag and drop bilder i, og som by default kan jeg drag and crop bildene i. Den må også kunne lage PDFs fra et utvalg av bilder. Akkurat som i preview. Flowen må være slik: drag and drop bilder i appen som da åpner seg, drag and crop bilde 1, gå til neste bilde, drag and crop bilde to, osv uten å måtte velge en crop function eller unødvendige og plagsomme trinn. Det må også være enkelt å gjøre, når jeg har croppet alle bildene som jeg vil croppe, å velge alle bildene i flowet og ev. nedjustere størrelsen i %. Som i preview på OSX. Det må ikke være en library eller en app som lagrer / samler det jeg gir den.

 

- Jeg trenger også et bildeprogram à la Lightroom som tillatter meg følgende:

- Redigeringsfunksjoner. Type de fra "treatment" og "detail" panels. Andre redigeringsfunksjoner trenger jeg ikke.

- Sync-funksjon. Svært viktig når jeg vil batch-croppe hundrevis av bilder 100% på samme måte (bookscans og screenshots)

- Pålitelig batch-rename funkjoner

 

Angående de tre siste punktene har jeg jo googlet mye, men jeg kan ikke laste ned adskillige programmer for å se om de har akkurat den funksjonen jeg trenger. Kanskje noen vet? Takk!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om dette er noe hjelp i, men prøver å gi tips så langt jeg vet, men jeg har ikke så mye greie på funksjonaliteten på disse programmene.

Folder size, hold muspeker over folderen. Eventuelt bruk et program som Treesize free:

https://www.jam-software.com/treesize_free

Denne file-exploreren kan vise folder size:

https://explorerplusplus.com/

 

Image-viewer, her er en omtale av image-viewer:

https://www.tech21century.com/best-photo-image-viewers-for-windows/

Lightroom alternativer:

https://skylum.com/nb/blog/guide-to-the-best-free-lightroom-alternatives

 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei takk for svar

 

Jeg vil komme med et sterk advarsel til folk som vurderer å switche til Windows av samme (eller andre) grunner som meg:

- Bedre hardware for en billigere penge

- Bedre muligheter for større SSDer (could services liker ikke eksterne-disker) 

- Kanskje litt spill (spoiler: behold macen, og kjøp XBOX / PS)

- Bedre "universalitet"

 

Jeg har nå brukt mer enn 3 uker for å prøve å finne sømløse, praktiske programmer. Det går ikke. Det er som å gå fra en å kjøre en Tesla, til å kjøre en trikk. Trikker, om det skal være Bybanen i Bergen eller de gamle i Oslo, er sikkert digge å kjøre, og har stor potensial. Men eg vil ha noe som fungerer som det skal på en pålitelig, straight to the point og produktiv måte. Jeg vil ikke bruke dagsvis for å prøve å finne en måtte å være produktiv. Jeg vil at ting skal gå fra A til C uten en omvei via U og K. Jeg vil ikke prøve å fikse eller finne en plaster for noe som "skal bare mangle".

Den slags ting jeg gjør:

Jeg tar xxxxxx bilder / scans av bøker og brev. Gotisk håndsskrift, 1700-1800. Må være i veldig høy oppløsning og ikke komprimeres / tukles med av programmer. Kjører alt i Lightroom for å fikse støy, clarity, skarphet, cropper en del. Export i full kvalitet. Kjører hele sekvensen i Preview. Preview åpnes by default med en crop selector som ikke krever dusinvis av steg til å kunne få det man vil. Fincropper det som må for å kunne ha mest mulig tekst i størst mulig størrelse. Crop crop crop. Drag and let go. Ingen behov for unødvendig click og tull. Innen preview kan jeg rename filene, få de ut, få andre inn, endre størrelse på enkelte elle batche i prosent, pixel, etc. Alt lagres in real time uten å nøle eller parasitere flowen med "vil du lagre" "denne filen skal overwrites" osv. Enkelt. Select all > make PDF. Gjort.

Først og fremst er det da appen "Preview" i Mac som er uerstattelig. Ingen over, ingen i nærheten.

Preview leser mange formater og åpner i default med en crop selector (selector, ikke selection, heldigvis). Preview tillater å endre størrelser, resolution, rename, lage lossless pdfs uten å mase. Filer kan settes inn i slideshowen on the fly fra explorer. Og vice-verca. De kan slettes, behandles, flyttes, duplikateres, alt on the fly.

Windows:

Noen app er bloated og krever alt for mange steg til å få gjort enkle manipulasjoner. Det gjelder Xnview, Ifranview osv. Søppel som ikke har endret seg siden 2003. Får nesten angst og throwback til Kazaa og blogg tider. Da min MP3-spiller hadde 128mb minne.

Bildevisere som vil være moderne à la Okular har noen gode tricks, men ingen er like straight, enkelt og likevel kraftig som preview. Eg vil kunne åpne XXXXX bilder med slideshow på siden, croppe og endre størrelser on the fly, rename enkelte bilder osv. Og lage en lossless PDF med bilder on the fly. Det kan ikke Okular, Nomacs osv.

Preview er i seg selv verdt "premium" prisen Apple tar seg. Helt seriøs. Hadde det kostet 5 ganger mer enn Lightroom, som har vært en treg bloated rip-off siden starten, hadde det vært verdt det.

 

PDF-handling

- Windows har et par PDF-viewers for de som ikke trenger bloated og tunge programmer. Sumatra og STDUviewer. Kun som viewer er de gode, men de er da 1 til unødvendig steg / program i en environment som burde fikse alt. Og hey. Eg hater at alle windows-programmer bruker "tabs" for alt mulig.

- Windows har en enkel funksjon "print to PDF" som lager PDFs på en uoversiktelig måte (ikke mulighet til å sjekke om det skal gjøres riktig før det er gjort). Bildekvaliteten er ikke like bra som i Preview / mac, men det er egentlig ikke problemet.

- Akrobat, Foxit, wondershare er tunge, treige, og spytter ut PDFs av dårligere kvalitet enn både Windows og Preview. Latterlige programmer.

Mail-handling

- Som med preview, er mail et meget uslåelig funksjon i OSX når det kommer til hvor oversiktelig, nøktern men likevel praktisk appen er. 

- Outlook er ikke gratis (!!!)

- Mail-app i Windows er ubrukelig dersom en vil ha tilgang til både mapper og mails samtidig. Åpner man en mappe, åpner den seg over mappemenyen. Det er da umulig å ha oversikt over mappene sine, mailene i mappene, og flytte disse.

- Løsninger:

- EmClient har tydelig og brukbar mappearborescence. Problem: Appen er bugged og man termineres gjennom ctrl.alt.del regelmessig fordi den regelmessig nekter å åpnes

- Good old Thunderbird. Visuelt sett er Mails / mac mye mer produktivt og logisk, men det er jo bedre enn Windows Mail...

 

 

Explorer finder osv.

- Windows viser ikke mappestørrelser. Svært hemmende. Samme gjelder icons med bilder, som er av dårligere kvalitet enn i Finder. Svært uoversiktelig.

- Søkefunksjonen er elendig. Dersom eg vil søke på "agurk", vil jeg at det søkes i alle mine dokumenter, pdfs, mp3s, webhistorikk. Uten å måtte bruke enda en extra app. Hadde aldri merket at Spotlight var så bra før nå.

- Dock. Å ikke kunne drag-n-drop til foldere og flytte filer fra foldere uten å åpne dem, er også svært problematisk. Rocketdock for windows er en fin dings, men det er kun en "overflate" med shortcuts.

 

Generelt om windows, som ikke har endret seg siden sit eg brukte windows (2010!):

- Alt for mange tillatelser å gi

- Bloatware

- Programmer som nekter å åpne / lukke seg

- Elendige menyer og instillinger

- En må installere programmer som overlapper hverandre, siden ingen er bra nok i seg selv

- Tar lengre tid å lage en pdf enn på en mac med mye, mye mindre kraft

Endret av StudentStudent
typos
Lenke til kommentar
1 hour ago, tingo said:

Dette kan man lure på:

- hvis workflow'en er så viktig for deg, hvorfor gjorde du ikke bedre research før du byttet?

Jeg trodde, naivt nok sikkert, at de fantes bedre løsninger, det er en del av forklaringen. Den andre er at jeg trodde det skulle vært lettere å gjøre uten enkelte ting og raske / logiske prosesser. At jeg skulle finne andre måter og bli vant til det.

Lenke til kommentar

Når det gjelder pdf så er det vel Adobe Acrobat som er Adobes program for PDF viewer. Selv bruker jeg bare nettleseren (Firefox/Edge/Chrome) som PDF leser.

Lightroom finnes for Windows også.

Mail program bruker jeg ikke, bruker bare nettleseren til det.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...