Gå til innhold

Ansiktsmaske under kjøring


fidos

Anbefalte innlegg

Min arbeidsgiver pålegger oss nå å bruke ansiktsmasker under kjøring til jobb for å komme seg rundt smitteverntiltakene og la oss være nærmere enn en meter til/fra jobb. Er det lov for sjåføren å dekke til ansiktet? Tenker mht fotobokser o.l.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I prinsippet, ja. I prinsippet kan man f.eks helt lovlig kjøre med helhjelm i bil. Det er ikke veldig praktisk, unntatt i åpen bil om vinteren. Jeg har selv benyttet helhjelm i en åpen bil om vinteren. Jeg ble stoppet, men da politiet ikke kunne finne noen regler mot det, de ringte til og med til politijuristene for å sjekke, så måtte de bare la meg kjøre videre.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fidos skrev (På 18.4.2020 den 11.48):

Min arbeidsgiver pålegger oss nå å bruke ansiktsmasker under kjøring til jobb for å komme seg rundt smitteverntiltakene og la oss være nærmere enn en meter til/fra jobb. Er det lov for sjåføren å dekke til ansiktet? Tenker mht fotobokser o.l.

Kvar står det i smitteverntiltaka at det er unntak dersom ein brukar maske? 

Elles så er det som nemt her ikkje forbode å bruke masne under køyring forutsatt at maska ikkje forstyrrer køyringa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 22.4.2020 den 15.27):

Kvar står det i smitteverntiltaka at det er unntak dersom ein brukar maske? 

Elles så er det som nemt her ikkje forbode å bruke masne under køyring forutsatt at maska ikkje forstyrrer køyringa. 

Noe med at vi bare får lov til å kjøre èn i hver bil, siden det er eneste mulighet for å opprettholde korrekt avstand. Firmaet har ikke råd til bil til alle, så vi kjører nå fire stk i min bil. Da må vi bruke maske, hansker og fottrekk.

Takk for svar, da er det bare å kjøre.

Lenke til kommentar
fidos skrev (11 minutter siden):

Noe med at vi bare får lov til å kjøre èn i hver bil, siden det er eneste mulighet for å opprettholde korrekt avstand. Firmaet har ikke råd til bil til alle, så vi kjører nå fire stk i min bil. Da må vi bruke maske, hansker og fottrekk.

Takk for svar, da er det bare å kjøre.

Poenget er forskrifta ikkje gir unntak for dere ved bruk av maske. Forskrift om smitteverntiltak  mv. ved koronautbruddet (covid-19-forskriften) seier:
 

Sitat

§ 3.Nærkontakt

Med nærkontakt menes i denne forskriften, kontakt med andre personer med mindre enn to meters avstand i mer enn 15 minutter, eller direkte fysisk kontakt. Med nærkontakt menes ikke kontakt mellom pasient, pårørende eller andre og helsepersonell som bruker forsvarlig beskyttelsesutstyr.

Ein skal halde 2 meters avstand, det står ingenting om at ein skal halde 2 meters avstand om ein ikkje bruker maske.
Riktignok er det eit unntak for helsepersonell i beskyttelsesutstyr, men det unntaket er uansett ikkje aktuelt for deg ettersom dere ikkje er helsepersonell, og sidan nærkontakta ikkje er mellom pasient, pårørande eller andre helsepersonell i beskyttelsesutstyr.

Her er arbeidsgiver ute og sykler på tynt juridisk grunnlag.

 

PS, gjer også ei ekstra vurdering på om det er forsvarleg å bruke fottrekk under køyring, det høyres ikkje heilt optimalt ut med tanke på pedalkontroll.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 24.4.2020 den 16.22):

Her er arbeidsgiver ute og sykler på tynt juridisk grunnlag.

Er ikke alltid arbeidsgivere i bygg- og anleggsbransjen det? Spøk tilside, det er enten dette eller ta kostnaden selv ved å bruke privatbil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...