Gå til innhold

Hvordan være sikker på at ALT er sletta fra pc?


Anbefalte innlegg

Har to pc'er jeg har lyst til å kvitte meg med. Den ene sa bare takk for seg sånn helt plutselig, får ikke starta den opp og dermed ikke sletta noe fra den. Men vet jo at noen som har peiling på data fint kan skru ut harddisker osv. Min nåværende pc vil jeg også kvitte meg med. Her er det ikke snakk om å selge, men kaste. 

Hvordan er jeg sikker på at alt er fjerna fra pc'en og at ingen kan ta ut bilder og datahistorikk osv fra den? Har hørt at man kan senke datamaskinen i saltvann, og det vil ødelegge alt. Funker det? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kim_InnleggNO skrev (2 timer siden):

Windows 10? Det følger med verktøy for å klargjøre den for ny eier, da blir alt skrevet over.

Den ødelagte ville jeg brukt hammer på om jeg var bekymret..

Nja, har hørt at slettet materiell fort kan bli fiska opp igjen av folk som er datakyndige? 

Lenke til kommentar
Lakrisen skrev (Akkurat nå):

Nja, har hørt at slettet materiell fort kan bli fiska opp igjen av folk som er datakyndige? 

Når man sletter noe fra PCen, så frigjør man bare plassen. Filene vil fortsatt ligge der. Samme gjelder det aller meste av lagringsmedier.

Du må ha et program som skriver over harddisken mange ganger for at filene skal bli borte, men til og med da kan det være at enkelte filer kan hentes ut.

Men man er ganske "safe" om man har programvare som overskriver harddisken en god del ganger. Skal man kaste noe så er det like greit at man bare ødelegger den fysisk.

Lenke til kommentar
Lakrisen skrev (1 minutt siden):

Nja, har hørt at slettet materiell fort kan bli fiska opp igjen av folk som er datakyndige? 

Hvis man skriver over det er det liten sannsynlighet for det, som han skriver. Nen hvis du er bekymra får du skru ut disken, slå den i stykker og hive en bit om gangen.

Lenke til kommentar
Lakrisen skrev (3 timer siden):

Har hørt at man kan senke datamaskinen i saltvann og det vil ødelegge alt. Funker det? 

Vel, Ibas hentet ut data fra harddiskene på hurtigbåten Sleipner som forulykket og sank i november 1999.

Så nei, saltvann er ingen garanti mot de med riktig kompetanse og utstyr. 

Nå skal det derimot sies at Ibas stiller i en litt annen liga enn folk flest på det området.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (3 minutter siden):

Hvordan fungerer dette?

Som oddeh over skriver.

Når man sletter en fil, så bryter bare OS'et linken til denne filen, og klargjør denne "blokken" for tilgjengelig igjen.
Når man da oppretter nye filer på harddisken, så vil den se etter tilgjengelige "blokker" den kan skrive til. Det er jo bare helt tilfeldig om den skriver til den "blokken" du nettopp har frigjort, derfor må man ha programvare som fyller opp hele harddisken, flere ganger for at man skal være mer sikker på at den blokken du slettet blir overskrevet med ny data.

Dårlig forklart, men ca. sånn det fungerer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Merko. skrev (33 minutter siden):

Du må ha et program som skriver over harddisken mange ganger for at filene skal bli borte, men til og med da kan det være at enkelte filer kan hentes ut.

Det er vel også avkreftet som en myte for flere år tilbake:

https://www.tek.no/artikkel/i/EWLg1o/derfor-kan-overskrevne-data-hentes-fra-en-gammel-harddisk

"På en moderne harddisk vil det være utrolig komplisert og utrolig vanskelig å kunne rekonstruere overskrevne data. Og det holder med én overskrivning, presiserer Nyland før han plutselig er på beina og strener bort til tavla som står ved bordenden."

Lenke til kommentar

hvis man er vanlig privat bruker, dvs ikke er kjent person, så holder det med å formate harddisken, de metodene som ble beskrevet her er litt paranoid tror dere virkelig at trådstarteren har super hemmelige filer på harddisken og at noen vil spore opp disken hans og deretter henter ut hemmelige filer som ble slettet? XD

hvis jeg var deg ts så ville jeg henta fram skrurtrekkeren og begynner å skrur ut harddisken deretter kaste/donere bort resten av pc, å skrur ut harddisken kreves minimal datakompetanse og alle burde klare dette. ta vare på harddisken fordi man vet aldri plutselig husker man at det ligger vitige filer på den som feks bitcoins XD

Endret av ex-jordbærplukkeren
Lenke til kommentar
16 minutes ago, ex-jordbærplukkeren said:

hvis man er vanlig privat bruker, dvs ikke er kjent person, så holder det med å formate harddisken

Overhodet ikke. Hvem som helst kan lett hente frem data fra en harddisk som bare er formatert. Det eneste som er skjedd ved en hurtigformatering, er at intern oversikt over hvor filene ligger, er slettet. Denne kan lett hentes frem igjen til og med av ganske dataukyndige.

Mitt forslag: Få ut harddiskene av maskinene som er ødelagt, koble de til en annen, og kjør spesialprogram for sletting minst 2 ganger. Etter det må det Ibas eller CIA o.l. til for å få ut data.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...