Gå til innhold

Vil folkefinansiere elbåten som "lader seg selv"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Savner stats på båten. Hvor mange kwh er batteriene og hvor mye gir solpanelene? Ser ut som 2 stk 300 paneler. Hvorfor ikke kunne lade på vanlig landstrømstikk? Dette finner man jo overalt og burde være greit hvis det skulle komme skyer en dag. Ser ut som Torqeedo motor. Det er bra motorer, men de koster jo skjorta. Hvor mye effekt kan denne gi?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å lade el påhenger med solceller har vi hatt mulighet til i 50-år nå. Det nye her er et tak med solceller på påten. Lurer på om han har utført hydrostatiske beregninger når vinden kommer fra siden med 25m/s. Vil tro det er litt vindfang i dette når båten slingrer litt. Jeg tar av kalesjen på min båt når det blåser hardt fordi vinden presser båten over på siden i kuling. Her vil man få et helt tak med 15-20graders krengning. 

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (På 17.4.2020 den 22.19):

Skulle tro det er mye hyllevare å fråtse i som kan brukes.

Fant noe skrot eg brukte til «Ta Sjangsen». Det er det som gjør det vanskelig, det er hyllevare......., så 1 000 stk i året er ikke nok.

396BF9AB-28C9-46A6-9BED-44BAA43FE5C3.thumb.jpeg.8334d5c1496df4cef12722397f571cc3.jpeg

 

Service, altså å hjelpe bevegelseshemmede kunne være en godt betalt nisje. Men så har vi Gibbs, og dei sitter på tjukt av patenter. Og leverer glimrendes mobilitet, i tilleg til at drivstofforbruket er langt under 1/5 del på veg, 20 hp på veg og 200 hp på vatn for samme farten (+100 km/t, med vanlige bil dekk). 

https://gibbssports.com

Her en intresang snutt, Bård Eker:

https://dntv.dn.no/m/A4D5l69Y/langt-frem-for-sjoens-tesla

Tungt å vere småprodusent:

https://www.dn.no/motor/hydrolift/bard-eker/eker-design/bard-eker-har-tapt-193-millioner-pa-bater/2-1-377178

Finnene, ESAB og ABB holder på med utvikling av kjøl i rustfritt stål, og påstår dei slår glasfiber og alumineum på vekt, og så er det seigt og eignet for landkjenning.

Intresangt, og Tesla er komt ned på $100 dollar/kWt for batterier, ferdig pakket. Gjør fine penger da med PowerWall til 65 000 (batteri ca 16 000, inverter/kraftelektronikk ca 10 000),  2,5 gangeren er vel omtrent det man må ha skal man drive buissenes i dag. 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Maabren skrev (På 17.4.2020 den 23.03):

Min første tanke var at denne bare kan brukast i rolig farvann. Langsmed vestlandskysten bør man ha nok fraspark til at båten ikkje blåser til havs osv. Men vanskelig å vite kva eco-modus egentlig innebærer.

Båten blir CE-certificert med klass C (Kustnära farvatten) vilket betyder att den är sjösäker för bruk i både Norges och Sveriges skärgård. 

Mvh Martin Bjurmalm, Bjurtech AS

  • Liker 2
Lenke til kommentar
JUL skrev (På 17.4.2020 den 21.12):

Savner stats på båten. Hvor mange kwh er batteriene og hvor mye gir solpanelene? Ser ut som 2 stk 300 paneler. Hvorfor ikke kunne lade på vanlig landstrømstikk? Dette finner man jo overalt og burde være greit hvis det skulle komme skyer en dag. Ser ut som Torqeedo motor. Det er bra motorer, men de koster jo skjorta. Hvor mye effekt kan denne gi?

Den båten som syns i intervjun är endast prototypen. På den sitter det 2x300W solpaneler samt en Torqeedo 2kW utombordare. Konceptdesignen på den encelliga båten kan ses på www.bjurtech.com. Freepower får 1kW solpaneler och 3kW utombordare från ePropulsion. Hela idén med Freepower Solar Boat är att vara 100% självförsörjd på energi för att slippa ha räckviddsångest eller att behöva åka omvägar för att ladda. Det handlar om att vara fri att åka var man vill och när man vill utan att vara beroende av landström. Skyer är inget problem då motorn drivs av batteriet, solpanelerna laddar batterierna i jämn takt hela dagen, även då det är skyer.

Mvh Martin Bjurmalm, Bjurtech AS

  • Liker 3
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (På 17.4.2020 den 22.19):

Skulle tro det er mye hyllevare å fråtse i som kan brukes.

Många av huvudkomponenterna såsom solpaneler, motor och batteri är hyllevara för att säkra god kvalitet, stabilitet och låga priser. Hemligheten bakom extremt lågt energiförbruk och 100% självförsörjt system ligger dock i skrovform, elektroniken under huven samt appen där man kan se status och bl.a. Ecobalance. Läs mer om detta på www.bjurtech.com

Mvh Martin Bjurmalm, Bjurtech AS

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (På 17.4.2020 den 23.03):

Min første tanke var at denne bare kan brukast i rolig farvann. Langsmed vestlandskysten bør man ha nok fraspark til at båten ikkje blåser til havs osv. Men vanskelig å vite kva eco-modus egentlig innebærer.

Båten blir klassad till CE kat C (kustnära farvatten) så den tål tuffa tag. Eftersom skrovet är ett deplacementskrov så har den, till skillnad från planande motorbåtar, en lång köl där batterierna uppbevaras. Båten får därför mycket god stabilitet. När det gäller effekt och fraspark så kan man jämföra båten med en snekke som klarar sig fint i de flesta väder.

Mvh Martin Bjurmalm, Bjurtech AS 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Martin Bjurmalm skrev (5 timer siden):

Den båten som syns i intervjun är endast prototypen. På den sitter det 2x300W solpaneler samt en Torqeedo 2kW utombordare. Konceptdesignen på den encelliga båten kan ses på www.bjurtech.com. Freepower får 1kW solpaneler och 3kW utombordare från ePropulsion. Hela idén med Freepower Solar Boat är att vara 100% självförsörjd på energi för att slippa ha räckviddsångest eller att behöva åka omvägar för att ladda. Det handlar om att vara fri att åka var man vill och när man vill utan att vara beroende av landström. Skyer är inget problem då motorn drivs av batteriet, solpanelerna laddar batterierna i jämn takt hela dagen, även då det är skyer.

Mvh Martin Bjurmalm, Bjurtech AS

Kva med å bruke en norsk roer som «Tufte» i en demo video; for å gi et eksempel på hvordan farten blir i forhold til han når han ror en båt på størrelse med en 4-kjeiping eller så (i en time).

 

Eksempler har makt (er selvforklarende, lever i det 3-4 dimensjonale), analogier fra en verdensmester. Da er det plutselig noe......, helt av seg selv.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Lurt å ha batteriene i dørken. Det gir god balanse og jevn temperatur vil jeg anta. Tas batteriene ut på høsten og settes inn igjen på våren (hvordan lagres batteriene?). Er det tenkt noe i forhold til øvre buffer på batteriene. Solcellene vil vel lade de opp hele tiden slik at når båten ikke brukes vil den alltid ligge med 100 %(?) Noe som ikke alltid er heldig med mindre man har en god buffer i topp.

Hva er tapene fra solcellene-regulator-batteri-motor?

Appen så fin ut, hva er det dere bruker?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
JUL skrev (1 time siden):

Lurt å ha batteriene i dørken. Det gir god balanse og jevn temperatur vil jeg anta. Tas batteriene ut på høsten og settes inn igjen på våren (hvordan lagres batteriene?). Er det tenkt noe i forhold til øvre buffer på batteriene. Solcellene vil vel lade de opp hele tiden slik at når båten ikke brukes vil den alltid ligge med 100 %(?) Noe som ikke alltid er heldig med mindre man har en god buffer i topp.

Hva er tapene fra solcellene-regulator-batteri-motor?

Appen så fin ut, hva er det dere bruker?

Batterierna i kölen har flera fördelar, precis som du nämnde så får båten bra balans men också en jämn fin temperatur genom hela året.  Vintertid håller vattentemperaturen värmen då havsvatten sällan blir kallare än några minusgrader. Sommartid kyler vattnet då det sällan blir varmare än 22 grader. Av denna anledning kan batterierna med fördel ligga kvar i båten hela året då systemet är igång och underhållsladdar vintertid. Den lilla aktiviteten som är igång är nog för att hålla temperaturen lagom. Solpanelerna är svarta och blir varma så de är också i stort sett isfria. Men om man förvarar båten i svåra snörförhållanden så anbefaller jag att man borstar av snön från taket som ett vedlikehåll. MPPT-laddaren håller koll på toppladdning och gör periodvisa underhållsaktiviteter som är nödvändiga för att litiumbatterier skall må bra och få bra livslängd.

Tapene i systemet är försumbara i förhållande till den totala systemeffekten. Det är inget som man som brukare märker.

Tusen tack för rosen om appen. Den är egenutvecklad för att klara av att täcka alla behov som behövs.

Mvh Martin Bjurmalm, Bjurtech AS

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Maabren skrev (På 17.4.2020 den 23.03):

Min første tanke var at denne bare kan brukast i rolig farvann. Langsmed vestlandskysten bør man ha nok fraspark til at båten ikkje blåser til havs osv. Men vanskelig å vite kva eco-modus egentlig innebærer.

Det skall ikke mycket energi till för att driva detta skrovet som är extremt lättdrivet. Jämför med en klassisk snekke som går fint i de flesta kustnära farvatten. 

Med Ecobalanse-mode vill man kunna köra i trollningsfart 3-4 knop dagtid beroende på solförhållande utan att bruka batteriet, d.v.s netto null uttag.

Mvh Martin Bjurmalm, Bjurtech AS

Endret av Martin Bjurmalm
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Martin Bjurmalm skrev (9 timer siden):

Det skall ikke mycket energi till för att driva detta skrovet som är extremt lättdrivet. Jämför med en klassisk snekke som går fint i de flesta kustnära farvatten. 

Med Ecobalanse-mode vill man kunna köra i trollningsfart 3-4 knop dagtid beroende på solförhållande utan att bruka batteriet, d.v.s netto null uttag.

Mvh Martin Bjurmalm, Bjurtech AS

Det er over middel gangfart. Eg gikk 12 km i dag, på ca 2 timer. Med 7 kilos oppakning bestående av en dunk fra SAGA eg skal sette.

 

For å si det enkelt: Eg har meir tru på Bjurmalm sitt prosjekt enn mitt eget. Men eg skal fortsette å finpusse mitt, okke som.

Vi får se.

Hvor er mine briller.

 

Du kan. Samme fan:

https://www.youtube.com/watch?v=WM07EUKlXyA

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...