Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken motorolje når man har fjernet DPF?


Adrax

Anbefalte innlegg

Har en Honda CRV 2008 mod, 2.2 diesel.

I instruksjonsboka sier dem:

Dieselmotorer uten DPF skal bruke Honda Motor Oil eller 0W-30 syntetisk motorolje som oppfyller minimumsspesifikasjonen: "ACEA A1/B1", "ACEA A3/B3", eller "ACEA A5/B5"

Dieselmotorer med DPF skal bruke Honda Motor Oil eller 0W-30 syntetisk motorolje som oppfyller minimumsspesifikasjonen: "ACEA C2" eller "ACEA C3"

Forrige eier fjernet innmaten i DPF og programmerte vekk DPF. Hvilken olje skal jeg da bruke?

 

 

Ekstraspørsmål: Vil bilen gå gjennom EU-kontroll om DPF er fjernet?

Endret av Adrax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Modifikasjoner på avgassystemet er ulovlig, og blir ikke godkjent hvis det blir oppdaget. Håper du fikk prisavslag tilsvarende nytt filter og omprogrammering om det er denne bilen du akkurat kjøpte. Honda har hatt en del DPF-problemer med disse, så forrige eier var vel drittlei av feilkoder og trøbbel, og gjorde dette i stedet for å bruke 30k på å få byttet dritten.

Ville også bare brukt oljen den skal ha, med DPF. C-speccene skal, sørge for at de ikke skader avgassystemer, men det gjør ikke noe fra eller til om det ikke er der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Adrax skrev (2 timer siden):

Har en Honda CRV 2008 mod, 2.2 diesel.

Forrige eier fjernet innmaten i DPF og programmerte vekk DPF. Hvilken olje skal jeg da bruke?

Ekstraspørsmål: Vil bilen gå gjennom EU-kontroll om DPF er fjernet?

Kan bruke begge typer olje. Viktigste er at du bruker god kvalitet helsyntet, og at du bytter ofte nok. Absolutt minimum 1gang per år.

Ja, den går gjennom PKK, ikke noe problem. Det du bør gjøre i forkant er å kjøre med endel belastning, feks med en velfylt tilhenger, i motbakker. Og kjør gjerne på med en tilsetning som øker cetan. Gjør dette 1 tank før du har den på PKK.

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (1 time siden):

Modifikasjoner på avgassystemet er ulovlig, og blir ikke godkjent hvis det blir oppdaget. Håper du fikk prisavslag tilsvarende nytt filter og omprogrammering om det er denne bilen du akkurat kjøpte. Honda har hatt en del DPF-problemer med disse, så forrige eier var vel drittlei av feilkoder og trøbbel, og gjorde dette i stedet for å bruke 30k på å få byttet dritten.

Ville også bare brukt oljen den skal ha, med DPF. C-speccene skal, sørge for at de ikke skader avgassystemer, men det gjør ikke noe fra eller til om det ikke er der.

 

Jeg fikk ikke avslag pga. det, fordi jeg ærlig talt aldri har eid en bil med DPF før og visste ikke om dette kom til å bli et problem på EU-kontroll. Men har lest i ettertid at mange andre også fjerner DPF og likevel får bilen EU-godkjent.

 

Habla Møberg skrev (38 minutter siden):

Kan bruke begge typer olje. Viktigste er at du bruker god kvalitet helsyntet, og at du bytter ofte nok. Absolutt minimum 1gang per år.

Ja, den går gjennom PKK, ikke noe problem. Det du bør gjøre i forkant er å kjøre med endel belastning, feks med en velfylt tilhenger, i motbakker. Og kjør gjerne på med en tilsetning som øker cetan. Gjør dette 1 tank før du har den på PKK.

 

Takk for tipset. Skal huske det når jeg må på EU.

 

Forøvrig ser jeg på kvitteringene som fulgte med bilen at den har fått Castrol 5w-30 universalolje i 11 år siden den kom ut av fabrikken.

Ikke sikkert det er skadelig, men har jo hørt hvor nøye det er med olja til disse Honda-motorene..

Ser på disse to oljetypene nå og skjønner ikke forskjellen:

1. https://www.bildeler.no/olje-motor/v/73118#vare_beskrivelse_show

2. https://www.bildeler.no/olje-motor/v/60911/honda/cr-v?arsmodell=2008&drivstoff=d&karosseri=908&motorkode=n22a2#vare_beskrivelse_show

 

Lenke til kommentar
14 hours ago, Adrax said:

 

Jeg fikk ikke avslag pga. det, fordi jeg ærlig talt aldri har eid en bil med DPF før og visste ikke om dette kom til å bli et problem på EU-kontroll. Men har lest i ettertid at mange andre også fjerner DPF og likevel får bilen EU-godkjent.

Kan være, ikke uvanlig å programmere bort utslippsgreier på dieselmotorer. Men det er jo en vesentlig og kostbar feil på bilen du kjøper, da bør man ikke betale "full pris" selv om bilen er praktisk mulig å kjøre og man klarer å svindle seg gjennom EU. Om ikke annet fordi den er vedt 20-30k mindre enn en som er i orden m du skulle solgt den igjen.

Eksempel på CR-V med ødelagt partikkelfilter: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=174294119

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Om dette er det som står i instruksjonsboken så er det det du skal bruke:

Dieselmotorer med DPF skal bruke Honda Motor Oil eller 0W-30 syntetisk motorolje som oppfyller minimumsspesifikasjonen: "ACEA C2" eller "ACEA C3"

Og partikkelfiter må vel på plass igjen for at den skal bli lovlig.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
13 hours ago, Sondre D said:

Hallaisen, absolut ingen problemer å slå ut innmaten på DPF og få den koded vekk i forhold til lovlighet eller PKK da DPF ikke er et EU-Krav, du vil derimot få en litt høyere vegavgift (snakk om ca 400 kroner i året) 

https://www.autor.no/artikkel/nye-krav-for-eu-kontroll-i-2022

Quote

De nye tiltakene varsler en mye mer restriktiv kontroll som vil bestå av en mer presis avgassmåling og et krav om å kontrollere om bilens EGR-ventil og dieselpartikkelfilter (DPF) har blitt modifisert eller fjernet.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja det er bare å ta sjansen. Og anbefal gjerne andre å fjerne EGR og DPF. Hvis reglene nå kommer så blir de de som hører på dere som må ta regninga.

Har sett verksteder har begynt å kjøpe inn nytt utstyr for dette. For de nye kontrollene altså.

Endret av sedsberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nye krav på PKK har jeg fått høre fra en som jobber med bilteknisk i SVV i Bergen, så den der er nok riktig. Et par verksmestre jeg kjenner sier og det samme: Det har relativt nylig kommet en innskjerpelse, og der skal komme en tydelig innskjerpelse fra 2022.
Noe med at "ved mistanke om fjernet avgassrenseteknologi skal dette anmerkes". Å sjekke om DPF er borte er jo ikke akkurat vanskelig. Mangler den DPF så er den full av sot i eksosrøret og det lukter mye strammere fra eksosen.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 2021-7-25 den 18.56):

Ja det er bare å ta sjansen. Og anbefal gjerne andre å fjerne EGR og DPF. Hvis reglene nå kommer så blir de de som hører på dere som må ta regninga.

Har sett verksteder har begynt å kjøpe inn nytt utstyr for dette. For de nye kontrollene altså.

Anbefaler ingen om å gjøre det om du ikke har litt kunnskap om bil eller kan tilbakestille endringene som er gjort. 

Er det fysisk fjernet og programmert bort, så er det ikke verre enn å montere igjen et partikkelfilter og få lagt inn igjen original programvare. De som driver seriøst med tuning lagrer den programvaren for deg før de legger inn ny. 

 

Selv kjører jeg en 2014 modell hvor alt er originalt og har ikke hatt noe problemer med DPF enn at jeg fikk varsel om at det var på tide å dra på litt så den kunne få regenerere ordentlig. 

Endret av Opelduude
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Opelduude said:

Er det fysisk fjernet og programmert bort, så er det ikke verre enn å montere igjen et partikkelfilter og få lagt inn igjen original programvare. De som driver seriøst med tuning lagrer den programvaren for deg før de legger inn ny.

De gjør det neppe gratis.

Lenke til kommentar

DPF, EGR og SCR er noe ræl som får dieselbiler til å gå i nødmodus om man ikke får renset disse systemene regelmessig. Driver man med mye småkjøring kan det skje lenge før bilen har nådd 100 000 km. Det er ikke så alt for dyrt å kjøre en rens på verksted. Om man må skaffe et helt nytt DPF om et par år fordi det blir testet på PKK, så vil man risikere å betale 30k for filteret og noen tusenlapper i arbeid. Da er det bedre å skaffe seg en bensinbil eller elbil. Skal man absolutt ha dieselbil, så går det fint per i dag å fjerne rensesystemet, men det kan som nevnt skape problemer om PKK i fremtiden inkl. sjekk om manipulering av rensesystemet.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

De gjør det neppe gratis.

Nei hvorfor skulle de gjøre det. Bileiers ansvar og dermed den som vil ha det utført som må sette seg inn i det selv og hva som kan komme av kostnader. 

 

MailMan13 skrev (2 timer siden):

"Seriøs" og "tuning" er jo også to ord som sjelden hører sammen. 

Derfor bruker man de som har faste lokaler og ikke de cowboyene som reiser Norge rundt med en varebil og laptop. 

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Opelduude said:

Nei hvorfor skulle de gjøre det. Bileiers ansvar og dermed den som vil ha det utført som må sette seg inn i det selv og hva som kan komme av kostnader. 

Og du ser ikke problemet med å anbefale folk å fjerne og programmere bort DPF/EGR uten å fortelle at de sansynligvis må fikse det uansett om kort tid?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...