Gå til innhold

Fått tilbud fra toppskole i Tyskland, men..


Anbefalte innlegg

Hei, 

Bacheloren er snart levert inn, og jeg kan snart kalle meg økonom. Er ikke den mest sexy tittelen å ha i dagens samfunn, men det er ett steg i riktig retning. 

Jeg studerte ved UiS og fikk helt OK karakter. Det jeg derimot har mye av er jobberfaring o.l. Jeg valgte derfor å søke meg litt rundt i Europa for å se hvilket frø som ville spire og gro. Det er flere skoler jeg ikke har fått svar fra, men det er også et par som jeg har tatt et par tester o.l. som er interessert i meg. 

En av disse skolene er WHU - Otto Beisheim School of Management https://www.whu.edu/ 

Dem frister med at Master in Management linjen (som jeg har kommet inn på) er nr. 7 i verden og at "average salary of our graduates is 101.600 euros". Selv om det er en MiM linje så er det mye data analytics og fag som dette som er mulige å velge. 

"Problemet" er at disse tallene er hentet fra Tyskland og tyske ansatte og reflekterer nok ikke hva jeg kan forvente av lønn o.l. i Norge. De fleste har nok aldri hørt om denne skolen i Norge engang, så jeg ser på det som litt bortkastet å måtte gå en halv million i gjeld for å få standard lønn i Norge, hvis jeg kunne fått samme lønn av å ha gått på UiS i to år til.. 

Et annet tilbud jeg har fått, er fra en privatskole i Polen. Her er tittelen på programmet "Master of Science in Finance and Big Data" på Kozminski University - https://www.kozminski.edu.pl/bigdata/ . Det er her hjertet mitt vil, men jeg er villig til å gå i motsatt retning en liten del av livet mitt hvis det gir større payoff senere i livet. 

Ingen kan forutsi hvilke jobber jeg kan komme til å få uavhengig av hvilket universitet jeg velger å gå på (topprangert vs. litt lavere rangert) og hvilke lønninger disse vil gi, men jeg skriver til dere i håp om å få litt bedre innsikt i hvordan det norske arbeidsmarkedet ser på skolerangeringer osv. og om jeg kan forvente høyere lønninger som resultat av at jeg har gått på et topp universitetet?  

Nå, jeg har ikke bestemt meg og/eller fått et endelig tilbud fra noen skoler. Har bare kommet 90% i prosessen og mangler de siste papirene fra UiS før jeg kan få endelig bekreftelse, så har litt tid på meg enda. 

Takk til deg som leste! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, 
Det er ikke mange arbeidsgivere som følger med på rankingen med mindre man går på de beste universitetene i verden. Selv om du går på et toppuniversitet får du heller ikke noe bedre startlønn, men det vil kunne fungere som en døråpner for mange gode jobber og det er enklere å få intervju. 

Det kan også være verdt å nevne at den høye startlønnen ofte er fordi at tyske studenter pleier å ha flere års arbeidserfaring før de søker seg til master. Det er derfor lite sannsynlig at du får over 100k EUR i startlønn når du er ferdig.

Lenke til kommentar

 

55 minutes ago, kreppsen said:

Hei, 
Det er ikke mange arbeidsgivere som følger med på rankingen med mindre man går på de beste universitetene i verden. Selv om du går på et toppuniversitet får du heller ikke noe bedre startlønn, men det vil kunne fungere som en døråpner for mange gode jobber og det er enklere å få intervju. 

Det kan også være verdt å nevne at den høye startlønnen ofte er fordi at tyske studenter pleier å ha flere års arbeidserfaring før de søker seg til master. Det er derfor lite sannsynlig at du får over 100k EUR i startlønn når du er ferdig.

Takker for svar Kreppsen! 

Du har rett, 100k er gjennomsnittslønnen etter 3 år post-grad. Har snakket med flere studenter som har studert der og dem bekrefter at jobbene dem har blitt tilbudt er rundt 70-80k. Fortsatt en god del høyere enn siviløkonomer begynner med her i Norge (mtp dagens kurser) 

Du sier "med mindre mann går på de beste universitetene i verden". WHU rangerer som top 7 på MiM linjen i verden, og på 15ende plass i Europa (mtp. skoler), men tror likevel ingen norske arbeidsgivere vet hvor denne skolen er en gang. 

Vet du noe om norske arbeidsgivere bryr seg om at jeg f.eks. velger å studere i Polen framfor Tyskland? Føler Tyskland er litt "brand" i seg selv, men vet ikke om dette bare er meg? 

Takk!

Lenke til kommentar
Patkaaa skrev (9 timer siden):

Hei, 

Bacheloren er snart levert inn, og jeg kan snart kalle meg økonom. Er ikke den mest sexy tittelen å ha i dagens samfunn, men det er ett steg i riktig retning. 

Jeg studerte ved UiS og fikk helt OK karakter. Det jeg derimot har mye av er jobberfaring o.l. Jeg valgte derfor å søke meg litt rundt i Europa for å se hvilket frø som ville spire og gro. Det er flere skoler jeg ikke har fått svar fra, men det er også et par som jeg har tatt et par tester o.l. som er interessert i meg. 

En av disse skolene er WHU - Otto Beisheim School of Management https://www.whu.edu/ 

Dem frister med at Master in Management linjen (som jeg har kommet inn på) er nr. 7 i verden og at "average salary of our graduates is 101.600 euros". Selv om det er en MiM linje så er det mye data analytics og fag som dette som er mulige å velge. 

"Problemet" er at disse tallene er hentet fra Tyskland og tyske ansatte og reflekterer nok ikke hva jeg kan forvente av lønn o.l. i Norge. De fleste har nok aldri hørt om denne skolen i Norge engang, så jeg ser på det som litt bortkastet å måtte gå en halv million i gjeld for å få standard lønn i Norge, hvis jeg kunne fått samme lønn av å ha gått på UiS i to år til.. 

Et annet tilbud jeg har fått, er fra en privatskole i Polen. Her er tittelen på programmet "Master of Science in Finance and Big Data" på Kozminski University - https://www.kozminski.edu.pl/bigdata/ . Det er her hjertet mitt vil, men jeg er villig til å gå i motsatt retning en liten del av livet mitt hvis det gir større payoff senere i livet. 

Ingen kan forutsi hvilke jobber jeg kan komme til å få uavhengig av hvilket universitet jeg velger å gå på (topprangert vs. litt lavere rangert) og hvilke lønninger disse vil gi, men jeg skriver til dere i håp om å få litt bedre innsikt i hvordan det norske arbeidsmarkedet ser på skolerangeringer osv. og om jeg kan forvente høyere lønninger som resultat av at jeg har gått på et topp universitetet?  

Nå, jeg har ikke bestemt meg og/eller fått et endelig tilbud fra noen skoler. Har bare kommet 90% i prosessen og mangler de siste papirene fra UiS før jeg kan få endelig bekreftelse, så har litt tid på meg enda. 

Takk til deg som leste! 

 

 

Må bare spørre: Har du tenkt på Copenhagen, NHH og BI? Som siv.økonom utdannelse? Dette er tross alt velkjente skoler for de fleste i Norge.

Avhengig av hva du ønsker å jobbe med selvsagt, så er det nok som kreppsen skriver: ingen forskjell stort sett.

Lenke til kommentar

Forskjellen i kvalitet er garantert langt mindre forskjellen i renomme. Polske universiteter har lav status. Spesielt i forhold til tyske.

Hvis jeg hadde vært en arbeidsgiver ville jeg ha trodd at du ikke kom inn på noen norske universiteter og måtte nøye deg med å studere i Polen som reserveløsning. Folk som studerer i Tyskland er ofte mer velstående, med mindre det er snakk om realfag selvsagt. Ved realfag drar man til Tyskland på grunn av kvaliteten der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nr 7 i verden (for denne linja) er fantastisk. Men du sier jo selv, ingen har hørt om den uni her i landet. Alle her hørt om BI.

Det kommer ann på kor høyt du sikta. Er ambisjonen å jobbe i "avg" firma i Noreg/avg stilling, så er nok BI suverent best. Om du kunne tenkt deg å jobbe i utlandet eller du sikter på top-top jobben i Noreg, då kan det lønne seg å velge Tyskland.

Lenke til kommentar
aomt skrev (2 timer siden):

Nr 7 i verden (for denne linja) er fantastisk. Men du sier jo selv, ingen har hørt om den uni her i landet. Alle her hørt om BI.

Det kommer ann på kor høyt du sikta. Er ambisjonen å jobbe i "avg" firma i Noreg/avg stilling, så er nok BI suverent best. Om du kunne tenkt deg å jobbe i utlandet eller du sikter på top-top jobben i Noreg, då kan det lønne seg å velge Tyskland.

Jeg har alltid hatt inntrykk av at de som har gått på BI er de som kjøper seg en utdannelse fordi de ikke kommer inn andre steder, er det feil altså?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei alle! 

Kjekt å se at folk svarer :)

"Problemet" med norske universiteter er at dem har som regel ett kriterie for om du kommer inn eller ikke: karakterer. 
Du kunne ha vært presidenten i Amerika i ett år under utdanningen uten at dette spiller en pokker for dem når dem velger ut studenter. 
Mine karakterer er helt (C mot svak B), men det jeg har mye av er erfaring i såpass ung alder (21). 
NHH og BI har jeg søkt på. BI har jeg fått avslag på pga. manglende karakterer og NHH har opptak i juni. Får et nei der også tipper jeg. 

Grunnen til at jeg søker meg til utlandet er siden jeg var på utveksling til Østerrike på bacheloren, og det var ett av de beste valgene jeg har gjort i det kortet livet mitt. Det er en subjektiv mening, men jeg synes alt fra det sosiale til deg akademiske var bedre. Derfor ønsker jeg meg til utlandet. 

Dersom det er noe "pluss", så kan dele at jeg hadde gode karakterer fra videregående skole som gjorde at jeg kom direkte inn på en masterstudie på UiS. Dvs. 3+2 modellen. Med andre ord, jeg kan få en norsk grad, problemet er at alle andre universiteter (bortsett fra NHH og BI) ikke tilbyr analytiske fag i form av programmering osv. Det er nettopp denne kvalifikasjonen - om en har dataforståelse eller ikke - som jeg tror kommer til å være avgjørende i framtiden. 

Ser mange diskuterer hvorhvidt BI er en god skole: det er det. Top 2 i Norge for sivøk. Faktisk høyere ranking enn NHH på visse kåringer PÅ MASTERNIVÅ. På bachelornivå er det nok enda en "kjøpeskole". 

For dere som fortsatt er interesserte i å diskutere:
husk at linjen i Tyskland er en MASTER IN MANAGEMENT
mens linjen i Polen er en MASTER IN BIG DATA SCIENCE (Finans) 

takk! :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Patkaaa skrev (8 timer siden):


Ser mange diskuterer hvorhvidt BI er en god skole: det er det. Top 2 i Norge for sivøk. Faktisk høyere ranking enn NHH på visse kåringer PÅ MASTERNIVÅ. På bachelornivå er det nok enda en "kjøpeskole". 

For dere som fortsatt er interesserte i å diskutere:
husk at linjen i Tyskland er en MASTER IN MANAGEMENT
mens linjen i Polen er en MASTER IN BIG DATA SCIENCE (Finans) 

takk! :)

 

Alle er ulike. Eg bur/jobber i Wien nå og kan ikkje si at eg trives her. Eg forventa Tyskland, men det er meir Ungarn/Romania med folk som er wannabe tyskere (dvs, de er vanskelig, men greier ikkje gjøre alt ordentlig/selv følge reglene - forferdelig kombo).

BI/NHH har god rykte på seg innenfor norden. NTNU også, for den slags skyld. Poenget mitt var samanliknet med skule i Polen/Tyskland.

Det er vanskelig puslespill og vilt gjetting kva som vil lønne seg. Eg veit noen ledere/hr ser på kas skule du gjekk på. Andre ser på studiet du gjekk på. Mens noen vektlegger tidligare erfaring mest. Eg veit om vaskehjelp som jobba seg opp til reg. manager uten å ha noe utdannelse.
Om eg skulle velge, så hadde eg valgt noe du ønskjer å gjøre. Noe du er god på/kommer til å vare god på. Er du "best i verden" i noe, så kommer du te å få mye penger uansett om det er Management eller spille på munnspill.
Om du ønskjer å studere analytiske fag (trur det er framtida) og det er noe du trives med, så syns eg du bør velge skule som er best på det, samt om du ønskjer å jobbe kun i Noreg eller åpen for jobber i utlandet.

Kan du dele dine tanker kvifor du trur analytiske fag i form av programmering kommer til å vare avgjørende i framtia?

Endret av aomt
Lenke til kommentar

Om du velger å studere i Tyskland, så tenker jeg at fordelen kommer til å ligge i at du har vist stor grad av selvstendighet ved å studere i utlandet. I tillegg vil du kunne vise til opparbeidet språkkompetanse i tysk (hvis ikke du er lat og gjør alt på engelsk). Jeg ville imidlertid hoppet over den private skolen, og gått for et av Tysklands flotte offentlige universiteter.

Universität Mannheim har et kjempegodt rykte og fakultetet for Betriebswirtschaftslehre (BWL) er pent. Studentmiljøet i Heidelberg-Mannheim er for øvrig toppers. :)

For øvrig kan du sjekke ut denne linken. Og denne.

Endret av Star Fox
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lami skrev (3 timer siden):

Ikke nødvendigvis «suverent», men kanskje fordi BI rangeres som beste handelsskolen i Norge.

BI blir rangert som den beste handelsskulen blant dei som har bakgrunn frå BI, og omvendt blir NHH rangert høgast av dei som har bakgrunn frå NHH.
Sannheita er at dei siste åra så har begge skulane blitt rangert omtrent likt med litt variasjon på kven av dei som får høgast rangering alt etter kven som har rangert og kva år den rangeringa blei gjort.
Dei siste par åra har riktignok BI blitt rangert så vidt foran NHH, men ein skal ikkje gå langt tilbake i tid før det var omvendt.
Dei to skulane er såpass likt rangert at kva skule som er best rangert om tre år når ein er ferdig med studiane er vanskeleg å forutsjå.

 

Mitt klare inntrykk frå arbeidslivet i Norge er er at utanom personlege og subjektive preferansar basert på ein forkjærleik for sin eigen skule så er det ubetydeleg kvar ein har vitnemålet sitt frå. Ein får ikkje bonuspoeng for å ha vitnemål frå den eine eller andre skulen. Det som slår mest ut er at ein leiar som sjølv har gått på BI ofte vil foretrekke ein søkar som også har gått på BI, og omvendt dersom leiaren har si utdanning frå NHH.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen!

Ser at det er mange som har svart. 

Jeg har bestemt meg for å prøve å komme inn på den tyske skolen. Har kun ett sistegangsintervju igjen nå i mai. If it's meant to be, it will happen :) Hvis ikke får jeg nøye meg med Polen, eller evt. WU i Østerrike om jeg får plass der. Skolen i Polen er forøvrig "tripple crown" den også, og de er partnere med internasjonale banker o.l. Jobb blir det nok uansett :)

Jeg gir dere en oppdatering på hvordan det går. Nå er det et par eksamener pluss en bacheloroppgave som må inn :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Update! 

Hei alle, 

tenkte bare å oppdatere litt på hva som skjer. Jeg hadde et sistegangsintervju med skolen, og fikk tilbud om plass. Denne har jeg takket ja til og jeg ser fram til å reise ned til Tyskland dersom dette pandemigreiene kommer under kontroll i verden. 

Om dette kommer til å lønne seg gjenstår å stå, men jeg ser ikke vekk ifra muligheten til å bli igjen i Tyskland et par år og få meg erfaring og samle opp cash før jeg evt. tar turen tilbake til Norge igjen. Språket kan jeg noenlunde, men satser på at jeg blir relativt flytendes i det om 2-3 år. Er i tillegg flytende i norsk, engelsk og bosnisk, så kanskje det kommer godt med nede i Tyskland selv om de elsker sitt :)

Noe jeg dog synes er litt pussig, er at jeg kom inn på det som anses som Tysklands beste businesskole, samt har blitt vist interessa av skoler som Frankfurt, Kozminski, CEU og WU i Østerrike, men kom ikke inn på BI i Norge og kom på 143. plass på venteliste for NHH. Det var som forventet, da det eneste kriteriet norske universiteter har er karakterer, mens dem i utlandet heller ser på individet i en "holistic way". Jeg mener Norge har noe å lære her, but to each his own. 

Jeg tenker å lage et par videoer av prosessen osv. og legge ut på YouTube for andre kandidater som tenker å søke om et år eller to. Dersom det er interesse her kan jeg poste linken når den tid kommer. 

Takker igjen for hjelpen! 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gratulerer, og lykke til. 

Grunnen til at mange norske skoler har lav rating er at de norske skolene ikke gjør så mye av det som gir god rating. Høy andel doktorgrader, mengde utgivelser og sånne ting. Så kvaliteten på en bachelor eller master er nok minst like bra i Norge, men ratingen på skolen er lavere fordi doktorgradene er dårligere og færre. 

Når du kommer til Tyskland vil du nok oppdage at det er et tungrodd land. Det som sies om Wien her, gjelder også for Berlin (hvor jeg studerte) og andre byer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...