Gå til innhold

Førsteinntrykk: Smittestopp-appen er enkel å bruke, men trolig har den har et alvorlig problem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For iPhone brukere er strømforbruk 1-2%. På tide å ta bort "alvorlig problem" i overskriften? Og som alle på dette forumet nok er klar over, vil det ikke ta lang tid før neste oppdatering er på plass, on neste deretter igjen - så dere med Android, blir nok bedre for dere og etterhvert.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, ulrikX said:

For iPhone brukere er strømforbruk 1-2%. På tide å ta bort "alvorlig problem" i overskriften? Og som alle på dette forumet nok er klar over, vil det ikke ta lang tid før neste oppdatering er på plass, on neste deretter igjen - så dere med Android, blir nok bedre for dere og etterhvert.

Ca halve befolkningen bruker Android så jeg syns det kan få stå alvorlig problem en stund til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

jeg ga appen tillatelse til alltid tilgang til lokasjon når den ble installert, så den bruker så mye strøm den bare klarer :)

  

2 hours ago, Harald Brombach (digi.no) said:

Jeg har ingen iPhone for hånden, men har lest det følgende: "Appen registrerer kun lokasjon når den er oppe og i bruk. Brukerne må manuelt gå inn i innstillinger og velge tillat alltid. Dette vil de absolutt færreste gjøre, da de ikke har kunnskap om dette. De tror at riktig setting er gjort ved valget i appen, og appen fungerer da ikke etter hensikten. Appen må oppdateres snarlig om den skal ha noen effekt."  Dersom den kun bruker posisjon når appen er oppe, vil ha stor betydning for strømforbruket. Dette kan kanskje noen bekrefte eller avkrefte. 

 

Endret av Alexander Viken
la til quote
Lenke til kommentar

Ser flere skriver 1-2% på iPhone, da lurer jeg litt på om dem har gitt tilgang til GPS alltid på, ihvertfall har den brukt 6% hos meg på iPhone 11 Max. Vil jo si det er ganske mye for noe som ikke åpnes eller brukes. Garmin Connect som også har fått lov til å lese GPS, har bare brukt 1%.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, frohmage said:

Hvorfor skulle norske regler om sletting av data etter 30 dager gjelde om serverne ligger i utlandet? 

GDPR sier f.eks ikke noe om hvor dataen kan eller skal lagres, men de definerer hva som kan lagres og hvor lenge, så det er to helt forskjellige ting. Hvis det skulle være noen begrensning i hvor dataene kunne lagres ville det vært begrenset i arkivloven (mest sannsynlig (uten å være jurist))

Endret av Alexander Viken
Lenke til kommentar
1 minute ago, Alexander Viken said:

GDPR sier f.eks ikke noe om hvor dataen kan eller skal lagres, men de definerer hva som kan lagres og hvor lenge, så det er to helt forskjellige ting. Hvis det skulle være noen begrensning i hvor dataene kunne lagres ville det vært begrenset i arkivloven (mest sannsynlig (uten å være jurist))

Det er ikkje lov til å lagre personinformasjon i land med mindre strengt regime.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, frohmage said:

Hjemlandet til Microsoft, USA, støtter ikke GDPR såvidt jeg vet.

Men dette har ikke noe med USA eller Microsoft å gjøre. Det er ikke Microsoft eller USA som eier dataene som er lagret men den som står som utgiver app applikasjonen som eier dataene. Microsoft og Azure behandler forøvrig de data som eventuelt lagres med persondata (f.eks application insights med ip'adresser) etter gleldende GDPR regler i Europa.

Endret av Alexander Viken
fikset dårlig språk :)
Lenke til kommentar
Just now, Alexander Viken said:

Microsoft og Azure behandler forøvrig de data som eventuelt lagres med persondata (f.eks application insights med ip'adresser) etter gleldende GDPR regler i Europa.

Seier dei, men dersom USA ber om utlevering via eit "National Security Letter" har Microsoft forbod om å fortelje nokon om det.  Edward Snowden har levert omfattande dokumentasjon på tett samarbeid mellom Microsoft og NSA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Sturle S said:

Seier dei, men dersom USA ber om utlevering via eit "National Security Letter" har Microsoft forbod om å fortelje nokon om det.  Edward Snowden har levert omfattande dokumentasjon på tett samarbeid mellom Microsoft og NSA.

Jeg tror terskelen for at USA går til det skritt å be om innsyn i generelle bevegelsesdata for befolkningen i et NATO aliert land er rimlig høy, men sikker kan man kanskje aldri være :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Alexander Viken skrev (3 minutter siden):

Jeg tror terskelen for at USA går til det skritt å be om innsyn i generelle bevegelsesdata for befolkningen i et NATO aliert land er rimlig høy, men sikker kan man kanskje aldri være :) 

Som Snowden avslørte gjør de jo nettopp dette med egne borgere.

Endret av frohmage
  • Liker 4
Lenke til kommentar
9 minutes ago, frohmage said:

Som Snowden avslørte gjør de jo nettopp dette med egne borgere.

Men det er ganske stor forskjell på hva man tør gjøre med egne borgre og alierte borgere.

Så langt jeg forstår NSL (og FISA) så er de nødt til å være personspesifikke og at de så  vil måtte be om data pr. telefonnummer. Kanskje tenkelig at de ville gjøre det. Selv tror jeg sannsynligheten er liten og at appen i seg selv gir mer nytte enn risiko, spesielt når landet vårt igjen begynner å "åpne" seg.  Det er også sagt at backend for appen vil flyttes til det norske Azure datasenteret (uten at det gir noen bedre "beskyttelse" mot NSL/FISA når de nødvendige tjenestene er tilgjengelig i det norske datasenteret. Ikke alle tjenester er tilgjengelig der enda.  

Endret av Alexander Viken
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...