Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

ønsket innsovningstablett, fikk antipsykotica


Femtekolonne

Anbefalte innlegg

Gjest 9772e...836

Har brukt Imovane daglig i 15 år. De virker like fint i dag som den gang. Selv om legen sier at de slutter å virke så gjør de ikke det. Det må stå feil i lærebøkene. Gamle leger er som regel litt klokere enn yngre.

Anonymous poster hash: 9772e...836

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 9772e...836 skrev (1 time siden):

Har brukt Imovane daglig i 15 år. De virker like fint i dag som den gang. Selv om legen sier at de slutter å virke så gjør de ikke det. Det må stå feil i lærebøkene. Gamle leger er som regel litt klokere enn yngre.

Anonymous poster hash: 9772e...836

Jeg brukte Imovane/zopiklon relativt fast i en periode på 6 uker for et par år siden, over den perioden opplevde jeg en betydelig toleranse økning bare etter et par uker, på uke 4 var insomniaen nesten tilbake til hvordan den var før jeg begynt å ta sovemedisin og de neste par ukene med nedtrapping og til slutt full stopp var noe av det værste jeg har gått gjennom i mitt liv. Virkningene av å slutte var uker med søvnløse netter, betydelig økning av forekomst av angst, en tillstand med konstant utmattelse og forvirring og hyppige forekomster av kraftig hodepine/migrene. 

Så at du har gode erfaringer med lang daglig bruk av dette legemidellet gjør deg ikke til noen fasit på at det er uproblematisk og at legene som advarer mot dette tar feil. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (På 17.4.2020 den 10.16):

I tillegg har jeg en dag i mnd som jeg jobber dobbel-skift og skal på dagen etter. Da har det ikke engang vært tid til å reise hjem så jeg har sovet på madrass i varebilen de 8timene i mellom skiftene.

Dette er heilt klart brudd på arbeidsmiljølova.
Både den meir generelle formålsparagrafen i § 1-1 som seier at du skal ha eit"arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon, som gir full trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger, og med en velferdsmessig standard som til enhver tid er i samsvar med den teknologiske og sosiale utvikling i samfunnet".
Og meir spesifikt:

Sitat

§ 10-8.Daglig og ukentlig arbeidsfri

(1) Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Den arbeidsfrie perioden skal plasseres mellom to hovedarbeidsperioder.

 

Den alternative måten å gå fram på vil derfor være å få endra arbeidsordninga som du har til ei slik ordning som ikkje skader helsa di eller som gjer at du må bruke medisinar for å kome deg på jobb.

 

PS. Når det gjeld mulige bivirkningar på medisinen som du har fått, så må du vurdere dette opp mot bivirkninga ved å sove dårleg. Nattearbeid i seg sjølv gir også høgare risiko for diabetes type 2, hjertesjukdom , psykiske plager og kreft. For lite søvn gir også mykje av dei same bivirkninga over tid.

 

Lenke til kommentar
Gjest 9772e...836
Evil-Duck skrev (4 timer siden):

Så at du har gode erfaringer med lang daglig bruk av dette legemidellet gjør deg ikke til noen fasit på at det er uproblematisk og at legene som advarer mot dette tar feil. 

Når man ikke sover i utgangspunktet så kan jo ikke resultatet blir verre med eller uten pillene. Om jeg ikke spiser pillene får jeg ikke sove - akkurat slik var det når jeg startet med de for 15 år siden. Slutter jeg, da rykker jeg tilbake til start.

Det er sikkert mulig at virkningen avtar hos noen, men ikke alle. Man vet ikke før man har forsøkt, og dette har hevet min livskvalitet betraktelig. Forøvrig kan man bytte mellom andre virkestoff om man er redd for at de skal miste virkningen.

Om man har et arbeid som er årsaken til søvnforstyrrelser ville jeg sluttet i jobben umiddelbart. Helsen må gå først på dette området da konsekvensene er enorme og ofte langt større enn hva man kan forestille seg.

Anonymous poster hash: 9772e...836

Lenke til kommentar
Gjest 9772e...836 skrev (2 minutter siden):

Når man ikke sover i utgangspunktet så kan jo ikke resultatet blir verre med eller uten pillene. Om jeg ikke spiser pillene får jeg ikke sove - akkurat slik var det når jeg startet med de for 15 år siden. Slutter jeg, da rykker jeg tilbake til start.

Det er sikkert mulig at virkningen avtar hos noen, men ikke alle. Man vet ikke før man har forsøkt, og dette har hevet min livskvalitet betraktelig. Forøvrig kan man bytte mellom andre virkestoff om man er redd for at de skal miste virkningen.

Om man har et arbeid som er årsaken til søvnforstyrrelser ville jeg sluttet i jobben umiddelbart. Helsen må gå først på dette området da konsekvensene er enorme og ofte langt større enn hva man kan forestille seg.

Anonymous poster hash: 9772e...836

Jeg reagerer eller betviler ikke på at du har hatt stor hjelp av de. Det jeg reagerer på er du går ut og proklamerer at bruken av imovane/zopiklon er uproblematisk, helt ufarlig og at leger som advarer mot det tar feil. Dette skaper en uheldig og usunn presedens for folk som leser dette i søk etter tips, bruk av B preparat eller hypnotika medisinering mot søvn er og bør være det siste alternativet som prøves da det medfører betydelig risiko for avhengighet og bivirkninger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 9772e...836
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Jeg reagerer eller betviler ikke på at du har hatt stor hjelp av de. Det jeg reagerer på er du går ut og proklamerer at bruken av imovane/zopiklon er uproblematisk, helt ufarlig og at leger som advarer mot det tar feil. Dette skaper en uheldig og usunn presedens for folk som leser dette i søk etter tips, bruk av B preparat eller hypnotika medisinering mot søvn er og bør være det siste alternativet som prøves da det medfører betydelig risiko for avhengighet og bivirkninger.

Det er lov å være uenig. Lite søvn fører med seg sykemeldinger, livsstilssykdommer med mer og gjør livet relativt surt for de fleste og de som står en nær. Ergo bør ikke slike preparater være siste løsning. Som jeg skrev så bør man bytte jobb om denne er årsaken til problemene og da helst før skaden blir uopprettelig.

Man kan tenke seg arbeidsledighet, sykemeldinger, alkoholbruk, andre langt mer skadelige medikamenter osv. I tillegg kan det føre med seg at familien går ad dundas.

Jeg har dog full forståelse for at det fortsatt finnes en del mennesker som tror at man sovner bare man blir trøtt nok - dette er feil og direkte skadelig.

Anonymous poster hash: 9772e...836

Lenke til kommentar

Jeg fikk Imovane/Zopiclone over en lengre periode for mange år siden. Det begynte veldig forsiktig, og jeg tok de sjelden, men langsomt trenger du de mer og mer, helt til du ikke får sove uten. Disse medisinene har samme virkestoff som Valium. Benzo-avrusing er IKKE gøy! Jeg har vært der. Jeg gikk heldigvis på en lav dose og da jeg måtte øke dosen for å sove gjennom natta, sluttet jeg cold turkey og hadde opplevelsen av flere uker uten søvn, dog hadde jeg dyp mikrosøvn uten at jeg merket det, ble jeg fortalt. Imovane/Zopiclone er definitivt avhengighetsskapende, men den sniker seg på over lang tid. Hvis du greier å ta bare en pille annenhver uke, skulle du greie deg bra...

Min redning da, ble Truxal. Jeg var helt vrak og trengte noe som fikk meg til å sove uten at jeg ble avhengig av det. Jeg har gått på Truxal i 8 år nå uten at dosen må økes. Jeg greier også å sove uten, men da ganske lett, så jeg bruker nå karantenetiden til å kutte den ut. Truxal er ikke egentlig en sovemedisin, men gjør at hjernen slapper litt av når man tar lave doser (15/25mg). Jeg tar nå 7.5mg annenhver dag.

Du har også Vallergan, som egentlig er en gammel allergimedisin, men som har søvnighet som en bieffekt. Ulempen med Vallergan er at du kan bli litt sigen dagen etterpå. (En Vallergan og en Truxal er nærmest en knockout-kombo og anbefales bare hvis du ikke skal noe dagen etterpå.)

For å være helt ærlig, så er den beste løsningen å prøve å ikke ha skiftearbeid og skaffe deg en god døgnrytme. Er selv snart 50 og det er mange år siden jeg kunne døgne og greie meg bra. Nå er jeg avhengig av faste rutiner og døgnrytmer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 9772e...836

Jeg har også forsøkt å endre medisiner og kutte ut, men det er ingen vits fordi det ikke går, og fordi jeg er tilbake til dagen jeg begynte på dem. Dette er forsøkt mange ganger gjennom årene og jeg finner det lite tilfredsstillende og drive på slik.

Når jeg ser tilbake nå så angrer jeg på at jeg ikke har spist større doser slik at jeg kunne hatt en enda bedre liv. Det ville vært en drøm å kunne sove på en skikkelig måte som andre mennesker og samtidig føle seg litt opplagt på dagtid. Men man får forsøke vise måtehold av hensyn til legen.

Anonymous poster hash: 9772e...836

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Guest 9772e...836 said:

Jeg har også forsøkt å endre medisiner og kutte ut, men det er ingen vits fordi det ikke går, og fordi jeg er tilbake til dagen jeg begynte på dem. Dette er forsøkt mange ganger gjennom årene og jeg finner det lite tilfredsstillende og drive på slik.

Når jeg ser tilbake nå så angrer jeg på at jeg ikke har spist større doser slik at jeg kunne hatt en enda bedre liv. Det ville vært en drøm å kunne sove på en skikkelig måte som andre mennesker og samtidig føle seg litt opplagt på dagtid. Men man får forsøke vise måtehold av hensyn til legen.

Anonymous poster hash: 9772e...836

Har du undersøkt om du har andre søvnforstyrrende plager som søvnapne?

Lenke til kommentar
4 hours ago, VegardBe said:

Jeg fikk Imovane/Zopiclone over en lengre periode for mange år siden. Det begynte veldig forsiktig, og jeg tok de sjelden, men langsomt trenger du de mer og mer, helt til du ikke får sove uten. Disse medisinene har samme virkestoff som Valium. Benzo-avrusing er IKKE gøy! Jeg har vært der. Jeg gikk heldigvis på en lav dose og da jeg måtte øke dosen for å sove gjennom natta, sluttet jeg cold turkey og hadde opplevelsen av flere uker uten søvn, dog hadde jeg dyp mikrosøvn uten at jeg merket det, ble jeg fortalt. Imovane/Zopiclone er definitivt avhengighetsskapende, men den sniker seg på over lang tid. Hvis du greier å ta bare en pille annenhver uke, skulle du greie deg bra...

Min redning da, ble Truxal. Jeg var helt vrak og trengte noe som fikk meg til å sove uten at jeg ble avhengig av det. Jeg har gått på Truxal i 8 år nå uten at dosen må økes. Jeg greier også å sove uten, men da ganske lett, så jeg bruker nå karantenetiden til å kutte den ut. Truxal er ikke egentlig en sovemedisin, men gjør at hjernen slapper litt av når man tar lave doser (15/25mg). Jeg tar nå 7.5mg annenhver dag.

Du har også Vallergan, som egentlig er en gammel allergimedisin, men som har søvnighet som en bieffekt. Ulempen med Vallergan er at du kan bli litt sigen dagen etterpå. (En Vallergan og en Truxal er nærmest en knockout-kombo og anbefales bare hvis du ikke skal noe dagen etterpå.)

For å være helt ærlig, så er den beste løsningen å prøve å ikke ha skiftearbeid og skaffe deg en god døgnrytme. Er selv snart 50 og det er mange år siden jeg kunne døgne og greie meg bra. Nå er jeg avhengig av faste rutiner og døgnrytmer.

Er ikke Truxal omtrent det samme som quintapine eller hva det het?

Lenke til kommentar

Jeg fikk imovane mot søvnvansker. Hadde null effekt. Fikk bare bieffekten. En kollega blir iflg han slått ut av disse. Gjorde absolutt ingenting for meg.

Legen var også veldig tydelig på at disse var det ikke bra å gå på anyway så kanskje like greit at de ikke hjalp.

Pils i pilleform hadde vært fint :)

Lenke til kommentar
Gjest 9772e...836
Theo343 skrev (13 minutter siden):

Har du undersøkt om du har andre søvnforstyrrende plager som søvnapne?

Får ikke gjort noe med dette, maske er ikke aktuelt. Dessuten er innsovningen den største delen av problemet.

Anonymous poster hash: 9772e...836

Lenke til kommentar
Invader Zim skrev (2 timer siden):

Jeg fikk imovane mot søvnvansker. Hadde null effekt. Fikk bare bieffekten. En kollega blir iflg han slått ut av disse. Gjorde absolutt ingenting for meg.

Har nøyaktig samme erfaring som deg med Imovane. Medisiner virker ikke alltid likt på mennesker.

Gjest 9772e...836 skrev (2 timer siden):

Får ikke gjort noe med dette, maske er ikke aktuelt. Dessuten er innsovningen den største delen av problemet.

Anonymous poster hash: 9772e...836

Kanskje du burde nevne Seroquel / Quetiapin til legen din. 25 mg en halvtime før leggetid vil neppe gi særlige bivirkninger for normalt friske mennesker.

Edit: Tolvon i lav dose (10mg) har hjulpet meg ved et par anledninger ved store arbeidsmengder og stress. Kan være verdt å prøve etter rådføring med lege. Neppe en løsning ved langvarige problemer, men dette vil fastlegen helt sikkert kunne svare på.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar
2 hours ago, Invader Zim said:

Jeg fikk imovane mot søvnvansker. Hadde null effekt. Fikk bare bieffekten. En kollega blir iflg han slått ut av disse. Gjorde absolutt ingenting for meg.

Legen var også veldig tydelig på at disse var det ikke bra å gå på anyway så kanskje like greit at de ikke hjalp.

Pils i pilleform hadde vært fint :)

Imovane funket dårlig på meg, stilnoct funket fett. Halvtime før leggetid.... døsig og gå å legge seg.

Lenke til kommentar

Da er produktet testet. Jeg starter alltid nattuken med å ikke sove i forkant og er da helt klar for senga etter 1e vakt. Dessverre glemte jeg å skru av telefonen så ble vekket etter 3,5timer hvorpå det ble umulig å sovne igjen. Gikk da neste nattevakt i møte med minus på søvnkonto og sov 2t på jobb (har dødtid så ikke noe galt i seg selv). Vel hjemme fikk jeg litt noia da jeg følte meg for våken og tok den oransje og den kanskje minste tabletten jeg har sett. Spiste mat, pusset tenner og la meg. Følte meg utrolig rolig og sovnet fort. Sov i 7timer og sto opp til middag. Vet ikke helt om det var pga søvnen, men følte meg litt rar. Var litt stille oppe i hodet om det går å si. Følelsen holdt seg helt ut dagen. Ikke en dårlig opplevelse mao. Jeg er fortsatt skeptisk til produktets bivirkninger som diabetes etc

Lenke til kommentar

En pille for alt! Jeg spurte for sikkerhets skyld på apoteket og dette er ett helt vanlig preparat når det kommer til søvnproblemer. Men jeg leser at det er omdiskutert og at det er tilfeller i USA hvor man har måttet slutte å gi pasienten det pga misbruk. De knuser og blander pillene med vann og injiserer.. 

Endret av Femtekolonne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...