Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Prevensjon


Gjest bcef2...6f6

Anbefalte innlegg

Gjest bcef2...6f6

Kan fastlegen nekte å skrive ut p piller eller p ringen på grunn av at jeg røyker selv om jeg gir uttrykk for at jeg forstår risikoen men vil bruke dem uansett?

Anonymous poster hash: bcef2...6f6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest b88b9...209
Gjest bcef2...6f6 skrev (3 timer siden):

Kan fastlegen nekte å skrive ut p piller eller p ringen på grunn av at jeg røyker selv om jeg gir uttrykk for at jeg forstår risikoen men vil bruke dem uansett?

Anonymous poster hash: bcef2...6f6

Man må aldri si man røyker under noen omstendighet. Da får man dårlig behandling og kommer bakerst i køen, og blir sett på med rare øyne osv. Si du har sluttet og vil ha piller øyeblikkelig!

Anonymous poster hash: b88b9...209

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest bcef2...6f6

Takk for alle svar. Det løste seg ved at legen viste meg respekt ved å la meg ta mine egne valg og jeg fikk resepten. 

Anonymous poster hash: bcef2...6f6

Lenke til kommentar

Det er legen som bestemmer hvem som skal få resepter. Legen har et stort ansvar når resepter skrives ut, og kan godt la være å skrive ut kombinasjonspreparater dersom man røyker eller har andre risikofaktorer for blodpropper. Hadde legemiddelet vært helt ufarlig og en rett alle skulle hatt til å få det, ville det ikke vært reseptbelagt.

Det å røyke hemmer deg ikke i legelig behandling. Som nevnt tidligere i tråden, så får man ikke tilstrekkelig helsehjelp hvis man sier man røyker. Dette er helt feil. Mennesker som har sykdom som er direkte røyk-relatert får all den helsehjelp de har behov for mot disse sykdommene. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest b88b9...209
AnnonymG skrev (8 timer siden):

Det er legen som bestemmer hvem som skal få resepter. Legen har et stort ansvar når resepter skrives ut, og kan godt la være å skrive ut kombinasjonspreparater dersom man røyker eller har andre risikofaktorer for blodpropper. Hadde legemiddelet vært helt ufarlig og en rett alle skulle hatt til å få det, ville det ikke vært reseptbelagt.

Det å røyke hemmer deg ikke i legelig behandling. Som nevnt tidligere i tråden, så får man ikke tilstrekkelig helsehjelp hvis man sier man røyker. Dette er helt feil. Mennesker som har sykdom som er direkte røyk-relatert får all den helsehjelp de har behov for mot disse sykdommene. 

Man bør ha mulighet til å frita legen for ansvar og i større grad ta ansvar for og behandle sin egen kropp. Resepttyraniet man opplever i dag er ikke verdig.

Anonymous poster hash: b88b9...209

Lenke til kommentar
Gjest b88b9...209 skrev (9 timer siden):

Man bør ha mulighet til å frita legen for ansvar og i større grad ta ansvar for og behandle sin egen kropp. Resepttyraniet man opplever i dag er ikke verdig.

For å ikke belaste skattebetalerne for mislykket egenbehandling, er du selvfølgelig villig til en eksepsjonelt høyere egenandel på de helsetjenester du da har behov for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest b88b9...209
Skandinav skrev (14 minutter siden):

For å ikke belaste skattebetalerne for mislykket egenbehandling, er du selvfølgelig villig til en eksepsjonelt høyere egenandel på de helsetjenester du da har behov for.

Det er misforstått at legene alltid vet best.

Anonymous poster hash: b88b9...209

Lenke til kommentar
12 hours ago, Guest b88b9...209 said:

Det er misforstått at legene alltid vet best.

Anonymous poster hash: b88b9...209

Men de vet nok mest om effekten av å røyke.

Ser det var nevnt over her at man ikke burde si at man røyker - men jeg kan love deg at det er lett å lukte. Så må isåfall ta deg en dusj med nye klær og ikke røyke før du drar til legen også.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest b88b9...209 skrev (11 timer siden):

Man bør ha mulighet til å frita legen for ansvar og i større grad ta ansvar for og behandle sin egen kropp. Resepttyraniet man opplever i dag er ikke verdig.

Anonymous poster hash: b88b9...209

Vil du avskaffe dagens system med resepter? 

Du ser ikke noen betenkeligheter med at alle skal kunne hente og bruke de legemidlene de måtte ønske? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest b88b9...209
:utakt skrev (13 timer siden):

Vil du avskaffe dagens system med resepter? 

Du ser ikke noen betenkeligheter med at alle skal kunne hente og bruke de legemidlene de måtte ønske? 

Jeg ser også betenkeligheter med at legen vet best. Det bør være opp til pasientene og bestemme om man vil følge legens råd eller ikke.

Anonymous poster hash: b88b9...209

Lenke til kommentar
Gjest b88b9...209 skrev (1 time siden):

Jeg ser også betenkeligheter med at legen vet best. Det bør være opp til pasientene og bestemme om man vil følge legens råd eller ikke.

Anonymous poster hash: b88b9...209

Trenger vi legene hvis legemidler ikke lenger skal være reseptbelagte? Jeg har litt vondt i brystet i dag, Google sier det kan være hjertet, jeg går på apoteket og kjøper litt hjertemedisin jeg. 

Litt feber, jeg tenker det passer med en fjortendagers antibiotikabehandling. Går og fikser det. 

Er det sånn du vil ha det? 

Ser ingen problem med det? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er allmennkunnskap blant leger at; de pasienter som er mest misfornøyd med hvilken behandling legen gir, er de som bruker avhengighetsskapende preparater. På andre plass kommer de pasientene som ikke får den henvisningen de mener å ha krav på. På tredje plass kommer de som ikke blir sykemeldt etter eget ønske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest b88b9...209
:utakt skrev (4 timer siden):

Trenger vi legene hvis legemidler ikke lenger skal være reseptbelagte? Jeg har litt vondt i brystet i dag, Google sier det kan være hjertet, jeg går på apoteket og kjøper litt hjertemedisin jeg. 

Litt feber, jeg tenker det passer med en fjortendagers antibiotikabehandling. Går og fikser det. 

Er det sånn du vil ha det? 

Ser ingen problem med det? 

Tror de fleste oppsøker legen for å få foreslått årsak og medisinering. Lite klokt å begynne medisinere seg selv bortsett fra i åpenbare tilfeller. 

Avhengige får ikke nok av legen og må i tillegg kjøpe illegalt. Dette fører med seg dårlige produserte legemidler og andre stoffer som ikke er klassifisert som legemidler, og øker generelt kriminelle nettverk.

Anonymous poster hash: b88b9...209

Lenke til kommentar
On 5/7/2020 at 9:30 AM, Guest b88b9...209 said:

Man bør ha mulighet til å frita legen for ansvar og i større grad ta ansvar for og behandle sin egen kropp. Resepttyraniet man opplever i dag er ikke verdig.

Anonymous poster hash: b88b9...209

Hva skal du da med legen? Jeg vil bare minne om at for å bli lege, skal man gjennomføre et 6 års studie. Mange bruker flere år bare på å komme inn på studiet. Etter avlagt embetseksamen, venter minimum nye 6,5 år med spesialisering.

Hvor nedverdigende og lettvindt er det ikke når en pasient kommer og forlanger legen å skrive resept? Da velger jeg å si: enten får du selv bli lege og skrive det du vil av resepter, eller så får du stille deg i kø som alle andre, og ta legens råd. Skal du fraskrive legen ansvar fra resept og behandling, så må du ut på svartemarkedet og kjøpe medisiner der - helt på eget ansvar.

Det finnes hvert år et knippe mennesker som f.eks. får foreskrevet resept på p-piller og får blodpropp av dette. Konsekvensen av blodpropp kan være katastrofal for den det gjelder. Legen skriver derfor ut resept på bakgrunn av en risikovurdering, dette for å minske antall nye tilfeller alvorlige bivirkninger til p-piller. Jeg mener at alle er tjent med dette. Det skal mye til for å ikke få p-piller hos en lege.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Guest b88b9...209 said:

Hvilke konsekvens får det for legen at pasienten får blodpropp?

Anonymous poster hash: b88b9...209

For å sette dette litt i perspektiv. Alle som avlegger embetseksamen i medisin skal avlegge Hippokrates ed, også kjent som legeløftet. Dette går ut på at legegjerningen skal drives forsvarlig hvor det blant annet står i eden "Jeg skal ikke gi noe dødelig legemiddel til noen eller gi råd om noe slikt."

Men greit nok, eden er ikke juridisk bindende, men er en lang og god tradisjon.

Legen står til ansvar at medisiner som han/hun utskrives, ordineres forsvarlig. Dersom det foreligger grunner til at medisinen kan føre til uønskede komplikasjoner, skal man alltid overveie risiko for komplikasjon mot gavnlig effekt. Når det gjelder p-piller, finnes det så mange alternative prevensjonsformer, at hvis man er i risiko for komplikasjoner til piller, vil ikke legen skrive ut medisinen - dette er god legegjerning og akkurat hvorfor medisinen er reseptbelagt.

Hvis en person som røyker ønsker å få p-piller, men blir nektet  - slå slutt å røyk da vel? Man har selv et valg, og stumper man røyken vil nok legen skrive ut pillene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest b88b9...209
AnnonymG skrev (2 timer siden):

Legen står til ansvar at medisiner som han/hun utskrives, ordineres forsvarlig. Dersom det foreligger grunner til at medisinen kan føre til uønskede komplikasjoner, skal man alltid overveie risiko for komplikasjon mot gavnlig effekt. Når det gjelder p-piller, finnes det så mange alternative prevensjonsformer, at hvis man er i risiko for komplikasjoner til piller, vil ikke legen skrive ut medisinen - dette er god legegjerning og akkurat hvorfor medisinen er reseptbelagt.

I slike tilfeller bør pasientene ha medbestemmelsesrett (noe man etter loven egentlig skal ha).

I og med at det blir strengere og strengere må man begynne å kjøpe p-piller på svartemarkedet også. Forstår du ikke at dette går feil vei og at strenge regler slår feil ut?

Anonymous poster hash: b88b9...209

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...