Gå til innhold

Er det verdt å bytte til dual ram


Baltusmaltus

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kjøpte meg ny pc nylig. I iveren så tenkte jeg ikke på om det var singel eller dual ram. Viser seg at det er en single 16 giga 3000mhz. Vil det være verdt å bytte til 2×8 eller forbedringen i ytelse vil være minimal?

Pcen brukes til gaming i 1440p.  Det er en ryzen 3700x prosessor og rtx 2060 super gøy.  Hovedkort er gigabyte b450 gamer x.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...
Baltusmaltus skrev (På 16.4.2020 den 23.57):

Hei. Jeg kjøpte meg ny pc nylig. I iveren så tenkte jeg ikke på om det var singel eller dual ram. Viser seg at det er en single 16 giga 3000mhz. Vil det være verdt å bytte til 2×8 eller forbedringen i ytelse vil være minimal?

Pcen brukes til gaming i 1440p.  Det er en ryzen 3700x prosessor og rtx 2060 super gøy.  Hovedkort er gigabyte b450 gamer x.

Ryzen? Noen av 3600mhz ram koster billigere enn 3000. Ryzen har høy latens så du må ha høy frekvens på ram. 

Kjøp 2x 8 med 3600mhz brikker.   

1x16 er verste

2x8 er normal

dersom du skal ha 32GB i tilfelle etter et par år.

1x32 er verst

2x16 er normal 

4x8 er best!!! men da har du ikke mer plass til større ram.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (27 minutter siden):

Vil 4x8 ha noe som helst for seg hvis det ikke er quad-channel?

Man får uansett ikke Quad channel uten en CPU som støtter det, som Threadripper fra Amd blant annet.

Så i gaming vil det ikke ha så mye å si, men ved video og bildebehandling er det en fordel med mye RAM.

Lenke til kommentar

Enkelte hovedkort liker heller ikke 4 stk RAM-brikker (men tror nok mest dette har med brikkene å gjøre), så det er greit å ha bare to og planlegge at de skal holde en god stund. 2 x 16 GB er smart sånn sett. Veldig mye RAM med en gang og så slipper man salg av gammel RAM og nykjøp senere. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...