Gå til innhold

Tesla kan kjøre fra konkurrentene på grunn av koronakrisen


Anbefalte innlegg

failern skrev (10 timer siden):

Ugh, dette blir så flåsete. Med en slik logikk kan man si at Tesla har tatt livet av/skadet tusenvis av barn i kobolt-gruvene i Kongo.

For det første bruker ikke Tesla kobolt fra Kongo, og for det andre har de redusert kobolt-innholdet kraftig, og er i ferd med å eliminere det fra batteriene sine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Maabren skrev (7 timer siden):

Salget i norge hittil i år forteller at tesla sakka akterut i forhold til resten av EL-bilane. Forventningane av svært mange her i tesla-trådane tilsa eit mykje større salg og etter kvart som januar og februar tørka opp skulle det ta av i mars. Fasiten for første kvartal og EL-bil salget i norge blir at tesla gjekk meir tilbake enn forventa og at andre EL-biler solgte betre enn forventa.

Tesla's produksjon blei og større enn salget i første kvartal. Forhåpentligvis vil di treffe betre med kor bilane skal selgast i inneværande kvartal, skjønt dette kvartalet kan fort lage problem for produksjonen viss corona-viruset blander seg vesentlig inn.

Elles skulle eg ynskje Tesla sto for betre kvalitet og mindre autonome vissvass-lovnader som stort sett bare gir problemer.

Salget i Norge hittil i år forteller at de måtte sende biler med skip i første kvartal, og da de ankom så brøt viruskrisen ut. Selvsagt bremser salget når det er krise og mange plutselig står uten jobb og inntekt.

De andre produsentene hadde holdt igjen salg mot slutten av 2019 for å overføre til 2020 på grunn av nye EU-regler som de ellers ville tapt store penger på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (6 timer siden):

Det som derimot er spesielt for Tesla er hvor ufattelig fornøyde kundene er, og hvor ihuga fans de blir.

Tesla er ikke unik i dette, det finnes store grupper av fans, og fanatikere, av andre merker også. 

 

Hovedforskjellen virker som om tesla-fans, og fanatikere, har et behov for å proklamere nettopp dette i alle offentlige rom, mens andre merkes sine fan, og fanatikere, ofte holder seg til å proklamere dette rundt sine egne meningsfeller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Sturle S skrev (9 timer siden):

Roadster?

Model X og S.

Det at koboltforbruket de senere år har gått ned er totalt irrelevant for diskusjonen. Vi snakker om historiske hendelser.

Resten av innlegget ditt er som vanlig ikke relevant for det vi diskuterer.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 time siden):

Tesla er ikke unik i dette, det finnes store grupper av fans, og fanatikere, av andre merker også. 

Hovedforskjellen virker som om tesla-fans, og fanatikere, har et behov for å proklamere nettopp dette i alle offentlige rom, mens andre merkes sine fan, og fanatikere, ofte holder seg til å proklamere dette rundt sine egne meningsfeller. 

Jeg vet ikke om Tesla er så unik der heller. Men det sier jo litt om hvor bra de gjør det når kundene blir så ekstremt fornøyde og til og med aktive ambassadører for selskapet.

Men det er jo ikke bare Tesla-kunder som har stort behov for å proklamere da. De som ikke liker Tesla er jo nesten enda mer aktive med å proklamere hvordan de misliker Tesla i alle offentlige rom, mens andre merkers motstandere ofte holder seg til å proklamere dette rundt sine egne meningsfeller. Litt artig det der. Lurer på hva det kommer av.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, hekomo said:

Apple er en god sammenligning, men det tok mange år før Android-telefoner tok igjen iPhone.

I Noreg har Apple framleis halvparten av marknaden for smarttelefonar, trass i at det ikkje finst nokon billig iPhone.  Det løner seg å vere tidleg ute og gode frå starten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, failern said:

Model X og S.

Alle Tesla-modellar etter Roadster har brukt NCA-kjemien med lite kobolt.  Før brukte Tesla 11 kg kobolt pr batteri i Model S og Model X.  Med total produksjon på 100.000 Model X og Model S i året, vert det 1100 tonn kobolt i året på det meste.  Ca 1/4 av produksjonen i Canada eller 1/3 av produksjonen i Kristiansand.  Det ville vere heilt meiningslaust å gå halve jordkloden rundt etter den mengda kobolt.  Pirat-kobolten frå Kongo vert smugla ut austover (for regjeringa har kontroll i vest) og frakta til produsentar i Kina.  I tillegg til at det er kortare, har ikkje produsentane der på langt nær like strenge etiske reglar som Panasonic og korrupsjonsnivået er mykje høgare enn i både Japan og USA.

35 minutes ago, failern said:

Det at koboltforbruket de senere år har gått ned er totalt irrelevant for diskusjonen. Vi snakker om historiske hendelser.

Koboltforbruket har gått opp dei seinare år på grunn av auka produksjon.  Dei brukar mindre kobolt pr bil, men bilproduksjonen har stige fortare enn koboltforbruket har vorte redusert.

35 minutes ago, failern said:

Resten av innlegget ditt er som vanlig ikke relevant for det vi diskuterer.

Nei, straks eg ber deg om dokumentasjon, i staden for tomme påstandar som ikkje er underbygd av so mykje som eit atom av fornuft, er det ikkje relevant.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Sturle S skrev (5 minutter siden):

Det ville vere heilt meiningslaust å gå halve jordkloden rundt etter den mengda kobolt.

Cellene ble som sagt produsert i Japan. Om du fortsetter med denne resistensen mot fakta så tror jeg vi like godt kan avslutte her. Du fortsetter med samme løgnene selv når du har blitt korrigert. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Sturle S skrev (8 minutter siden):

Eg har synt deg dei strenge etiske reglane for innkjøp som glejd for Panasonic.

Meh, Panasonic er notorisk forsiktig med å snakke om hvor de henter kobolt fra. Forståelig nok, men det er nok like mye grums der som hos Tesla. 

Det hele bunner ut i at du ikke kan bevise hvor mye kobolt Tesla forbruker, hvor denne kobolten kommer fra og i hvilken grad den påvirker barn i Kongo. (husk at kobolt fra gruver andre steder enn i Kongo indirekte påvirker situasjonen i Kongo også)

Kort og greit, poenget mitt med den opprinnelige kommentaren står seg. Det er høyst spekulativt å påstå at Tesla dreper barn i Kongo, på samme måte som det er høyst spekulativt at VW dreper personer i Europa med utslippsjuks.

Lenke til kommentar
Maabren skrev (17 timer siden):

Salget i norge hittil i år forteller at tesla sakka akterut i forhold til resten av EL-bilane. Forventningane av svært mange her i tesla-trådane tilsa eit mykje større salg og etter kvart som januar og februar tørka opp skulle det ta av i mars. Fasiten for første kvartal og EL-bil salget i norge blir at tesla gjekk meir tilbake enn forventa og at andre EL-biler solgte betre enn forventa.

Enig i det mhp. forventninger, men ting tyder på at Tesla sendte lite biler til Norge i Q1. Etter tidligere kvartalsslutt har Tesla hatt en del lagerbiler inne for kjappe salg til de som vil ha det. Vi kjøpte selv en slik i oktober i fjor, da var det bra utvalg. Nå har Tesla ingen Model 3 på lager i Norge i det hele tatt, og det er veldig merkelig siden vi vet at de fikk en god del avbestillinger i mars fra folk som plutselig fikk en veldig usikker jobbsituasjon. Om de hadde sendt en "normal" mengde biler (antall bestillinger + 10-20%) burde de hatt lassevis med biler på lager nå og ikke null. Det tyder på at de sendte en del færre biler enn normalt og heller prioriterte andre markeder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (9 timer siden):

Det er jo ikke så utrolig at Tesla selger bra når de har såpass bra biler og såpass fornøyde kunder. At det finnes enkelttilfeller der "alt" går galt er jo ikke noe som kun skjer med Tesla.

Nei, vi trenger vel ikke å gå lengre enn til e-tron gruppa for å finne flere som har fått levert tilbake bilen sin etter enten å ha gått til rettslige skritt eller truet med det. Nok av problemer andre steder også, men siden alt med "Tesla" i overskriften skaper en masse klikk kan vi jo tenke oss hvilke tilfeller som oftest dras frem i media...

Mitt inntrykk av Tesla Service er at de ofte går "above and beyond" i forhold til hva man forventer etter tidligere erfaringer fra andre steder. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

Alle Tesla-modellar etter Roadster har brukt NCA-kjemien med lite kobolt.  Før brukte Tesla 11 kg kobolt pr batteri i Model S og Model X.  Med total produksjon på 100.000 Model X og Model S i året, vert det 1100 tonn kobolt i året på det meste. 

Husk at de 4,5kg som er nevnt for Model 3 er for LR-utgaven. SR/SR+ bruker bare ca. 3kg. SR/SR+ produksjonen er nok alene høyere enn S+X og vil i stor grad kompensere for høyere forbruk der i forhold til et gjennomsnitt på 4,5kg. En rask kalkulasjon gir meg et forventet gjennomsnitt på noe over 5kg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (11 minutter siden):

Mitt inntrykk av Tesla Service er at de ofte går "above and beyond" i forhold til hva man forventer etter tidligere erfaringer fra andre steder. 

Det er en grunn til at Tesla ligger desidert sist av alle på kundetilfredshet. Hva annet enn kombinasjonen kvalitet/service mener du det kan være?

image.thumb.png.0c3ea0fdf395fbfeb0c4becf7f006c5d.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -l skrev (3 minutter siden):

Det er en grunn til at Tesla ligger desidert sist av alle på kundetilfredshet. Hva annet enn kombinasjonen kvalitet/service mener du det kan være?

image.thumb.png.0c3ea0fdf395fbfeb0c4becf7f006c5d.png

Har du kappet av tabellen? Det er da en masse merker som mangler der. Nevner i fleng Opel, Kia, Huyndai, Porsche, Mazda og sikkert en haug andre. 

Tabellen viser også at Tesla har nest høyest lojalitet?

Ingen tvil om at det var problemer med servicekapasiteten for et par år siden, så om undersøkelsen var fra den tiden er det ikke rart om folk var misfornøyd med ventetiden på verkstedene. Men fornøyd med selve bilen vil jeg si, ut fra lojalitetstallene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (5 minutter siden):

Har du kappet av tabellen? Det er da en masse merker som mangler der. Nevner i fleng Opel, Kia, Huyndai, Porsche, Mazda og sikkert en haug andre. 

Nei, har ikke kappet noe. Du kan finne undersøkelsen her. Jeg vil tro at det ikke er nok tallmateriale for de andre merkene til å få statistisk signifikante resultater.

Jens Kr. Kirkebø skrev (7 minutter siden):

 Men fornøyd med selve bilen vil jeg si, ut fra lojalitetstallene.

Det betyr bare at Tesla-eiere er lojale. Og at den parameteren ikke sier så veldig mye om selve produktet. Tipper medlemmer av scientologi-kirken er enda mer lojale.

Jens Kr. Kirkebø skrev (8 minutter siden):

Ingen tvil om at det var problemer med servicekapasiteten for et par år siden, så om undersøkelsen var fra den tiden er det ikke rart om folk var misfornøyd med ventetiden på verkstedene. 

Så da mener du det vil bli mye bedre ved neste undersøkelse om en måned? Ser ut til at vi har grunnlag for en ny tippekonkurranse. Jeg tipper lavere lojalitet og fortsatt bunnplassering på kundetilfredshet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -l skrev (33 minutter siden):

Nei, har ikke kappet noe. Du kan finne undersøkelsen her. Jeg vil tro at det ikke er nok tallmateriale for de andre merkene til å få statistisk signifikante resultater.

Jeg leste grunnlaget nå. De har kun sjekket hvor fornøyd folk er med forhandleren, resultatene har altså ikke noe med selve bilen å gjøre. Da er det ikke merkelig at også VW ligger lavt ;)

Men ja, jeg tror nok de vil løfte seg litt fremover. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (39 minutter siden):

Jeg leste grunnlaget nå. De har kun sjekket hvor fornøyd folk er med forhandleren, resultatene har altså ikke noe med selve bilen å gjøre. 

Selvfølgelig har det med bilen å gjøre. Det er en grunn til at man kontakter forhandleren.

Det er også 8 ganger høyere sjanse for Tesla enn Toyota at man opplever marerittet å ikke komme til enighet med forhandler og må ty til forbrukerrådet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (13 timer siden):

Tesla vil på en lignende måte ikke bare tjene penger på bilsalg, men på ulike tjenester som for eksempel energiløsninger og ikke minst programvare (ren profitt rett i lomma).

Det er jo ikke unikt? Se på ladeløsninger som følger MEB platformen feks så er den laget på lignende måte som eeaase laderen og er smart. Kjøp/salg av energi er designet med som en mulighet. OTA vil heller ikke være særlig spesielt, siden alle vil ha lignende løsninger. 

 

hekomo skrev (13 timer siden):

Det som er ganske interessant er jo at Tesla kan ende opp som både "Android og iOS" på en gang, på den måten at de både produserer egne biler, og leverer batteri og "skateboard" til andre produsenter for deres elektriske biler. Det er allerede rykter om at de har vært i samtaler med andre bilprodusenter om dette

Med ei lukket ladeløsning, så blir det umulig. Differanser I priser ala Ionity vil ble mer vanlig, og Tesla vil bli presset ut. Dette vil spesielt vise seg i USA. 

Et annet segment Tesla har meldt seg ut på er digitaliseringen av data. Verdien av data har mobileye, waymo, GM osv forstått. De vil kunne selge informasjon som asfalt kvalitet til kommunen for vedlikehold, eller leie ut en digital representasjon av områder/kloden til militæret, eller spill/media. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...