Gå til innhold

Tesla kan kjøre fra konkurrentene på grunn av koronakrisen


Anbefalte innlegg

hekomo skrev (Akkurat nå):

Produktene er tydeligvis bra nok til at kundene blir ihuga fans og ambassadører for selskapet. De har jo heller ikke levd uten konkurranse, da de tross alt har konkurrert mot fossilbiler.

Samme situasjon som med Apple uten at det i seg selv betyr at de telefonene er/var best forutenom helt i starten. Det tok litt tid, men nå vinner en åpen standard istedenfor gjennom Android. Samme vil skje her med bilene. 

Konkurransen mot fossilbiler har måttet bli subsidiert, og det må det fremdeles bli for at man får nogenlunde like mye for pengene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (2 minutter siden):

Det er jo direkte feil. Kvaliteten på TM3 tok seg kraftig opp etter den første perioden med oppramping av produksjonen (noe blant annet Consumer Reports rapporterte). Og når det gjelder Model Y så har eksperten Sandy Munro plukket den fra hverandre og analysert den, og sagt at kvaliteten er merkbart bedre.

Jeg sammenligner med andre merker. Det å sammenligne Tesla mot Tesla er en dårlig målestokk. TMY blir levert nå idag med feil som på ingen måte hører hjemme i en nybil. Det ser man jo.

Bedre fra målestokk "dårlig" er ikke nødvendigvis bra. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (59 minutter siden):

Tesla kommer aldri til å være størst så lenge de kun selger elbiler. De som har en diversifisert portefølje vil treffe flest behov, og dermed selge mest i mange år fremover. 

Fossilbiler er i ferd med å bli regulert ut av markedet gjennom strenge utslippskrav og flere land diskuterer når forbud mot diesel og bensin skal komme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.tv2.no/a/11350579/

Ganske utrolig tesla selger bra? ville vurdert den som leiebil hvis dette er normalt, spessielt rart er informasjonsjefen til tesla sier disse følger tesla standarden.

Sitat

Fossilbiler er i ferd med å bli regulert ut av markedet gjennom strenge utslippskrav og flere land diskuterer når forbud mot diesel og bensin skal komme.

Men kan man kjøpe Kia, nissan eller andre merker?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Aleksander Stensen skrev (Akkurat nå):

Fossilbiler er i ferd med å bli regulert ut av markedet gjennom strenge utslippskrav og flere land diskuterer når forbud mot diesel og bensin skal komme.

Rene fossilbiler ja, men hybride er på vei inn igjen og bedre batterier gjør dem bare enda bedre. En fabrikant som selger både hybride og elbiler vil ha størt sjanse til å treffe størst marked - naturlig nok. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 minutter siden):

Jeg sammenligner med andre merker. Det å sammenligne Tesla mot Tesla er en dårlig målestokk. TMY blir levert nå idag med feil som på ingen måte hører hjemme i en nybil. Det ser man jo.

Bedre fra målestokk "dårlig" er ikke nødvendigvis bra. 

 

Uavhengige eksperter som Sandy Munro virker happy:

https://www.youtube.com/channel/UCj--iMtToRO_cGG_fpmP5XQ/videos

Tesla har helt klart en vei å gå på service og kvalitet men det virker det som den veien er langt kortere enn feks hva de store produsentene har å slite med når de skal omstille seg og ta igjen et voksende forsprang på elbil teknologi fra blant annet konkurrenter som Tesla og Rivian.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (9 minutter siden):

https://www.tv2.no/a/11350579/

Ganske utrolig tesla selger bra? ville vurdert den som leiebil hvis dette er normalt, spessielt rart er informasjonsjefen til tesla sier disse følger tesla standarden.

Men kan man kjøpe Kia, nissan eller andre merker?

Dette er såklart for dårlig av Tesla, men langt fra alle bilene har slike problemer. Da hadde de ikke eksistert lengre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Aleksander Stensen skrev (2 minutter siden):

 

Uavhengige eksperter som Sandy Munro virker happy:

https://www.youtube.com/channel/UCj--iMtToRO_cGG_fpmP5XQ/videos

Han virker "happy" i forhold til hva da? TM3? 

Som TV2 hjelper deg viser, så ligger Tesla på topp i klager, og er hele 3 ganger større der enn hos andre elbiler. 

Aleksander Stensen skrev (3 minutter siden):

Tesla har helt klart en vei å gå på service og kvalitet men det virker det som den veien er langt kortere enn feks hva de store produsentene har å slite med når de skal omstille seg og ta igjen et voksende forsprang på elbil teknologi fra blant annet konkurrenter som Tesla og Rivian.

Det virker jo ikke som om veien er kort, når de fremdeles i 2020 leverer produkter som ikke holder stand? 8 år har altså ikke vært nok til å fikse opp i problemene, så hvor mange år mener du er "kort vei"? 

De andre omstiller seg etter behov og salg samt tilgjengelige ressurser. Batterier skaper en naturlig hastighet inn i skiftet, og de andre kommer i tur og orden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 minutt siden):

Men det er jo slik hvis det er praksis av tesla og ikke reparere slike biler som koster 500 000 kr ++ sier det seg selv hvorfor sløse penger? Må man teste bilen før man kjøper?

Ett av rådene i den absurd lange sjekklisten før man henter ut en Tesla er å ta med lommelykt siden de har bilen oppbevart i lokale som er dårlig opplyst slik at feil de vet om ikke oppdages av kunden. Et annet triks er å rushe ting mest mulig slik at kunden ikke får tid til å gå over bilen.

Når jeg kjøpte ny bil sist så ville jeg bare ta den med ut av lokalet der og da. Men det fikk jeg ikke lov til siden forhandleren ønsket å gå over bilen nøye. Dagen etter ble den høytidelig overlevert etter at det minste fingeravtrykk var tørket vekk. Det var ikke en gang en premiumbil.

Kulturforskjeller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tyskland er heller ikkje det einaste landet der Tesla dankar ut alle lokale produsentar.  I Korea stod Tesla for 45% av salet av ladbare bilar i fyrste kvartal 2020.  Hyundai Kona kom på andreplass med 19%.  Tesla har synt at dei leverer kvalitet over tid og vert betre over tid.  Som einaste bilmerke leverer Tesla til og med meir funksjonalitet i eksisterande bilar over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -l said:

Når jeg kjøpte ny bil sist så ville jeg bare ta den med ut av lokalet der og da. Men det fikk jeg ikke lov til siden forhandleren ønsket å gå over bilen nøye. Dagen etter ble den høytidelig overlevert etter at det minste fingeravtrykk var tørket vekk. Det var ikke en gang en premiumbil.

Då skal du ikkje sjå vekk frå at forhandlaren sjølv hadde oppdaga ein feil som han ikkje ville fortelje om.

 

Då eg kjøpte Tesla måtte eg gå rundt heile bilen og leite etter feil, utan å finne noko.  Forhandlaren oppmoda meg til å ta den tida eg trengde.  Eg fann ingen feil før det regna nokre dagar seinare.  Det viste seg at ein vindaugsviskarane (frå Bosh) var litt dårleg ute i kanten, og det fiksa Tesla utan kostnad då eg nemnde det.  Kjende meg nesten forplikta til å finne eit eller anna, og det var alt eg fann.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
 oophus3do skrev (21 minutter siden):

Han virker "happy" i forhold til hva da? TM3? 

Som TV2 hjelper deg viser, så ligger Tesla på topp i klager, og er hele 3 ganger større der enn hos andre elbiler. 

Det virker jo ikke som om veien er kort, når de fremdeles i 2020 leverer produkter som ikke holder stand? 8 år har altså ikke vært nok til å fikse opp i problemene, så hvor mange år mener du er "kort vei"? 

De andre omstiller seg etter behov og salg samt tilgjengelige ressurser. Batterier skaper en naturlig hastighet inn i skiftet, og de andre kommer i tur og orden. 

Y er lettere å produsere og innholder komponenter med høyere kvalitet sier han. Videre går han gjennom motorer fra de forskjellige produsentene og det viser seg at Tesla har et solid forsprang på effektivitet.

Tesla har masse klager som de må rydde opp i, samtidlig så er kundene deres også mest fornøyd.  VW og Toyota på sin side risikerer å stå fast med astronomiske utgifter og varer som plutselig ikke selger. 

Omstille seg etter behov er noe sjefen i Nokia ville sagt? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -l said:

Jo, det ser jeg faktisk helt bort fra. Som sagt, det har med kultur å gjøre. 

Korleis var det då du fekk utlevert ein Tesla då?  Eller har du ingenting å samanlikne med?  Tesla tilbyr at du kan levere attende bilen fleire dagar seinare om du ikkje er nøgd, slik at du både kan prøvekøyre bilen, undersøkje bilen under andre lysforhold og få hjelp av andre til å undersøkje bilen.  Fekk du det same tilbodet då du fekk utlevert den bilen du kjøpte?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Aleksander Stensen said:

Y er lettere å produsere og innholder komponenter med høyere kvalitet sier han. Videre går han gjennom motorer fra de forskjellige produsentene og det viser seg at Tesla har et solid forsprang på effektivitet.

Han seier òg at til dømes hjulopphenget er av ein kvalitet du vanlegvis berre ser på mykje dyrare bilar.  Han har igrunn ikkje mykje negativt å seie i det heile.

Quote

Tesla har masse klager som de må rydde opp i, samtidlig så er kundene deres også mest fornøyd.  VW og Toyota på sin side risikerer å stå fast med astronomiske utgifter og varer som plutselig ikke selger.

Ver forsiktig med å samanlikne med VW og Toyota, for då går hatarane her amok.  VW har med vilje drepe mange tusen menneske med utsleppsjuks.  Toyota er dømde av Forbrukartilsynet for villeiande marknadsføring når dei påstår at hybridane ladar seg sjølv med gratis energi.  Massemord og svindel er greitt, men ein liten lakkfeil på ein elles fantastisk bil, det skal ein takast hardt for.

Endret av Sturle S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -l skrev (14 minutter siden):

Ett av rådene i den absurd lange sjekklisten før man henter ut en Tesla er å ta med lommelykt siden de har bilen oppbevart i lokale som er dårlig opplyst slik at feil de vet om ikke oppdages av kunden. Et annet triks er å rushe ting mest mulig slik at kunden ikke får tid til å gå over bilen.

Når jeg kjøpte ny bil sist så ville jeg bare ta den med ut av lokalet der og da. Men det fikk jeg ikke lov til siden forhandleren ønsket å gå over bilen nøye. Dagen etter ble den høytidelig overlevert etter at det minste fingeravtrykk var tørket vekk. Det var ikke en gang en premiumbil.

Kulturforskjeller.

Amerikanske biler har lenge vært kjent for ganske slett kvalitet, noe som sikkert bunner i bl.a. kulturforskjeller. Kjenner to som har kjøpt Model 3 i 2020, og begge har klaget på lakkdefekter, ujevne plateskjøter og knirking i ettertid. Tror mesteparten har blitt utbedret nå, men åpenbare brister bør utbedres før levering til kunde.

Lenke til kommentar
Aleksander Stensen skrev (1 minutt siden):

Y er lettere å produsere og innholder komponenter med høyere kvalitet sier han.

Enn hva da? TM3? Hva er målestandarden her? Er det TM3 så trenger det jo ikke være bra kvalitet selv om det er bedre? 

Aleksander Stensen skrev (2 minutter siden):

Videre går han gjennom motorer fra de forskjellige produsentene og det viser seg at Tesla har et solid forsprang på effektivitet.

En test som viser dette kan du jo fint dele? 

Aleksander Stensen skrev (2 minutter siden):

Tesla har masse klager som de må rydde opp i, samtidlig så er kundene deres også mest fornøyd.

Store andeler av Tesla-kjøp er 100% finansiert, og mye tyder på at veldig mange har sin første nybilkjøp gjennom Tesla. Da kan man jo starte å spekulere i hvor lista ligger angående hvor fornøyd man er med sin første bil. 

Aleksander Stensen skrev (9 minutter siden):

VW og Toyota på sin side risikerer å stå fast med astronomiske utgifter og varer som plutselig ikke selger. 

VW og Toyota selger da eller har planer om å selge elbiler i flere former? 

Aleksander Stensen skrev (9 minutter siden):

Omstille seg etter behov er noe sjefen i Nokia ville sagt? 

Du kan ikke historien til Nokia om du mener det er sammenlignbart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Sturle S said:

Tyskland er heller ikkje det einaste landet der Tesla dankar ut alle lokale produsentar.  I Korea stod Tesla for 45% av salet av ladbare bilar i fyrste kvartal 2020.  Hyundai Kona kom på andreplass med 19%.  Tesla har synt at dei leverer kvalitet over tid og vert betre over tid.  Som einaste bilmerke leverer Tesla til og med meir funksjonalitet i eksisterande bilar over tid.

Tesla solgte 2.034 stk biler av totalt salg på 701.362 stk...

Litt vel langt å si at det danker ut lokale produsenter?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...