Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal du laste ned smittestopp?


Gjest Slettet-404071

Smittestopp  

204 stemmer

  1. 1. Skal du laste ned smittestopp?

    • Ja
      70
    • Nei
      105
    • Usikker / Vet ikke
      26
  2. 2. Er du positiv eller engativ til at appen eksisterer?

    • Positiv
      20
    • Negativ
      28
    • Usikker / vet ikke / kan ikke
      12
  3. 3. Hvilke påstander om appen mener du stemmer? (flere kryss er mulig)

    • Den burde påbys
      4
    • Den burde stoppes og slettes
      7
    • Den vil hjelpe godt på i arbeidet mot koronaen
      18
    • Den vil ikke hjelpe godt i arbeidet mot koronaen
      12
    • Den er invaderende for privatlivet
      27
    • Den gir myndighetene for mye kontroll over folk
      27
    • Den blir en lettelse for de som er bekymret for smitte
      11
    • Jeg er bekymret for IT-sikkerheten til appen
      38
    • Den burde hatt åpen kildekode
      33
    • Jeg er misfornøyd med funksjonaliteten / virkemåten
      13
    • Jeg er fornøyd med funksjonaliteten / virkemåten
      7


Anbefalte innlegg

Merko. skrev (14 timer siden):

Er nok litt på ventebenken selv.
Første tanke er "Nei takk".

Om jeg blir smittet derimot så er det kanskje bedre, men uansett så sitter jeg bare hjemme likevel om dagene pga sykdom så vil ha liten effekt for min del. 

Laster du ned vil den ha indirekte effekt for deg. Fordi et stort poeng med Smittestopp er analyser av alle brukere - anonymiserte -  for å gi kunnskap som vil føre til bedre beslutningsgrunnlag og dermed bedre mer treffsikre tiltak - slik at samfunnet kan begynne å fungere igjen tidligere enn det ellers vil gjøre.

Derfor skal også du som sitter hjemme laste ned denne.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden vi stoler på regjeringen i dette, siden covid-19 er en big deal for Norge og enkeltinnbyggere, fordi dette er tidsbegrenset og en ekstraordinær situasjon, OG fordi dette er et billig og effektivt verktøy, så skal vi selvfølgelig alle laste ned og bruke dette.

 

Jeg ønsker likevel å nyansere det litt, for det kan tenkes at dette kanskje er kommet for å bli ifb med sporing av andre sykdommer, og kanskje også annen bruk. 

 

Det er en styrke at vi i Norge i et demokrati kan tillate en slik sporing som vanligvis bare ville vært mulig i et diktatur. Det motsatte ville bety at et diktatur kanskje ville være å foretrekke i noen situasjoner, og det er uheldig. Slik sporing satt sammen med en «god» styresmakt er bra, sammen med en «ond» styresmakt er det jo dårlig. 

Hva er best? At norske myndigheter eller Facebook kan spore oss slik? Av to onder er såklart myndighetene mye verre, for de har i tillegg mulighet til å sette inn politi (sågar hemmelig politi) inn mot enkeltindivider og grupper som motsetter seg politikken som rår. Vi kan se mot andre land for å se at denne problematikken også kunne vært aktuell for oss - idag. Og Edward Snowden viste oss at sporingen som Facebook gjør mest sannsynlig allerede er på avveie hos forskjellige lands etteretningstjenester.

Så videre; det handler ikke om en app, men om en protokoll. Vi trenger ikke nødvendigvis open source kildekode på appen, men protokollen må være kjent. Og protokollen bør i fremtiden være slik at den lekker minst mulig informasjon. Dette fordi man ikke kan garantere at begge partene bruker «smittestopp», men folk man møter (eller feks et lands etteretningstjenester) kan bruke en annen app som utnytter en svak protokoll som lekker data. Vi skal ikke gå langt tilbake før man så at det ble satt ut falske GSM stasjoner i bybildet. 

Med protokollen mener jeg:

  • hvilke data som blir utvekslet mellom to brukere på gata
  • hvilke av disse dataene som blir sendt til en server
  • hvilke annen data serverene henter inn
  • hvilke data man kan hente ut fra serverene
  • hvilken kryptering/anonymisering som blir utført på hvilket sted

For meg er det svært urovekkende at informasjon om denne protokollen ikke er slippet enda, etter at appen er lansert. Det kan ikke begrunnes i fare for hacking og «zero days». Det kan bare begrunnes i en feilvurdering av situasjonen. 

Jeg har skrevet en liten blogg post om dette som evt interesserte kan kikke videre på. https://link.medium.com/hrjtOLnBK5

Endret av Tallak Tveide
Lenke til kommentar
ulrikX skrev (2 minutter siden):

Laster du ned vil den ha indirekte effekt for deg. Fordi et stort poeng med Smittestopp er analyser av alle brukere - anonymiserte -  for å gi kunnskap som vil føre til bedre beslutningsgrunnlag og dermed bedre mer treffsikre tiltak - slik at samfunnet kan begynne å fungere igjen tidligere enn det ellers vil gjøre.

Derfor skal også du som sitter hjemme laste ned denne.

 

 

Ok, men så langt er det flere på Stortinget som anbefaler at man ikke laster denne ned, så holder meg til rådene inntill videre. 

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Prøvde å laste med på iPhone, men fikk aldri SMS for å aktivere.

 

Synes det er merkelig at dataene må sendes inn sentralt, når heller alle data kunne sendes mellom enhetene med en med «fiktiv» Bluetooth ID (gjøres i dag) og heller brukt krypteringsnøkler for å finne ut om man hadde vært i nærheten av noen som har blitt smittet.

Eks slik det er beskrevet her:

https://hackaday.com/2020/04/09/decentralized-privacy-preserving-proximity-tracing/
 

DA0BD10B-C402-4538-A4BB-8C1EC51F9608.jpeg

Endret av morten7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det ikke bedre å isolere seg på hytta i en annen kommune, enn å tungekysse prostituerte i nøyaktig 14 minutter?

Det hadde vært lettere å unngå viruset om Høyre ikke blandet seg.
Erna så NRK-innslaget om rølpete skiturister, og tror nå at alle fritidseiendommer befinner seg i Hemsedal, alle som drar dit tilbringer dagen på afterski (i baren), alle blir dødssyke nøyaktig samtidig, og alle vil trenge hundepatrulje med snøscootere levert av Røde Kors og Luftambulansen, selv om riksveien går rett ved huset.

Jeg tvinges til å bo i en trang leilighet i storbyen, når jeg kunne isolert meg på gårdsbruket på sørlandet.
Bare fordi det er registrert som fritidseiendom kan jeg ikke dra dit.
Men jeg kan dra på besøk hos søstera mi. Det er jo mye bedre, siden de ikke bor på en fritidseiendom, og viruset bryr seg om eiendomsgrenser.

 

Jeg er lei hele dritten. Det er lettere å unngå corona uten Ernas regler. Jeg kan nok om biologi til å være trygg, men Erna blander inn Politiet, og da må man sjekke Kartverket for å finne ut om en gitt tomt man vil campe på er fritids- eller næringseiendom.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 minutter siden):

Det er flere på Stortinget som anbefaler at du laster den ned enn motsatt, så du bør heller gjøre deg en vurdering helt selv.

Om man tar med min egen vurdering, så stiller det nok en del sterkere enn politikere som vil overvåke. 

Vi får se på sikt, men pr nå har det liten effekt. 

Lenke til kommentar
Merko. skrev (40 minutter siden):

Ok, men så langt er det flere på Stortinget som anbefaler at man ikke laster denne ned, så holder meg til rådene inntill videre. 

Noen enkeltpersoner som uttaler seg som enkeltpersoner og ikke snakker på vegne av sitt parti. Jeg for min del ønsker min frihet tilbake i samfunnet snarest mulig - og Smittestopp appen bidrar til nettopp det. Jo flere som deltar jo raskere normalisering og frihet tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (9 timer siden):

Jeg ville blitt mer skeptisk om ikke EU var skeptisk. Den er laget på kort tid og man har nok tatt mange snarveier for å komme dit. EU bør selvsagt stille krav man ikke kan ivareta på så kort tid.

Men som jeg har nevnt tidligere, er man redd for å bli "sporet" som du i grunn er store deler av hverdagen din uansett (av selskaper som har store komersielle interesser i ditt privatliv - bør være en større bekymring), så er det bare å legge igjen telefonen når du føler du vil ha litt privatliv.

Folk er ikke klar over hvor "sellouts" de er på privatlivet i halvparten av det de har på telefonen og tjenester de benytter seg av i hverdagen.  Selv folk som ikke har tilgang til noe av data fra wifi, gps, bt, banktransaksjoner, mobiltårn, ip-adresser, alexa, bomstasjoner, Rfid/NFC lyttere osv. kan jo spore folk i stor grad bare ved å følge dem på de forskjellige sosiale plattformene.

For det første så er det verre å bli overvåket av myndigheter enn av private, kommersielle selskaper. Private, kommersielle selskapers intensjoner med dataene mine er transparente, fra nå og for all fremtid: de vil tjene penger på dem, primært ved selge dem til annonsører. Hva myndighetene vil bruke dataene mine til er langt mindre transparent, og det vil også variere med hvem som sitter ved makta så man vet sånn ca. hva det brukes til i bolker på 4 år om gangen.

For det andre så har jeg som forbruker en viss makt over dataene mine ovenfor en kommersiell aktør: hvis jeg er uenig i måten de bruker dataene på, eller de bryter min tillit – så kan jeg velge å avstå fra å benytte deres tjenester. Og selv om bruk av denne FHI-appen er frivillig (foreløpig) så vil det kunne være med på å sette en uheldig presedens for hva myndighetene føler de kan ta seg lov til, og ovenfor myndigheter så har man generelt sett ikke de samme valgmulighetene som for en kommersiell aktør.

Og, mer prinsipielt: det tryggeste for oss alle med tanke på både smitte, kriminalitet og alt, er å være innelåst i hver vår polstrede celle. Så myndighetene kan argumentere med ethvert skritt i den retningen med "ja, men det er jo for alles beste". Det må aldri bli en lett jobb for dem, de skal måtte slåss heftig for hvert eneste skritt i den retningen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, Theo343 said:

At det vill kunne bli tvangsinstallert av en arbeidsgiver for ansatte som har benyttet mobiltelefon ordningen er absolutt et sannsynlig scenario, da under "managed devices" reglementet. Men det tar nok litt tid før det skjer, det må flere ting på plass først. Akkurat nå er det "frivillig".

Arbeidsgiver: "Vi velger å følge myndighetenes og FHIs oppfordring om at alle våre ansatte får installert SmitteStopp på sin jobbtelefon i denne krevende situasjonen vi nå er i. Vi ønsker i solidaritetens navn å bidra til å det beste for samfunnet. installasjon vil automatisk rulles ut via InTune (eller andre løsninger) denne uken og du trenger ikke selv å foreta deg noe".
 

Da hadde jeg skrudd av telefonen og flyttet simkortet til en dummere telefon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Rudde said:

Det var snakk om at basert på appens data og om du hadde vært eksponert for en påvist smittet person om at du da skulle kunne bli pålagt karantene. Og jeg har verken sett de bekrefte eller avkrefte dette. Det i seg selv er et rødt flagg, siden det ble diskutert så bør det iallefall gjøres klart at det IKKE er tilfelle ved lansering om det faktisk er slik det er. Men jeg har ingen tillit til at de følger egne rettinglinjer og har absolutt ikke tvil om at de er åpen for forandring ettersom situasjonen utvikler seg.

Etter at de begynte å sende SMS til folk som krysser mange kommunegrenser med trusler om de planlegger en "covert" operasjon til hytta heller jeg heller mot å putte telefonen min i en faraday cage når jeg er ute å går enn å installer spyware.

Ikke uenig i dette, det kan jo bli veldig unøyaktig. Men nå er det ikke uvanlig at en utvikler har litt urealistiske vyer om sitt eget produkt for å selge det.

Det siste var jo bare litt tragisk morsomt. Enten så er det en app som kan fortelle brukeren når de har vært i nærheten av andre smittede eller så er den en app som brukes for å overvåke deg. Er man  ikke åpen på det så kan man jo bare glemme det hehe.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, ulrikX said:

Noen enkeltpersoner som uttaler seg som enkeltpersoner og ikke snakker på vegne av sitt parti. Jeg for min del ønsker min frihet tilbake i samfunnet snarest mulig - og Smittestopp appen bidrar til nettopp det. Jo flere som deltar jo raskere normalisering og frihet tilbake.

Det er under en antagelse av at denne Corona krisen vil være over innen relativt kort tid, og at Smittestopp blir avviklet med engang dette skjer, samt at samfunnet går tilbake til hva det var før krisen...

Norske myndigheter følger som regel hva som skjer i land som England, Tyskland, USA mm. samt hva WHO og FN sier. For de av oss som følger med på utviklingen internasjonalt, så går verden mot en mer totalitær rettning med "global ledelse". Det er også veldig vanskelig å "få tannkremen tilbake i tuba" som det sies. Ser man på hva myndigheter har gjort med total makt før i historien, så ender ikke alltid det bra for folket.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Camlon said:

Bluetooth kommunikasjon er ikke nytt, men at mobiltelefonene kommuniserer med hverandre med bluetooth og deler info til en server er helt nytt.

For to måneder siden nevnte jeg at bluetooth kan bli brukt til å finne ut hvem som har vært i kontakt med hverandre. Ser ut som noen andre hadde samme tanke.

Så appen virker slik at de kobler seg til  telefoner i nærheten over BT?


Jeg trodde det var slik at den kun sjekker hvilke BT radioer som er aktive i nærområdet og hver brukers telefon er registrert med sin BT signatur i systemet (derav avstandsgreia). Det gjør jo telefoner fra før av.

Men dette er ikke nytt. Vi har gamle apper som gjør nettopp dette (aka wardriving,  kartlegging av trådløs støy ol).
Med denne appen blir det bare informert spesifikt om at du har vært i nærheten av en BT radio med en bruker som har registrert seg som smittet.

Men selve smittefaktoren, er den en frivillig radioknapp i appen? Ellers vil jeg tro man trenger personnummer, kobling mot helseregisteret osv. som ikke virker særlig sannsynlig.

Dette med kommunegrenser kan man få til bare ved mobiltårn og simkort. Man trenger jo ikke en App for det. 
Det er årsaken til at du får en melding når du krysser grensa til sverige osv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nei, jeg skal ikke laste den ned. Det har vært for mye kaos mtp personvern frem til nå, så jeg har mistet tilliten til selskapet som utvikler den. 

 

I tillegg har appen absolutt ingen verdi for samfunnet. Hverken nå som vi sitter hver for oss, eller i fremtiden når det slippes litt opp på unntakstilstanden. Hvorfor? Fordi hele poenget med appen er at en smittet person som bryter karantenetiden sin skal legge inn i en app at vedkommende med stor sannsynlighet bryter karantenetiden og beveger seg blant folk. Noe vi så langt har sett kan resultere i bøter på opptil 40 000 kroner. En person som så åpenbart driter i samfunnet har ingen grunn til å laste ned en app og dele denne informasjonen med hele verden. I tillegg vet vi med sikkerhet at mange er smittet uten å engang vite det (pga manglende symptomer), så det vil være potensielt en haug med personer som er smittebærere som du da ikke varsles om i denne appen. Ergo er appen fullstendig meningsløs og falsk trygghet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Dr. Bombay said:

Nei, jeg skal ikke laste den ned. Det har vært for mye kaos mtp personvern frem til nå, så jeg har mistet tilliten til selskapet som utvikler den. 

 

I tillegg har appen absolutt ingen verdi for samfunnet. Hverken nå som vi sitter hver for oss, eller i fremtiden når det slippes litt opp på unntakstilstanden. Hvorfor? Fordi hele poenget med appen er at en smittet person som bryter karantenetiden sin skal legge inn i en app at vedkommende med stor sannsynlighet bryter karantenetiden og beveger seg blant folk. Noe vi så langt har sett kan resultere i bøter på opptil 40 000 kroner. En person som så åpenbart driter i samfunnet har ingen grunn til å laste ned en app og dele denne informasjonen med hele verden. I tillegg vet vi med sikkerhet at mange er smittet uten å engang vite det (pga manglende symptomer), så det vil være potensielt en haug med personer som er smittebærere som du da ikke varsles om i denne appen. Ergo er appen fullstendig meningsløs og falsk trygghet.

 

Så det er slik at hver enkelt frivillig setter "jeg er smittet"? Da blir det jo meningsløst allerede der.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (15 minutter siden):

Kan du utdype litt?

Vel, man kan jo ikke gjøre annet i appen enn å sette den aktiv. Det Dr. Bombay skisserer i innlegget litt over her er ikke riktig.

Man kan ikke "sette seg som smittet" eller andre ting. Det er det helsepersonell som gjør hvis man har fått påvist smitte, og man kan ikke bli satt i karantene eller bli tvunget til noe som følge av appen. Blir noen du har vært i nærkontakt med smittet vil man få en sms hvor det opplyses om, slik at man selv kan ta en personlig vurdering og eventuelle nødvendige forhåndsregler. Kommunen eller lokale myndigheter kan da få mulighet til å kontakte deg og andre for å kartlegge. Dette er altså for å få et bilde av smittesituasjonen, ikke for å sette folk i karantene.

Du kan lese om hvordan det funker her: https://helsenorge.no/smittestopp

Eksempel:

Eller bare laste ned appen selv og lese instruksjonene. Du trenger ikke registrere deg eller sette den aktiv hvis du ikke vil. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...