Gå til innhold

– Færre PlayStation 5 i butikkene til lansering sammenlignet med PlayStation 4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skeptisk23 skrev (23 minutter siden):

Men samtidig kan det jo hende Sonys vanvittige custom-made SSD er ekstremt dyr i produksjon? 

Det hadde vært idiotisk og det er ganske så usannsynlig også. Det er heller ikke sånn at Xbox har særlig dårlig SSD. 
 

Skeptisk23 skrev (28 minutter siden):

Så siden vi leker gjetteleker hiver jeg ut mitt forslag. Begge konsoller lanseres til 499

Det kan veldig godt hende at de får samme pris. Men dersom en av de blir billigere er jeg villig til å vedde ganske mye på at det blir PS5. Jeg tror også, siden det nok vil bli noen grafiske ulikheter, at Sony vil legge seg lavere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (54 minutter siden):

Xboxen er kraftigere på de fleste områder, unntatt SSD, men der har den til gjengjeld større SSD. Det er nok ganske sikkert at Xboxen er dyrere å produsere og derfor tror jeg den blir 50-100 dollar dyrere for oss også.

MS har en større SoC, men det er ikke godt å si hva kostnadene er her med større SoC mot høyere klokkehastighet på PS5. Kanskje har Sony dårligere yield til tross for mindre SoC fordi dem har presset klokkehastigheten så hardt, men det hadde jo vært en dum vei å ta isåfall, spesielt hvis ytelsen, slik det er på RDNA1, skalerer bedre med flere CU'er enn med høyere klokkehastighet. Sony har nok lagt mer penger i SSD løsningen og håndkontrolleren. Det er også andre faktorer som størrelsen på konsollen og kjøleløsningen. Alt i alt er forskjellen i BOM (bill of materials) kanskje ganske liten, men dette blir bare spekulasjoner og BOM har ikke alt å si for salgsprisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (23 minutter siden):

Det hadde vært idiotisk og det er ganske så usannsynlig også. Det er heller ikke sånn at Xbox har særlig dårlig SSD. 
 

Det kan veldig godt hende at de får samme pris. Men dersom en av de blir billigere er jeg villig til å vedde ganske mye på at det blir PS5. Jeg tror også, siden det nok vil bli noen grafiske ulikheter, at Sony vil legge seg lavere.

Så PS5 blir billigere fordi den er dårligere? 

Lenke til kommentar
Skeptisk23 skrev (1 time siden):

Så PS5 blir billigere fordi den er dårligere? 

Det er andre veien. De har laget en konsoll som er noe dårligere specca enn Xbox, som derfor koster mindre å produsere og da vil de muligens selge den billigere. Jeg tror hvertfall det er ganske usannsynlig at det blir motsatt vei. Enten lik pris eller lavere. Jeg heller mot lavere

  • Liker 1
Lenke til kommentar
cuberen skrev (7 timer siden):

"5 og 6 millioner PlayStation 5-konsoller innen utgangen av finansåret som runder av i mars 2021." Er vel ikke helt samme som 5-6 mill ved launch?

Meget viktig å få fremhevet dette ja.

Tror det blir mange skuffede fans rundt om ved lansering og en liten stund etter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Civilix said:

For min del mener jeg ~$500 er en veldig god pris ved release for neste generasjon, hadde egentlig forventa høyere pris.
I en tid hvor man betaler det dobbelte for et skjemkort alene gjør det jo konsoll til ett greit alternativ for mange.

I dette tilfellet er det snakk om noe custom 5700XT lignende på GPU siden og da er ikke prisen så hårreisende ved et slikt produksjonsvolum.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Nimrad said:

Det er andre veien. De har laget en konsoll som er noe dårligere specca enn Xbox, som derfor koster mindre å produsere og da vil de muligens selge den billigere. Jeg tror hvertfall det er ganske usannsynlig at det blir motsatt vei. Enten lik pris eller lavere. Jeg heller mot lavere

Med det som har vært i media er det vel all grunn til å tro at PS5 har mest optimalisert pris. MS har satset mest på ytelse, PSU og kjøling og det fordyrer sannsynligvis nok til at det vil vises i retail-prisingen. MS merket jo hvor mye rå ytelse betydde for PS4, så de har gjort mye for å beholde den posisjonen senere. Personlig følger jeg logikken med PS5 helhetlig, så det skal temmelig mye til av XsX-ytelse for at jeg skal skifte preferansene mine. PS4 har bygget opp veldig mye goodwill, der MS har gjort litt mye av det motsatte.

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (43 minutter siden):

I dette tilfellet er det snakk om noe custom 5700XT lignende på GPU siden og da er ikke prisen så hårreisende ved et slikt produksjonsvolum.

Det er snakk om et RTX 2080 super.

Altså en del kraftigere enn det 5700xt kortet.

Det er også med Ray tracing.

Det er et kort til ca 10.000,-

 

Så legger du til en SSD hvor nærmeste du får kjøpt koster over 20.000,-

Prosessoren, lydprosessoren, minne, osv.

Lenke til kommentar

Ytelses-konsollene fra Sony og MS varer jo temmelig lenge, så derfor legger man så mye som mulig i hardware som er fornuftig ved i konstruksjonsprosessen. Det at maskinene i tillegg er optimaliserte og tweaket for jobben gjør jo sitt for den totale ytelsen. En ditcher ørtig bakgrunnsprosesser og høyt RAM-forbruk til ikke-essensielle ting.

Selve maskinen er ganske billig for ytelsen, men det tar man gjerne igjen på andre ting som spillprisene og accessories. Man tjener sjelden særlig penger på selve grunnmaskinen slik andre ting har veloverveide mer isolerte marginer.

Lenke til kommentar
newman221 skrev (1 time siden):

iPhone 5S var den dyreste telefonen på markedet da Playstation 4 kom, med en pris på 5790kr. Nå koster en iPhone 12-13'000.

Blir spennende å se om spillkonsoller følger samme utvikling

iPhone 5s var i tillegg langt billigere i produksjon enn nyeste iPhone...

Aluminium istedenfor glass.

640p LCD skjerm istedenfor 1200p oled.

28nm prosessor istedenfor 7nm.

64gb lagring istedenfor 512.

1gb ram istedenfor 4.

Et enkelt kamera istedenfor 3.

1600 mAh batteri istedenfor 4000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...