Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Glidebolt Suzuki Swift


Anbefalte innlegg

Da jeg la om til sommerdekk for min mor merket jeg at bremsene bak hang. Hun fikk nye calipere i fjor, men det var tydelig at verkstedet som gjorde dette ikke gjorde en dritt mer enn å bytte calipere (som forøvrig går helt fint).

Jeg tok det fra hverandre og ser først at alle gummimansjettene på glideboltene er morkne, og at at det har begynt å bygge seg opp litt rust på boltene. Jeg tar av klavet og rengjør alt med stålbørste/fil/slipeklut. På med nye mansjetter og nytt fett (monteringssett for bremseklosser). Pusser også sylindere for glidebolter med stålbørste på drill. Alt er rent og fint men 1 av boltene på hver side glir ikke.

På 1 av boltene for hver side så er bolten frest ned litt, og så sitter det en gummiring i denne utfresing. Denne gummiringen har nok svellet opp og er for stor. Jeg spurte på lokal suzuki forhandler men det så ut som mannen hadde dette ned fra månen når jeg spurte, så ingen hjelp å få.

Hva er funksjonen til denne lille sorte ringen? 

Jeg tok den av så alt glir perfekt nå, og mamma kunne komme seg videre. Men jeg tenker vel jeg bør kjøpe et rep set for glidebolter og montere dem på igjen? Jeg kan ikke helt se den store funksjonen i denne lille ringen, men jeg har tatt feil før ..

bilder-Varer-82088-bremsecaliper-slidese

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Habla Møberg skrev (8 timer siden):

Årsaken til at den sveller er bruk av feil type smørning. Her skal brukes fettfri smurning. Og ja, den har en funksjon. Den skal hindre vibrasjon/bremseskrik.

Takk for svar.

Jeg tenkte kanskje de hadde svellet pga varme. Jeg bruker ikke feil smøring iallfall, men kanskje noen har gjort det tidligere. Det var kanskje derfor caliperene måtte byttes også ..

Men fint. Da setter jeg på nye hvis hun klager på støy fra bremsene. Tviler på det for hun hører dårlig ?

Lenke til kommentar

Møberg har rett, mange bruker samme "bremsefett" på baksiden av klosser og den slags, som på glidebolter og annet som er i kontakt med gummi.

Alt som har kontakt med gummi krever syntetisk smøremiddel, silikonbasert eller lignende, ettersom "vanlig" (molybden) fett fører til at gummideler sveller.

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...