Gå til innhold

AF på Nikon D800 med Sigma 85mm f1.4 DG HSM vil ikke


Anbefalte innlegg

Har et (nyanskaffet) Sigma-objektiv, 85mm, ikke ART-versjonen. Autofokus fungerer helt fint på D500, men ikke på D800. D800 har ingen AF-problemer med andre objektiver (men har kun originale Nikon-objektiver i fx-formatet å sammenligne med).

Når Sigma-objektivet står på D800 kommer heller ikke AF-valg frem når jeg trykker på AF-knappen på venstre side v. objetivfatningen så jeg kan velge ulike modus med meny-hjulene. D800 har siste firmware-versjon, er det tilsvarende oppgraderinger å få gjort m. objektivet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
L/-R~ skrev (1 time siden):

Mener at Sigma har en USB dock til objektivene sine, som lar deg oppgradere software. Hvis du googler er problemet utbredt. Samme her også, en Sigma 150mm med macro fungerer med D500, men ikke D5300. 

Ja, fant ut at dette problemet kom på banen med D800 firmware v. 1.11 (som jeg la inn for ikke lenge siden), så etter nedgradering til 1.10 igjen funker det som det skal. Får sjekke om det er firmware i objektivet som kan oppgraderes etterhvert så det virker med D800 1.11 også.

Lenke til kommentar
L/-R~ skrev (På 15.4.2020 den 17.06):

Mener at Sigma har en USB dock til objektivene sine, som lar deg oppgradere software. Hvis du googler er problemet utbredt. Samme her også, en Sigma 150mm med macro fungerer med D500, men ikke D5300. 

Har googlet litt etter firmware update for objektivet men ikke funnet noe. På sidene til Sigma finner jeg bare til Art-varianten. Fins det i det heletatt noe firmware update for dette objektivet som gjør den kompatibel med 1.11-firmwaren til D800?

Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (18 timer siden):

Vet ikke, men tror ikke docken fungerer med eldre objektiv, og da må de sendes inn for ny firmware. 

Du snakker om et objektiv som er av forrige generasjon, sant? Før Sigma delte dem inn etter Art, Sport og Contemporary.

Jepp, ikke ART. Men det du sier kan jo gi litt håp. Hvis objektivet ikke har dock-mulighet er det heller ikke noe poeng å legge ut oppdateringer på nett, så da kan det jo hende det fins oppdatering selv om jeg ikke finner det. Får høre på en fotobutikk etterhvert, fant ikke noe spesielt interessant for meg i kamera-oppdateringen, så det er ikke noe problem å kjøre med nedgradert versjon av firmware.

Lenke til kommentar

Send en mail til Camera & Videoteknikk, det er de som tar service og reparasjoner på Sigma i Norge (var i hvert fall det for noen år siden da jeg hadde problemer).

Jeg hadde kjøpt objektivet mitt hos Komplett.no, og der var det ingen hjelp å få, men Camera & Videoteknikk ba meg bare sende objektivet direkte til dem, også skulle de ta resten med Komplett.no.

Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (På 19.4.2020 den 17.06):

Send en mail til Camera & Videoteknikk, det er de som tar service og reparasjoner på Sigma i Norge (var i hvert fall det for noen år siden da jeg hadde problemer).

Jeg hadde kjøpt objektivet mitt hos Komplett.no, og der var det ingen hjelp å få, men Camera & Videoteknikk ba meg bare sende objektivet direkte til dem, også skulle de ta resten med Komplett.no.

Skal prøve det etter hvert ... foreløpig vil jeg ikke sende det noe sted ?

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
quantum skrev (På 21.4.2020 den 7.41):

Skal prøve det etter hvert ... foreløpig vil jeg ikke sende det noe sted ?

Just to wrap it up; Siden objektivet har fungert helt fint på D800 så har jeg ikke gjort noe med det, før nå. Leverte inn på Scandinavianphoto.no som sendte det videre til Fotocare for oppgradering av firmware, som ble tatt på garanti. Vipps så fungerte autofokus på D810 også 🙂

Lenke til kommentar
Thunderhead skrev (På 14.6.2022 den 14.32):

Litt typisk Sigma det der, ofte de ikke virker på et nyere generasjon kamera.

De må jo basere seg på reverse-engineering så det er ikke så rart. Er det ikke sånn at Sony dokumenterer kameraene sine åpent så 3. part lettere kan lage utstyr og objektiver?

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til hvordan Sony driver butikk, men har fått med meg at Sigma ofte sliter med fremoverkompatibiliteten sammenlignet med f.eks Tamron og Tokina på Nikon og Canon kamerahus. Husker for et par år siden, "sammenlignet" jeg nettsidene til Tamron og Sigma, og hos Sigma var det masse oppdateringer for sine objektiver for at de skulle fungere med nyere kamerahus. Hos Tamron derimot var det så godt som ingen bortsett fra å gjøre noe få objektiver kompatible med USB-dokkingen (gjaldt 35, 45 og 85mm f/1,8 så vidt jeg husker) og nå sist har det vel kommet til noen oppdateringer for å gjøre de eksisterende objektivene kompatible med adapter til speilløse kamerahusene. Dette med problematisk fremoverkompatibilitet hos Sigma har vært kjent i en årrekke, og hovedgrunnen til at jeg har styrt unna til tross for at de har veldig gode objektiver.

Lenke til kommentar
Thunderhead skrev (15 timer siden):

Dette med problematisk fremoverkompatibilitet hos Sigma har vært kjent i en årrekke, og hovedgrunnen til at jeg har styrt unna til tross for at de har veldig gode objektiver.

Skjønner, men min strategi er å velte meg i gammel og dødsdømt speilrefleksteknologi istedenfor å ruinere meg på nyere speilløst, da får jeg bare ta gratis Sigma-oppgraderinger på kjøpet, når det en sjelden gang er nødvendig. Nikons 85mm f1.4 er fortsatt ganske dyr... Men jeg har vurdert overgang Sony speilløst fordi jeg går rundt og inbiller meg at utbudet av optikk som både funker og passer er stort (størst?). Nyere Sigma kommer jo også med docking så man kan ta firmwareoppgraderingen selv, akkurat som med kamerahuset. Hadde jeg hatt et Sigma-objektiv i Art-serien hadde det vært helt OK å leve med for meg, som har dette som hobby. Men å være proff med hundre Sigma-objektiver som skal oppdateres i tide og utide, nei huff ...

Lenke til kommentar
3 hours ago, quantum said:

Skjønner, men min strategi er å velte meg i gammel og dødsdømt speilrefleksteknologi istedenfor å ruinere meg på nyere speilløst

Akkurat det tror jeg er lurt, hvis man ikke trenger fordelene med speilløst, og bruker det som FOTOapparat. Rent bildekvalitetsmessig er det nesten ingenting som skiller DSLR fra de siste 8-10 årene og de siste speilløse da det ikke er noe særlig mere å hente med dagens sensorteknologi. Se også litt til Tamron, de har objektiver som er godt på høyde med Sigma, og jeg tror man etter hvert kan komme over gode kjøp av Nikons egne objektiver ettersom flere går over til speilløst og markedet for F-mount blir mindre.

Lenke til kommentar
Thunderhead skrev (1 time siden):

Se også litt til Tamron, de har objektiver som er godt på høyde med Sigma, og jeg tror man etter hvert kan komme over gode kjøp av Nikons egne objektiver ettersom flere går over til speilløst og markedet for F-mount blir mindre.

Mye Nikon F på finn.no også, men jeg anså Sigma'en som bra nok for meg. Har Tamrons 150-600 og 15-30 mm 2,8, så de er absolutt representert. Men det ble Nikons gamle 80-200 2.8, syns Tamron gjorde det dårlig i tester mht. autofokuspresisjon. Men de har visst en bra 24-70mm, men der ble det igjen Nikons gamle 28-70mm isteden. Alt i alt er konklusjonen i tråd med din, til fotografering og ikke video er det helt tipptopp. Mistenker dog at moderne optikk kanskje veier litt mindre, fotosekken veier et tonn ...

Lenke til kommentar

Interessant påstand som pirret min nysgjerrighet. Ikke så mange som er identiske i både brennvidde og blenderåpning. Og bare for fullformat her.

14-24 f/2,8 F 1000g
14-24 f/2,8 Z 650g

24-70 f/2,8 F 1070g
24-70 f/2,8 Z 805g

70-200 f/2,8 F 1430g
70-200 f/2,8 Z 1440g

24-120 f/4 F 710g
24-120 f/4 Z 630g

50 f/1,8 F 185g
50 f/1,8 Z 415g

85 f/1,8 F 350g
85 f/1,8 Z 470g

105 f/2,8 F 750g
105 f/2,8 Z 630g

400 f/2,8 F 3800g
400 f/2,8 Z 2950g

Til dels vanvittig store forskjeller, andre veldig like. Konklusjonen er nok at Z-objektivene generelt er letter enn F, men ikke alltid.

Tallene hentet fra nikon.no

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...