Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tak i leilighet synker - Borettslaget sitt ansvar?


Pære-

Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt en leilighet som jeg nå driver å pusser opp. Denne er fra 50-tallet og er del av et borettslag. Taket i stua på denne leiligheten synker i midten og er derfor ikke rett. Dette kan fikses ved å senke taket (med lekter), men lurer på om dette egentlig er noe borettslaget har ansvar for da det er en del av konstruksjonen? Noen meninger om dette? Var fult klar over dette når jeg kjøpte leiligheten, men ble bare litt nysgjerrig. Er snakk om en ganske vesentlig "svai" i taket - så taket må senkes mer enn 5cm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er etasjeskillere i betong, så er vel begrenset hva man er i stand til å "vedlikeholde". Er ikke plater eller annet i taket. Står for øvrig ikke noe om det i tilstandsrapporten fra takstmann heller, men er vesentlig "søkk" i stua.

Leiligheten ligger for øvrig i øverste etasje, så er kun loft over.

Endret av Pære-
Lenke til kommentar

Med mindre det også er sprukket opp i himlingen, så er nok betongen som den alltid har vært. Det er i såfall ikke noe som har utviklet seg over tid, men feil i forskalingen på støpetidspunktet. Ikke noe noen får gjort med det, annet enn å dekke til. Dersom du gjør det, ville jeg passet på å få minst 50mm hulrom på det tynneste og lagt mineralull i hulrommet. Ellers kan du risikere at lydisolasjonen blir dårligere fordi påforingen fungerer nesten som en gitarkasse. Ville også vurdert om du samtidig skulle montert downlights e.l.

Lenke til kommentar

Jeg forstod det som om det pågikk, siden du skrev synker. Feks at det var takpapp som løsnet.

Dersom det er slik at det er støpt slik, hvilket er sansynlig, har ikke sameie noe ansvar for å rette det opp. Enig med ovstebo over.

Endret av Kurium
Lenke til kommentar

Hm, jeg skjønner. Da er vel den saken grei! Får over 240cm etter denne lektingen - så sånn sett er det vel ikke så farlig.

 

Bare litt merkelig at takstmann ikke har nevnt noe om skjevhet i etasjeskille i tilstandsrapport og gitt det TG01 når det er såpass åpenbar "svai" i hele taket der det er lange strekk uten vegger med bæring (utenom ytterveggene)

Endret av Pære-
Lenke til kommentar

ett betongtak vil ikke sige, med mindre det er i flere elementer og det er på vei til å gå fra hverandre, men da snakker vi katastrofe. Høres ut som moderne husbygging på sitt beste hvor de to eneste kriteriene som gjelder er pris og tidsforbruk. Uansett om den nye leiligheten kostet 8mill så har den vært bygget på billigst mulig måte for å holde profitten på topp. Jeg fjernet gipsen fra veggene i OBOS kåken vi bodde i (bygget i 79) og man trengte ikke være fagmann for å se at det ikke var ett snev av yrkesstolthet i jobben som ble levert i nybygget. En kollega sa til meg når jeg startet karrieren i byggfag at :Du blir ikke mett av yrkesstolthet".

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (1 time siden):

ett betongtak vil ikke sige, med mindre det er i flere elementer og det er på vei til å gå fra hverandre, men da snakker vi katastrofe. Høres ut som moderne husbygging på sitt beste hvor de to eneste kriteriene som gjelder er pris og tidsforbruk. Uansett om den nye leiligheten kostet 8mill så har den vært bygget på billigst mulig måte for å holde profitten på topp. Jeg fjernet gipsen fra veggene i OBOS kåken vi bodde i (bygget i 79) og man trengte ikke være fagmann for å se at det ikke var ett snev av yrkesstolthet i jobben som ble levert i nybygget. En kollega sa til meg når jeg startet karrieren i byggfag at :Du blir ikke mett av yrkesstolthet".

Dette er feil. Også plasstøpt betong vil sige dersom ikke forspenning i forskaling og armering er korrekt. Det er ikke opplagt at det her er snakk om ett bygg som er iferd med å falle sammen eller har blitt feilkonstruert.

Lenke til kommentar
14 hours ago, skripis said:

Dette er feil. Også plasstøpt betong vil sige dersom ikke forspenning i forskaling og armering er korrekt. Det er ikke opplagt at det her er snakk om ett bygg som er iferd med å falle sammen eller har blitt feilkonstruert.

Den er grei. Så bare for meg at herdet betong ikke ville sige ned. Sprekke opp ja, men ikke sige. Det vesentlige her er vel om det har vært sånn siden det ble bygget for snart 70år siden eller om det er noe som skjer nå. Hvis det er det siste ville jeg fått tak i en med kompetanse nok. Ellers er vel ikke ujevnheter, skjevheter noe spesielt og løses med gips som trådstarter sikkert kommer til å gjøre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...