Gå til innhold

Excel: Summere tall fra gitt måned og år


Anbefalte innlegg

Hei.

Trenger litt hjelp for å få dette prosjektet til å vike som det skal. Til nå å har jeg fått til at den skal summere alle beløpene for en måned brukt i gitt butikk. Men siden dette skal viker over flere år så trenger jeg og at den ser forskjell på årstallene kjøpene er gjennomført. 

Formelen jeg har brukt er som følger:

=SUMMERPRODUKT((MÅNED(UTGIFTER!$A$2:$A$1001)=MÅNED(SAMMENDRAG!$D$2&1))*(UTGIFTER!$B$2:$B$1001))

Legger med noen bilder av hvordan jeg har gjort det med oppsettet.

Håper noen har en løsning på problemet

Sammendrag.thumb.PNG.ad0a5fba67d0fafbb18bb204bb0c3586.PNG

Utgifter.thumb.PNG.1d2dc916123cf56fe3aec9d0c5e79a90.PNG

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Du skriver ikke noe om det, men jeg regner med at det er Excel du bruker?

Vil anbefale at du gjør dette ved hjelp av en pivot tabell som jeg viser i vedlagte eksempel.Dette vil spare deg en del ved inntasting av data i og med at du kan taste inn utgiftene fortløpende i vilkårlig rekkefølge og også kan legge til nye utgiftsposter fortløpende uten å måtte rette opp overskrifter/formler etc. Utseende på pivot tabellen kan du selvsagt tilpasse som du selv vil.

Når du har lagt inn nye poster i UTGIFTER må du høyreklikke og velge OPPDATER i pivot tabellen. (Ev. klikke oppdater i menyraden) Dette kan selvsagt også gjøres i en makro.

Som datakilde i pivot tabellen har jeg definert et dynamisk område som jeg har gitt navnet "Utgifter". Denne finner du under Formler - Navnebehandling i Excel og er satt opp til å velge de 10.000 første radene i inndata arket, men det kan du selvsagt utvide.
Tester.xlsx

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...