Gå til innhold

Til tross for tiltak: Skuffende få bruker nyeste versjon av Android


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle gjerne oppdatert hadde bare Sony sørget for muligheten på XZ1 Compact. De har også sluttet med sikkerhetsoppdateringer, noe jeg mener er alt for dårlig. I Norge har vi 5 års reklamasjonsrett og jeg forventer faktisk at telefonen min skal være trygg å bruke i 5 år. At den evt mister funksjoner er en annen ting, men sikkerhetshull forventer jeg blir rettet! Det kunne gjerne digi kjørt en noen saker på. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
43 minutes ago, yhagger said:

Skulle gjerne oppdatert hadde bare Sony sørget for muligheten på XZ1 Compact. De har også sluttet med sikkerhetsoppdateringer, noe jeg mener er alt for dårlig. I Norge har vi 5 års reklamasjonsrett og jeg forventer faktisk at telefonen min skal være trygg å bruke i 5 år. At den evt mister funksjoner er en annen ting, men sikkerhetshull forventer jeg blir rettet! Det kunne gjerne digi kjørt en noen saker på. 

Enig, men ingen Android OEMs, ikke engang Google, støtter telefonene sine så lenge. Ikke så mye Digi kan gjøre med det, må kanskje heller høre med EU.

Verdt å nevne at det finnes tredjepartsfirmware type Lineage OS, om ønsket om sikkerhetsoppdateringer overgår behovet for Sony-spesifikk funksjonalitet.

Lenke til kommentar
evilGuy skrev (Akkurat nå):

Ville være interessant å finne ut om en kan benytte seg av reklamasjonsretten om telefonen ikke holder mål sikkerhetsmessig.

Absolutt! Noen som har en telefon de kan kjøre sak med? Min er dessverre kjøpt gjennom bedriften, så dermed gjelder ikke reklamasjonsretten i forbrukerkjøpsloven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg oppdaterer ikke min mobil fordi da endrer menyene seg og ikonene og man irriterer seg over de forferdelige endringene man ikke hadde lyst på. mobilen blir mindre og mindre brukbar for hver oppdatering. Synd ikke mobiler lages slik at man kan bytte ut deler og ha kun de sensorene man ønsker. Hvorfor betaler folk for et overvåkingsapparat?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
galasb skrev (47 minutter siden):

Jeg oppdaterer ikke min mobil fordi da endrer menyene seg og ikonene og man irriterer seg over de forferdelige endringene man ikke hadde lyst på.

Da kan du installere Nova Launcher av TeslaCoil Software. Ta kontroll over grensesnittet selv, så kan du oppdatere så mye du vil uten at ting endrer seg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-OvFPdyiZ
1 hour ago, galasb said:

Synd ikke mobiler lages slik at man kan bytte ut deler og ha kun de sensorene man ønsker.

Dette har vært forsøkt noen ganger, men slo ikke an. Det viser seg at folk vil ikke ha mobiler med utskiftbare deler eller valgfrie komponenter, de vil ha mobiler som er slanke, vanntette og funker til det de skal gjøre uten å måtte kjøpe på noe ekstra.

Essential Phone var vel den som kom lengst i løypa.

Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli forbanna lei at Android ikke støttes lenger enn et par år og at det til og med selges Android telefoner som er end of life ut av esken.

Om ikke noen av GNU/Linux telefonene er blitt gode nok når jeg må bytte telefon tror jeg biter i det sure eplet og prøver en iPhone etter 10 år med Android.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kom til å tenke på en ting. Hva om vi kan finne en gammel telefon billig til salgs og så kjøre sak på at den skal oppdateres? Da er den jo faktisk i garanti også.. Noen som vet om en telefon som ikke har fått sikkerhetsfikser på en stund som fortsatt er i salg? 

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Morten67 said:

Når leverandøren ikke oppdaterer tlf'nen lenger burde de være pålagt å gi bruker mulighet for å gå over til ren Android. Ja kanskje mister man da noen spesialer, men tlf. vil være oppdatert.

Skulle gjerne hatt muligheten til å slippe all crapwaren som følger med så og si samtlige Androider ut av boksen uansett så det hadde vært kjærkomment. 

Lenke til kommentar
On 4/15/2020 at 10:18 AM, galasb said:

Jeg oppdaterer ikke min mobil fordi da endrer menyene seg og ikonene og man irriterer seg over de forferdelige endringene man ikke hadde lyst på. mobilen blir mindre og mindre brukbar for hver oppdatering. Synd ikke mobiler lages slik at man kan bytte ut deler og ha kun de sensorene man ønsker. Hvorfor betaler folk for et overvåkingsapparat?

Er det mulig å velge at man kun vil ha sikkerhetspatchene og la det gå som automatikk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...