Gå til innhold

Antallet jenter som spiller dataspill vokser stort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Info om utvalget står i artikkelen:

"Undersøkelsen er basert på et utvalg på 3395 barn og unge i alderen 9 til 18 år, og alle som deltok svarte i en skoletime via et spørreskjema på internett. Utvalget er hentet fra 51 skoler over landet, med god representasjon i alle alderstrinn og mellom fylker. Spørsmålene ble besvart mellom desember 2019 og januar 2020. Medietilsynet har vektet utvalget mot befolkningstall for aldersgruppen. "

Som med de fleste undersøkelser av denne sorten har man prøvd å finne et stort nok utvalg til å sannsynliggjøre at dette er noe som gjelder gruppen. Det er snakk om norske barn på tvers av fylker her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vært interessant om undersøkelsen avdekket forskjeller mellom kjønn når det gjaldt spilletid. Hvor mange timer i uken osv. "Jeg bruker mye tid på gaming" er jo meningsløst.

Videre interessant at det tilnærmet er utelukkende gutter som opplever negative kommentarer. Årsaken er kanskje at jenter er underrepresentert i multiplayerspill.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Donkey Kong said:

En konsoll, med prosessor, grafikkprosessor, ram og kjølesystem, er en datamaskin.

Windows eller IOS som operativsystem utgjør ikke skjæringspunkt i så måte.

Leker du på gpsen i bilen spiller du ikke dataspill.

På norsk har du video spill (nå kalt konsol spill) og dataspill. En klar systematisk forskjell.  

Mennesker er teknisk sett fisker, men går jeg rundt og referer til folk som fisk blir de forvirret. 

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (1 time siden):

Leker du på gpsen i bilen spiller du ikke dataspill.

På norsk har du video spill (nå kalt konsol spill) og dataspill. En klar systematisk forskjell.  

Mennesker er teknisk sett fisker, men går jeg rundt og referer til folk som fisk blir de forvirret. 

Fisk er ikke monpfyletisk gruppe og det gir derfor ikke mening og kalle mennesker for fisk.

Videospill er et ord som beskriver spill som spilles med elektronisk utstyr på en bildeskjerm, altså spill på mobil, TV eller dataskjerm er alt under betegnelsen. Om du har spill på GPSen vil det teknisk sett være videospill. Om du leker med programmet er ikke dette spill.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Videospill

Lenke til kommentar
Taurean skrev (8 minutter siden):

Bare de som er født ca 18.Februar til ca 20. April.

Feil, 19. Februar til 20. Mars.

 

Spartapus skrev (5 timer siden):

Hallo jenter jeg er heeeer~~! ?

Neida. Bra ting har beveget seg i denne retningen. Da jeg begynte å spille på slutten av 80-tallet fantes det ikke en eneste jente som drev med gaming i mitt nabolag.

Da jeg vokste opp på 80-tallet så var det mange jenter i byggefeltet som spilte NES, de gikk over til SNES og N64 med tiden.

Det har hendt seg når jeg en sjelden gang spiller PUBG eller andre online spill at det dukker opp jenter på laget og det er forfriskende, dessverre så er det mye dårlig oppførsel mot jenter i onlinespill.   

Lenke til kommentar

dataspilling er ikke bare ment for barn og morro nå om dagen, mye av spillene er faktisk simuleringer av virkelighetsnære kamper som i spillet americas army hvor amerikanske forsvaret faktisk rekruterer fra spillerbasen.

manpower i norge har begynt å stille dataspill som krav i noen av sine jobbannonser fordi forskning har vist av dataspilling gir gode erfaringer i arbeidslivet

https://www.manpower.no/kund/nor/nyheter/nyheter/newsposts/kan-virkelig-spillerfaring-vaere-relevant-i-arbeidslivet-319386

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...