Gå til innhold

Værfast - Krav på forsikring?


Echo2

Anbefalte innlegg

Hei!

Bor nær grensen til Sverige, og var på en liten dagstur et par dager før grensene ble "Corona-stengt". 

Værmeldingene var tilsynelatende OK denne dagen, men dette snudde brått på kvelden. 

Da vi var på vei hjem og skulle over norskegrensen var bommen senket grunnet snøfokk, noe som førte til at jeg og fruen måtte sjekke inn på et "svindyrt" fjellhotell i Sverige. Dette gikk naturligvis hardt utover studentbudsjettet. Forsikringsselskapet mener jeg ikke har krav på forsikring (Reiseforsikring hos IF), men jeg er usikker her. 

Noen som erfaring fra lignende situasjoner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsikringsvilkårene for Helårs reiseforsikring hos IF sier følgende:

Sitat

3 FORSINKELSER

3.1 Forsinket reise

Forsikringen omfatter merutgifter til reise og overnatting når en forsinkelse oppstår etter at din reise er påbegynt.

3.1.1 Hva vi erstatter

Vi erstatter rimelige og nødvendige merutgifter til overnatting og innhenting av reiseruten, når

  • ditt forhåndsbetalte offentlige transportmiddel ikke går til avtalt tid. Utgifter til transport er begrenset til 3 000 kroner per person
  • du kommer minst 1,5 timer forsinket til avgang eller seneste innsjekkingsmulighet med forhåndsbetalt offentlig transport. Merutgifter til innhenting av fastlagt reiserute erstattes hvis transportøren ikke klarer å innhente reiseruten innen 24 timer.

Forsinkelsen må skyldes

  • ekstremvær, trafikkuhell eller annen plutselig og uforutsett hendelse som fører til ekstraordinære trafikkforhold
  • teknisk feil eller trafikkuhell som forsinker det offentlige transportmiddelet du reiser med, eller skal reise med eller
  • teknisk feil eller trafikkuhell som krever berging av det private kjøretøyet du reiser med

Slik jeg leser vilkårene, så er du nok ikke dekket av reiseforsikringen din i dette tilfellet, med mindre dere skulle rekke et "forhåndsbetalt offentlig transportmiddel" siste etappe hjem. 

Men husk at du har klagemulighet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...