Gå til innhold

Er det noen vits i å sette M2-SSD i en server som mest driver virtualisering?


Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp en ny Windows Server 2019 med et Supermicro X11SPL-F-hovedkort, tikjerners Intel Xeon Silver 4210 og 64 gig RAM. Den skal kjøre en del programmer (medieavspilling og hjemmeautomatisering) direkte og 6-8 virtuelle maskiner, hvor av fire Windows 10-maskiner. Den blir stort sett bare startet om igjen ved oppdateringer. Jeg har en Intel SSD SC2BA400G4 serverklasse SSD som jeg brukte på den forrige utgaven av denne serveren, både til operativsystemet og de virtuelle maskinene. Spørsmålet er om jeg like godt kan fortsette å bruke denne, eller om jeg bør utnytte M2-slotten på hovedkortet. Vil det være noen merkbar forskjell i virkelig bruk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teknisk sett støtter vel m.2 som du har minst PCIe 3.0 x4, så en ganske betydelig hastighetøkning er mulig. Spørsmålet er jo om det har særlig betydning i praktisk bruk. Her kan du se på praktisk bruk og hvordan virtuelt minnebruk er. 64 GB er ganske mye på deling, så godt mulig det holder. Kommer jo an på hva du skal gjøre på maskinene om en raskere SSD er bedre.

Lenke til kommentar

Takk! Det skjer ingen sideveksling av minnet fra VM-ene, hvis det er det du tenker på. De har plass til alt i det fysiske minnet. Så da tolker jeg deg til at det egentlig ikke er så veldig mye å hente. Maskinene står og kjører forholdsvis enkle programmer, og det eneste som sluker mye data, er en nedlastingsmaskin. Men SATA er jo ganske mye kjappere enn selv en 500/500-fiberlinje., kjørt over NordVPN. :)

Lenke til kommentar

Intel S3710 har kondensatorer som gjør at data kan flushes trygt rett i minnet på ssd-kontrollere. Vanlige konsument SSD'er har ikke kondensatorer og må flushe rett til SSD cellene som er betydelig tregere. Også tåler Intel S3710 sånn ca 10 daglige overskrivninger per dag i 5 år +++ ;)

Uansett disse enterprise ssd'ene går på Ebay for samme pris eller litt billigere som en ny konsument SSD koster her. Men du får ikke stabiliteten (Patrick fra ServeTheHome sier at Intel SSDer omtrent aldri ryker og har en latterlig lav feilprosent ),  mengden overskrivninger og skriveytelse. Reklamasjonsretten du får her i Norge har ingen verdi når disse produktene har så godt rykte på seg heller. ?

Lenke til kommentar

Takk for opplysningene! De var ikke kommet brukt på eBay ennå da jeg kjøpte to, det var en forholdsvis ny modell. Jeg kjøpte én til hjemmeserveren og én til hytteserveren, som er den jeg er i gang med nå. Og jeg har ikke mistet data en eneste gang på de årene de har vært i bruk, så for meg har de absolutt vært verd investeringen. Dermed beholder jeg den på hytta når jeg skal sette opp den nye serveren i morgen. Da kommer de ganske gromme delene mine, iallfall til en hjemmeserver for et enkeltmannsforetak å være. "I love the smell of a virgin server in the morning." ?

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...