Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Salg av utleiebolig


Peaks

Anbefalte innlegg

Hei, leier i dag ut en leilighet da jeg går på skole i en annen by. Postadressen står hos foreldrene mine.

Mottok selvangivelsen og fylte ut m / fradrag at jeg leide ut en møblert leilighet i 2019.

Tenkte egentlig å selge leiligheten nå til sommeren 2020, men etter at jeg Googlet litt rundt fant jeg ut at selger må ha bodd i leiligheten selv de siste 12 mnd. om ikke må en skatte kraftig av en eventuell gevinst ved salg.

Stemmer virkelig dette? Må jeg fysisk ha bodd der de siste 12 måndene?


Dersom det stemmer at jeg er nødt for å bo der, er jeg nødt for å avslutte leieforholdet, for deretter flytte inn selv sommeren 2020 og igjen selge sommeren 2021.

Rent hypotetisk? -Kan jeg «lure systemet» ved å kun endre postadressen min fra mine foreldres til leiligheten nå i sommer i 12 mnd. fremover, for så å selge i sommeren 2021?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se regler for salg her https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/salg/salg-av-egen-bolig/skatteregler/

Spesielt relevant:

Quote

Botid - Du som eier må ha brukt boligen til egen bolig i minst ett år (12 måneder) i løpet av de siste to årene (24 måneder) før salget skjer.

Hvis du må betale skatt på salget ligger den normalt sett på 22%

Lenke til kommentar

Du må reelt ha budd der 12 månader siste 24 månedar, det er ikkje nok å ha postadresse eller folkeregister adresse der. Det som er avgjerande er kvar du har hatt din vanlege nattekvile. 

Dersom du har leigd ut i meir enn 24 månedar så må du enten flytte tilbake og bu der eit år før du selg skattefritt, eller selge og betale skatt for overskotet du får på salet. 

Lenke til kommentar
Peaks skrev (22 minutter siden):

Rent hypotetisk? -Kan jeg «lure systemet» ved å kun endre postadressen min fra mine foreldres til leiligheten nå i sommer i 12 mnd. fremover, for så å selge i sommeren 2021?

Kan forresten også nemne at ein slik framgangsmåte gjer det vanskeleg å kombinere med utleige ettersom det då "i systemet" vil stå både at du bur der sjølv og at du leiger ut. Det er neppe lønnsomt å la leilegheita stå tom i eit år samtidig som du gjer deg til skurk for å spare skatteutgifta på eventuelt overskot. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Intensjonen er overhode ikke å "gjøre meg til skurk". Vet det finnes mange lovlige smutthull i skattesystemet så jeg vil nødig betale mer enn jeg må, betaler nok skatt av leieinntektene allerede.

Da var det slik jeg tenkte, konklusjonen blir nok å beholde leiligheten et år etter at leietagere er flyttet ut.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Greit å tenkte på at det er 22% av en eventuell gevinst du blir skattlagt for.

Det vil si at salgsprisen du oppnår er den du får utbetalt. Meglerprovisjon osv. skal du ikke betale gevinst for.

På samme vis blir din kjøpspris regnet inklusive dokumentavgift, tinglysingsgebyr etc. 

Enkelt sagt, hvis du kjøpte en leilighet til kr 2 000 000 inklusive alle omkostninger og får utbetalt kr 2 500 000 fra oppgjøret ved salg (fratrukket alle kostnader du har), så blir det 22% av kr 500 000 som blir skatten. Det vil si kr 110 000. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...