Gå til innhold

Hva kan jeg forvente å betale i strøm per måned på en leilighet på 85kvm med energimerking F?


Anbefalte innlegg

Skal på visning på en leilighet til uka, og dette blir kanskje min første. Leiligheten ble bygd i 1987 er 85kvm og har energimerking F. Oppvarming gjennom strøm er gulvvarme på kjøkken, stue og bad. Er vedovn der også, som kan brukes om prisen på ved er rimeligere i forhold til effekt enn strøm. Ellers så blir det jo vanlige ting som TV, vaskemaskiner, lys osv. som bruker strøm. Jeg kommer til å bo alene, og vil prøve å være litt fornuftig. 

Hva kan jeg ca forvente å måtte betale i måneden? Kan hende dette er vanskelig å forutsi, men forslag tas imot uansett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 4/13/2020 at 10:04 PM, kremt said:

Når det er ca 0 til 5 grader ute pleier jeg å ha varmekabel på bad stilt til 3 av 10. Passe varmt for min del. Kald vinter med 10-15 minus må jeg ha ca 6-7.

Høres du har en regulator, ikke en termostat. En termostat måler temperaturen i gulvet, og kan vanligvis stå på det samme hele året. En regulator styrer strømmen på og av i sykluser, der på-sekvenser øker etterhvert som du øker innstillingen.

Lenke til kommentar
On 4/13/2020 at 8:26 PM, BarneyStinson said:

Oppvarming gjennom strøm er gulvvarme på kjøkken, stue og bad. Er vedovn der også, som kan brukes om prisen på ved er rimeligere i forhold til effekt enn strøm. Ellers så blir det jo vanlige ting som TV, vaskemaskiner, lys osv. som bruker strøm.

Hva kan jeg ca forvente å måtte betale i måneden? Kan hende dette er vanskelig å forutsi, men forslag tas imot uansett?

Vanskelig å si hvor mye du må betale, da strømprisen varierer mye i løpet av året, i tillegg er nettleien avhengig av hvor du bor. En bolig fra 1987 bør ha god isolasjon, men det er forskjell om du bor øverst eller ikke, eller om du bor mot yttervegg eller har naboer på begge sider.  Det er oppvarming av bolig og varmtvann som drar det meste av strømforbruket. TV, vaskemaskin, lys etc trekker lite. Min forrige leilighet var ca 85 kvm, bygget i 2009, lå mot yttervegg, hadde leilighet over min, og jeg hadde energiforbruk på ca 12.000-13.000 kWh pr år. 

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Er jo bare å spørre eier/megler - tror de innhenter slike data.

Men forbruke er delvis avhengig av en selv. Liker man det varmt eller heller kald? Dusjer lenge (om man har egen bereder?)

Er det 1. etg eller en leilighet midt i hvor alle nabovegger er "varme"

Strømpris er ca 1kr/KW og jeg brukte ca 3000KW i en leilighet med fjernvarme dvs uten oppvarmingsbehov, nå har jeg digert hus og ligger på ca 10.000 med varmepumpe. Men 8-12000KWh er nok et greit anslag. Så sett av en 1000-lapp i mnd, da går det bra. Blir ofte 500kr i sommer og 2000kr/mnd om vintern når det er kald og strømmen er dyr. Åltså gjennomsnitt pris på 1kr/KW er inkl nettleie +++ 

Akkuratt energimerking hadde ikke jeg hengt meg så mye opp i.  1987 hus pleier som regel å være nest dårligst er det F?

Og leilighet vs hus. Husker jeg tenkte alltid jævlige husleia ... 3-6.000kr/mnd når du har kjøpt leilighet. Husk dog her slepper du andre kostnader (de er inkludert) . Har du hus kan du regne med 1000kr tv/internet, 1000kr forsikkring, vann/kloakk og reperasjoner/vedlikehold - så det er  minst like dyrt.

Lenke til kommentar

Har 120 m2 og jeg betaler fra 800 til 1400 i måneden, med varmegulv på badet og varmpepumpe på stua, begge satt til 20 grader

Pumpa er gammel og ikke så effektiv lengre
Skulle vært service på den, men da må jeg rydde, noe jeg holder på med, men vi får se til høsten, da AC fungerer, kun varmedelen som er litt meh!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...