Gå til innhold

Rykter, snikksnakk og tanker om Canon i 2020 (Roadmap)


Anbefalte innlegg

2018 oppsumert:

Spoiler

Kamerahus:

Canon EOS R

Optikk:

RF 24-105mm F4L IS USM

RF 50mm F1,2L USM

RF 35mm F1,8 MACRO IS STM

RF 28-70mm F2L USM

I tillegg fikk vi også EF-RF Adapter og en adapter med kontroll-ring.

2019 oppsummert:

Spoiler

Kamerahus:

Canon EOS RP

Optikk:

RF 15-35mm F2,8L IS USM

RF 24-70 F2,8L IS USM

RF 70-200 F2,8L IS USM

RF 24-240 F4-6,3 IS USM

RF 85mm F1,2L USM

RF 85mm F1,2L USM DS

2020

Hus:

Canon EOS-1D X Mark III

EOS 850D

EOS R5 (delvis lansert, ikke tilgjengelig for kjøp per dags dato)

 Rykteroadmap

EOS R6

C300 III

EOS R7 (tilsvarende 7D-serien?)

EOS RS (høyt antall MP)

Gjerne si ifra om de jeg har glemt, ikke nevnt eller andre ting. Gleder meg til å høre hva dere tenker framover, og hva dere ser etter. Har ikke tatt med optikk på det som kommer, for der er jeg mer usikker. 
Men, Canon har begynt med enda rimeligere optikk som RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Jeg gleder meg til Canon sin virtuelle pressekonferanse den 20. april som skal handle om "new professional products and technologies!". Den vil gå kl 19:00 (1:00pm EDT). 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har skikkelig troa på Canon i år og nå fremover. Har kun Canon for video nå, men satser på et Canon R6 (ca 20mp og 4k 50p) med to SD-kortplasser (for profesjonell video ved siden av mitt XA50). Da som B eller C-kamera. Håper også på et C100 III eller lignende, altså «cinema» med XLR og andre videofunksjoner. Det er ryktet hos CanonRumors.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Canon R6 står nok på min liste til våren, og ser ut til og passe bra sammen med filmkameraet mitt, pluss litt til. Så blir nok bra som B-kamera pluss foto-kamera. Men håper overoppheting til film ikke blir noe problem, dvs at jeg kan bruke det i en time eller to uten at det overoppheter (må selvfølgelig starte og stoppe opptak). Trenger ikke bytte ut fotokamera nå, og lite jobb og så jeg venter. Håper dessuten på et C100 III snart, dvs innen det neste året.

Lenke til kommentar
Okapi skrev (19 timer siden):

R6 virker veldig spennende! Noe over budsjett, må si det, men det er nesten alt jeg vil ha i et fullformatskamera.

Oriuss skrev (4 timer siden):

Tenker det samme selv. R6 holder for meg :) 

 

Går dere for KIT-objektivet, 24-105 4, eller noe annet? For min del blir det 24-105 4 pga film og fast blender, og et 100-400 som tele en eller annen gang. 70-300 (med eller uten L) er også et alternativ for min del.

Lenke til kommentar
On 7/10/2020 at 6:11 PM, L/-R~ said:

Går dere for KIT-objektivet, 24-105 4, eller noe annet? For min del blir det 24-105 4 pga film og fast blender, og et 100-400 som tele en eller annen gang. 70-300 (med eller uten L) er også et alternativ for min del.

Jeg kikker litt på 35mm f/1,8 og 85mm f/2. Litt av hensikten er noe som tåler høyere ISO-verdier bedre enn mitt nåværende MFT-utstyr, så en lyssvak zoom er ikke helt det jeg er ute etter.

Lenke til kommentar

Synes og 85mm virker fin til feks intervjuer for min del. Zoom må jeg uansett ha, og F4 er nok lys inn for min del, spesielt da til film hvor lukkeren er 1/50. R6 ser uansett ut til å ha skikkelig bra ISO (som 1DX III), men forstår absolutt om man vil unngå å skru den opp, samt potensielt mer uskarp bakgrunn.

Lenke til kommentar

Det er bare løse tanker for min del ennå da, mye kan skje innen jeg føler det er forsvarlig å investere i et nytt kamera. ;) Samtidig skal det sies at R6 er farlig nær drømmekameraet, eneste er at prisen er litt høy (selv om det i stor grad skyldes kronekursen), og jeg ikke er så begeistret for speilrefleks-looken.

Venter egentlig spent på et fullformatskamera i samme stil som Olympus Pen F, Fuji X-E eller Leica CL, men kan være jeg kan vente for evig på den fronten. Fuji GFX 50R er et par hakk over mitt budsjett, for å si det sånn. Men hvem vet, kanskje Panasonic kan svare Canon med en kompakt S1X? Har et lite håp om at R5 og R6 kan få litt fart på konkurrentene.

Lenke til kommentar

Tror definitivt Canon får litt fart på noen ting igjen i alle fall. Nå er jo ikke Sony alene, men med konkurranse fra Nikon og Canon. For min del blir det spennende å se om Panasonic kommer med bra autofokus til video på S1-serien. 
Selv elsker jeg formfaktoren på R5 og R6 (har jo ikke holdt de med vet at jeg vil ha ordentlig grep, som feks med Gh5, D500 m.fl.)

Men ja, prisen er litt å svelge. Jeg kjøper det ikke før det lønner seg, dvs at jeg tjener det inn igjen så vet ikke når det blir. 

Lenke til kommentar

jeg synes også R6 fremstår som et meget godt kamera, men jeg er veldig usikker på 20 MP på bildefronten. Hvorfor så drastisk nedgang? Jeg mener selv jeg har en adekvat forståelse av bildekvalitet, pixler er en liten del av det hele. Men hvorfor en nedgradering? Det har jo (såvidt..) lavere oppløsning enn Canon 6D (20.1 vs 20.2) som kom i 2013...

For meg er dette litt vanskelig å svelge som 70/30 hobbyfotograf/-cinematograf.. Tanker? Eos R vs R6 på fotodelen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...