Gå til innhold

Råd/tips vedr. Canon M50 + ekstra utstyr


Anbefalte innlegg

Har en i nærheten som selger basispakken til Canon M50 med EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS STM og følgende ekstrautstyr: 2 ekstra batterier, batterilader, Joby kamerastativ (den til ca. 200kr), kameraveske, 2 filtere (CD og CPL) og solskjerm til linsen til 4000kr. Er det en ok pris? Hva tenker dere?

Vurderer kameraet veldig ettersom at den vil bli godt brukt til mye vlogging, youtube, bilder og filming.

Endret av Seawanderer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Dr. Brodsky said:

Om alt er i god stand, virker det som en grei pris.

Kameraet egner seg flott til vlogging om du skyter i 1080p og ikke trenger 4k. Jeg ville kanskje vurdert et mer egnet objektiv, men det som følger med fungerer også greit nok.

Det du imidlertid trenger er en mikrofon.

Alt fungerer som det skal, ja. Hvilken objektiv anbefaler du da? :)Ja, mikrofon har jeg fra før av, utrolig nok. Så da er det vel bare for meg å kjøpe denne?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så kjent med hva som finnes av objektiv til Cannon, særlig ikke til speilløs aps-c.

Til vlogging brukes gjerne noe ganske vidt, og høy lysstyrke er alltid en fordel. Så om det finnes en rask vidvinkelzoom, eller noe fast rundt 12mm, kan det være gode valg.

Prøv uansett kit-objektivet før du kjøper noe nytt. 15mm er ganske vidt, og f/3.5 er ikke så gale.

Lenke til kommentar
50 minutes ago, Dr. Brodsky said:

Jeg er ikke så kjent med hva som finnes av objektiv til Cannon, særlig ikke til speilløs aps-c.

Til vlogging brukes gjerne noe ganske vidt, og høy lysstyrke er alltid en fordel. Så om det finnes en rask vidvinkelzoom, eller noe fast rundt 12mm, kan det være gode valg.

Prøv uansett kit-objektivet før du kjøper noe nytt. 15mm er ganske vidt, og f/3.5 er ikke så gale.

Skjønner. Men ja, jeg tror nok at jeg klarer meg med 15mm til å begynne med iallfall. Har også ekstern videolys rundt meg. Men ja, ganske greit om ansiktet mitt får bra nok lys, ja.

31 minutes ago, L/-R~ said:

Du burde også investere i et godt ND-filter for å redusere lysmengden som kommer inn, spesielt når du skal filme ute. Da kan du ha en blender på rundt f/3.5-5.6, så har du litt mindre dypdeskarphet, og med god autofokus så blir fokuset på deg. 

Skjønner. Har du et eksempel på en slik filter som man bør skaffe seg, kanskje? 

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt dette, som er variabelt. Men det er «best». Finnes filter med fast nivå ND, men vet ikke hva som passer i forhold til lysforholdene du kommer til å oppleve, og kjenner heller ikke til de ulike filtrene med tanke på f.eks. skarphet og farger. Sjekk ut om du finner noen anbefalinger på Youtube!

https://www.scandinavianphoto.no/nisi/filter-pro-nano-1.5-5-steg-enhance-nd-vario-49-mm-1041961

Endret av L/-R~
Lenke til kommentar

Det finnes jo billigløsninger her også. Jeg bestilte nettopp et sånt, blir spennende å se hvor godt det fungerer:

https://www.aliexpress.com/item/32917574595.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.1aef2e0eRVMQRW

Har kjøpt et par filtre fra K&F og Fotga tidligere, og jevnt over vært fornøyd. Det er litt sjansespill med disse kinagreiene, men de koster så lite at det går an å prøve.

Når det gjelder objektiv til vlogging kan kanskje Sigma 16mm f/1,4 være interessant? Det er relativt nytt til EOS M (vært ute en stund til Sony og MFT), så det er kanskje ikke så lett å finne på bruktmarkedet ennå, men det dukker sikkert opp. Et lengre alternativ er Canons 22m. Dette er teknisk veldig bra, kompakt og lyssterkt.

Lenke til kommentar
Okapi skrev (30 minutter siden):

Det finnes jo billigløsninger her også. Jeg bestilte nettopp et sånt, blir spennende å se hvor godt det fungerer:

https://www.aliexpress.com/item/32917574595.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.1aef2e0eRVMQRW

Har kjøpt et par filtre fra K&F og Fotga tidligere, og jevnt over vært fornøyd. Det er litt sjansespill med disse kinagreiene, men de koster så lite at det går an å prøve.

Når det gjelder objektiv til vlogging kan kanskje Sigma 16mm f/1,4 være interessant? Det er relativt nytt til EOS M (vært ute en stund til Sony og MFT), så det er kanskje ikke så lett å finne på bruktmarkedet ennå, men det dukker sikkert opp. Et lengre alternativ er Canons 22m. Dette er teknisk veldig bra, kompakt og lyssterkt.

Jeg hadde valgt Canon-optikk til vlogging uansett pga kontakt mellom hus og objektiv, altså for autofokus-ytelse. Godt å høre du er fornøyd med filtrene dine. Jeg har intern ND i mitt, men før jeg fikk det kameraet så sjekka jeg endel og prata med diverse selgere som også kunne anbefale det. Men basert på sammenligningene på YouTube føles det trygt for meg å anbefale det. 

Lenke til kommentar
24 minutes ago, L/-R~ said:

Jeg hadde valgt Canon-optikk til vlogging uansett pga kontakt mellom hus og objektiv, altså for autofokus-ytelse. 

Av erfaring eller prinsipp? Sigma-trioen har jo fått helt topp anmeldelser, også når det gjelder autofokus, er etter sigende bedre enn Canon 22mm på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...