Gå til innhold

Elektronikk-ingeniør: Hvorfor er det så lett å komme inn?


amelbye

Anbefalte innlegg

Jeg ser på studier - fristen er nær og jeg trenger litt input. Jeg er interessert og kan mye om både elektronikk, data, mekanikk og programmering. Jeg har allerede en bachelor og 10 år med arbeidserfaring, men er lei av hele bransjen og vurderer å ta en ny utdanning for å få mulighet til å komme meg inn i et nytt arbeidsmarked.

Jeg ser på en del forskjellige studier - Informatikk, dataingeniør, robotikk og elektronikk er de som interesserer meg mest.

Jeg stusser over at "elektronikk og informasjonsteknologi" på Oslomet er et studie der ALLE kommer inn. Også "Elektronikk, Informatikk og Teknologi" på UIO er lettere å komme inn på enn noen av de andre studiene jeg er interessert i. Er dette kun pga at alle kidsa vil bli spillutviklere, eller har det noe å gjøre med kvaliteten på utdannelsen, jobbmuligheter og lønnsnivå? Jeg vil jo tro du har forskjellige muligheter, men er det noen grunn til å ikke gå for et ingeniørstudie i elektronikk?

Er lønnsnivå eller arbeidsforhold for en som jobber med/designer elektriske kretser betydelig dårligere enn for en som skriver kode?

Endret av amelbye
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
amelbye skrev (På 13.4.2020 den 13.31):

Er lønnsnivå eller arbeidsforhold for en som jobber med/designer elektriske kretser betydelig dårligere enn for en som skriver kode?

Nei.

Årsaken er fordi det er færre søkere. Min teori er at informatikk omfavner de som er usikre, men vil jobbe innenfor IT. Elektronikk appellerer til de som allerede er interesserte.

Om elektronikk er din ting så er det en karrière med gode fremtidsutsikter og gode arbeidsforhold. Det innebærer en del teori man slipper unna på de enklere IT-studiene.

Tyzek9 skrev (19 minutter siden):

vet ikke, men vet at der er mye mer jobbmuligheter for dataingeniør, bedre lønn også

Jobbmuligheter er ingen stopper innenfor elektronikk. Tror Data Respons her i Rogaland nettopp utlyste 40 stillinger. Bedre lønn vet jeg ikke hvor du har fra.

 

Jeg er selv utdannet innenfor kybernetikk, men har vendt meg mer mot elektronikk etter utdanning. Jeg kan ikke si mye om hvordan utdanningen er, men om du lurer på hvordan arbeidslivet ser ut så kan du bare spørre.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 17.4.2020 den 12.16):

Nei.

Årsaken er fordi det er færre søkere. Min teori er at informatikk omfavner de som er usikre, men vil jobbe innenfor IT. Elektronikk appellerer til de som allerede er interesserte.

Om elektronikk er din ting så er det en karrière med gode fremtidsutsikter og gode arbeidsforhold. Det innebærer en del teori man slipper unna på de enklere IT-studiene.

Jobbmuligheter er ingen stopper innenfor elektronikk. Tror Data Respons her i Rogaland nettopp utlyste 40 stillinger. Bedre lønn vet jeg ikke hvor du har fra.

 

Jeg er selv utdannet innenfor kybernetikk, men har vendt meg mer mot elektronikk etter utdanning. Jeg kan ikke si mye om hvordan utdanningen er, men om du lurer på hvordan arbeidslivet ser ut så kan du bare spørre.

Tusen takk for utfyllende svar!

For min del: jeg kan både litt programmering og litt elektronikk, men det er jo litt mer unikt i dag å kunne elektronikk enn programmering. Når jeg ser på oppbrygningen av moduler på de forskjellige linjene ser de elektronikkrettede linjene mer gøy ut - her er det ting jeg gleder meg til å lære mer om, så med tanke på å komme seg helskinnet gjennom studieløpet ligger jeg nok bedre an hvis jeg velger elektronikk.

Det store spørsmålet for meg er arbeidsmarkedet. Hva jobber man egentlig med? Min kjennskap om elektronikk går stort sett på å reparere og modifisere analoge kretser - sannsynligvis ikke veldig relatert til hva man ender opp med å jobbe med. Om du kan si mer om hvordan arbeidslivet ser ut vil jeg gjerne vite mer! :) Jeg lurer også på lønnsnivå - jeg har sett noen tall i tabeller, men det sier lite om hvor stort sprik det er mellom de som tjener godt og de som tjener dårlig.

Lenke til kommentar

Det har ikke nødvendigvis noe med kvaliteten på utdanningen å gjøre, men kanskje heller med antall institusjoner som tilbyr utdanningen. Elektroingeniør kan man studere nesten hvor som helst i Norge; OsloMet, USN, UiA, UiS, HVL, HIOF, UiT, NTNU osv. Dette gjør at de med best karaktersnitt søker seg inn til de skolene som har størst renommé innen området.
Trondheim er jo teknologibyen, og de to elektroingeniør linjene der har henholdsvis 44,4stp (3-årig) og 56,6stp (5-årig) som poenggrense på førstegangsvitnemål. Dette har sammenheng med jobbmarked, lønnsvilkår osv.
Studiet ved OsloMet er nok også bra, og elektro og IT er veldig framtidsretta.
Hvor mye en som skriver kode tjener vil fort avhenge veldig av arbeidsområde.

Lenke til kommentar
Surfema skrev (2 timer siden):

Det har ikke nødvendigvis noe med kvaliteten på utdanningen å gjøre, men kanskje heller med antall institusjoner som tilbyr utdanningen. Elektroingeniør kan man studere nesten hvor som helst i Norge; OsloMet, USN, UiA, UiS, HVL, HIOF, UiT, NTNU osv. Dette gjør at de med best karaktersnitt søker seg inn til de skolene som har størst renommé innen området.
Trondheim er jo teknologibyen, og de to elektroingeniør linjene der har henholdsvis 44,4stp (3-årig) og 56,6stp (5-årig) som poenggrense på førstegangsvitnemål. Dette har sammenheng med jobbmarked, lønnsvilkår osv.
Studiet ved OsloMet er nok også bra, og elektro og IT er veldig framtidsretta.
Hvor mye en som skriver kode tjener vil fort avhenge veldig av arbeidsområde.

Elektroingeniør og elektronikk-ingeniør er vel ikke det samme? Jeg trodde elektroingeniør var mer høyspent og store kraftanlegg, mens elektronikk-ingeniør jobber med småelektronikk og styringssystemer?

Lenke til kommentar
amelbye skrev (På 20.4.2020 den 12.55):

Det store spørsmålet for meg er arbeidsmarkedet. Hva jobber man egentlig med? Min kjennskap om elektronikk går stort sett på å reparere og modifisere analoge kretser - sannsynligvis ikke veldig relatert til hva man ender opp med å jobbe med. Om du kan si mer om hvordan arbeidslivet ser ut vil jeg gjerne vite mer! :) Jeg lurer også på lønnsnivå - jeg har sett noen tall i tabeller, men det sier lite om hvor stort sprik det er mellom de som tjener godt og de som tjener dårlig.

Man jobber typisk med design av elektriske kretser og utlegg av dette på PCB. Man blir også gjerne involvert i detaljer rundt produksjon og utbedring av feil (modifikasjoner i form av lodding o.l). I enkelte tilfeller så kan det også være ønskelig at du også skriver kode for mikrokontrollere eller lager FPGA-design f.eks. Alt dette er områder man gjerne spisser seg mot, men om man f.eks. er en uavhengig konsulent som jobber for små kunder så er det ikke uvanlig å måtte dra prosjektet fra konsept til design, fra design til firmware-kode og fra firmware-kode til masseproduksjon.

Som sagt så spisser man seg gjerne litt i den retningen man trives best med. Her på huset så har vi egne folk som driver med design, og egne folk som driver med utlegg. Jeg er i hovedsak spisset mot utvikling av firmware og software, men har nesa mi dypt i skjemategninger til en hver tid.

Vi lønner elektronikkingeniører og softwareutviklere likt. Arbeidsmarkedet er veldig bra for begge typer yrker, men software er selvsagt mye mer allsidig, men her er også lønnen like varierende. Jeg ville ikke bekymret meg for lønn, og ville definitivt hatt et større fokus på hvordan arbeidsdagen ser ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...