Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trene ved halsbetennelse/streptokokker?


Kovalevskaja

Anbefalte innlegg

Er det greit med rolig trening når man kanskje har halsbetennelse? Greit i som at det ikke vil forverre det/gjøre at det varer lenger? Symptomer er vondt å svelge, rødt svelg og hovne mandler med masse hvite flekker, føler meg varm men har normal temp.

spør fordi jeg synes å ha lest noe om at trening er greit når symptomene er fra halsen og oppover?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nøkkelordet er allmenntilstand: Har du infeksjon og samtidig føler deg for slapp til å trene, så kan treningen vente. Hvis du ikke føler deg slapp, ikke har feber, så går det greit med rolig trening. Men, selv om trening er ferskvare og alt det der så er ikke noe krise å droppe vanlig trening imellom når man er syk, heller, man tar seg jo heldigvis raskt opp igjen når man blir frisk også. 

Hvordan tar du temperaturen? Hvis du ikke tar den rektalt så må du huske å legge på 0,5 (munn) eller 0,6 (armhule). 

God bedring!! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trener du for mye når du er syk jobber du bare mot deg seg i.o.m at du tar ut energi kroppen helst vil bruke på å bli frisk fortere. De fleste finner det ut etterhvert og finner gjerne ut av hva som er høvelig fornuftig etterhvert. Blir du syk nok sover du nesten døgnet rundt, så det regulerer til en viss grad seg selv uansett hvor mye stålvilje du legger i det.

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (3 timer siden):

Nøkkelordet er allmenntilstand: Har du infeksjon og samtidig føler deg for slapp til å trene, så kan treningen vente. Hvis du ikke føler deg slapp, ikke har feber, så går det greit med rolig trening. Men, selv om trening er ferskvare og alt det der så er ikke noe krise å droppe vanlig trening imellom når man er syk, heller, man tar seg jo heldigvis raskt opp igjen når man blir frisk også. 

Hvordan tar du temperaturen? Hvis du ikke tar den rektalt så må du huske å legge på 0,5 (munn) eller 0,6 (armhule). 

God bedring!! 

Tar den med et elektronisk pannetermometer..

 

tusen takk! ?

Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg er litt nervøs for septisk artritt, da kneet mitt (som er operert, og har noe arterose fra før) har fått forverret tilstand i samme takt som de andre symptomene. Men rødhet har uteblitt, kun hevelse, varme og noe stivhet. Men er vel sikkert bare at leddene blir litt påvirket av infeksjonen i halsen.

Lenke til kommentar

Når opererte du, og kun det ene kneet du merker noe i? 

Følg med på kneet. Hvis du blir veldig syk (høy feber og sterkt nedsatt allmenntilstand og samtidig for eksempel kun har sterke smerter i det ene kneet så ville jeg dratt på til lege og fått sjekket det opp.

Lenke til kommentar

Min personlige anbefaling: 

Du skal ikke trene, og du skal la kroppen få den ro den trenger under sykdomsforløpet. Hvis du ikke har fått en lege til å vurdere dette, kan dette like godt være bakteriell halsbetennelse, viral halsbetennelse, kyssesyke, CMV etc. 

Man skal ikke trene fordi ved spesielt virale infeksjoner, så har man gjerne en påvirkning av flere andre organsystemer, derav hjerte. Ved belastning av dette kan det forekomme ledningsforstyrrelser som kan føre til uregelmessig rytme. Infeksjonen har også et potensiale til å spre seg. Ved kyssesyke er det fare for stor milt og at denne sprekker ved trening. 

Det er vanskelig å si hva det er, men sannsynlighvis en helt vanlig halsbetennelse av viral eller bakteriell årsak. Mitt råd til deg vil derfor være å ta det helt med ro, la kroppen jobbe og se hvor dette utvikler seg. 

Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (På 14.4.2020 den 1.08):

Man skal ikke trene fordi ved spesielt virale infeksjoner, så har man gjerne en påvirkning av flere andre organsystemer, derav hjerte. Ved belastning av dette kan det forekomme ledningsforstyrrelser som kan føre til uregelmessig rytme. Infeksjonen har også et potensiale til å spre seg.

oi, det visste jeg ikke! er det annerledes når man har en bakteriell infeksjon? (noe jeg trolig har, pga belegg på mandlene, fravær av forkjølelsessymptomer, hovne lymfeknuter). Men da motarbeider man vel uansett kroppen på et vis og det tar vel gjerne lenger tid å bli frisk..

Landet uansett på å ikke trene, sykdomsforløpet kan vel ikke være særlig lenger enn en uke, så får heller bruke tida til annet.

 

afterall skrev (På 14.4.2020 den 4.48):

Hvorfor i allverden en 7 timers økt, spesielt når du venter på at kne skal bli bra etter operasjon? 

Det gir ganske lite mening. 

Venter ikke lenger på at kneet skal bli bra, fikk grønt lys fra fysio i desember på det meste av trening. Merker ikke noen plager ved sykling (som er den økta som var nevnt), i hvert fall ikke i kneet. Og har også hatt lengre dager på ski i år. Løping derimot må jeg nok innse at jeg må vente lenger med, plagene kom etter en 30 minutters joggetur. Ja, jeg burde være forsiktig, men er vanskelig når en uke går det greit å jogge, også en annen ikke.. Jaja, er nå uansett ikke det viktigste i livet.

Lenke til kommentar
On 4/16/2020 at 11:34 AM, Kovalevskaja said:

oi, det visste jeg ikke! er det annerledes når man har en bakteriell infeksjon? (noe jeg trolig har, pga belegg på mandlene, fravær av forkjølelsessymptomer, hovne lymfeknuter). Men da motarbeider man vel uansett kroppen på et vis og det tar vel gjerne lenger tid å bli frisk..

Landet uansett på å ikke trene, sykdomsforløpet kan vel ikke være særlig lenger enn en uke, så får heller bruke tida til annet.

 

Venter ikke lenger på at kneet skal bli bra, fikk grønt lys fra fysio i desember på det meste av trening. Merker ikke noen plager ved sykling (som er den økta som var nevnt), i hvert fall ikke i kneet. Og har også hatt lengre dager på ski i år. Løping derimot må jeg nok innse at jeg må vente lenger med, plagene kom etter en 30 minutters joggetur. Ja, jeg burde være forsiktig, men er vanskelig når en uke går det greit å jogge, også en annen ikke.. Jaja, er nå uansett ikke det viktigste i livet.

Bakteriell infeksjon er stort sett, ved milde symptomer, lokale. Dog skal man være oppmerksom på at kyssesyken (mononukleose) også kan gi disse symptomer, og dette er et virus. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...