Gå til innhold

Asus RT-AX88U. Gir dårlig hastighet.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare en annen ting. I hvert fall jeg får for tiden ofte ganske dårlige hastigheter med Speedtest.net. Har 500/500 fra Altibox og kablet nett, men i perioder de siste ukene er det ofte at hastigheten ligger på 130-160 Mbps. I perioder er det imidlertid oppe på 500 Mbps. Merkelige er at det er aldri noe mellom dette, enten ligger det altså på mer eller mindre rundt 150, eller så er det 500... 

Med andre ord: Speedtest kan også være en feilkilde...

Når jeg ser på historikken på Speedtest.net, er det alltid "Oslo \n Altibox AS" jeg får lav ytelse mot, mens mot serverne f.eks. Bulk Infrastructure og Broadnet ser det ut til å være normalt.

Lenke til kommentar

Samme med Altibox sin speedtest. Når jeg testet rett ut av Altibox sin router så får jeg dobbelt fart på denne bærbare maskinen. Tyder på at denne AX88U routeren er treg. Ser slik ut på noen forumer.

 

Her går det unna. SÅ må være noe i oppsettet som må forandres. Men aner ikke hva.

 

 

alt.JPG

 

Endret av Arve28
Lenke til kommentar

Prøvde image.thumb.png.f6a99b8f880d946fd4659f0e043e00ee.png

Nedhastighelt. Helt på trynet. Opphastighet super? Hvordan skal jeg finne ut dette med kanaler og bredde?

image.thumb.png.32173a9fed90db963b70a9f5352b5720.png

 

Sitter her en meter unna AX88U. Satt tilbake til Auto Canal. Vikenfiber er Altibox Routeren. Aimesh RPT er repeater mode i garasjen. Get er nabo. De 2 siste er Noder i kjeller og 2 etg.

a.JPG

Endret av Arve28
Lenke til kommentar

Altibox sin hastighetstest er den samme som speedtest.net. På Speedtest.net kan du trykke på "Change server", og velge noe annet. 

Mine tidligere tall her:
image.thumb.png.36e8933517fa3792c64a3a679c9d2044.png

Ganske klart at hvis speedtest.net tar i bruk Altibox-serveren i Oslo, så blir ytelsen lavere enn når f.eks. Broadnet eller Bulk benyttes.

Det man elelrs kan gjøre, er å kjøre litt parallelle nedlastinger av filer fra raskere FTP-servere (typisk laste ned iso-filer for Linux-distribusjoner).

Når det ellers gjelder manuelt skifte av kanaler på en moderne ruter, vil det normalt sett være best å bare la være og la automatikken styre dette.

 

Lenke til kommentar

Går på nettverk i utforsker. Der har jeg delt noen mapper mellom PC'ene. Overfører en 2,6GB fil ligger på 15-17mb/s fra Bærbar til Stasjonær. Hva burde hastigheten være?

Begge maskinene har 7200rpm disker på disse jeg deler.

Så går jeg i router og forandrer Kanal fra Auto til 52. Da er overføringshastigheten 65-70MB/s for samme fil.

(I går testet jeg å sette Kanal til 48 og speedtest var elendig dårlig)

Endret av Arve28
Lenke til kommentar

15-17 MB/sek tilsvarer jo med hva du ellers her får. 15 MB/sek = 120 Mbps. Så lenge den ene PC-en her er på Gigabit Ethernet, så høres det jo ut som da wifi er flaskehalsen.

Har du SmartConnect påslått på ruteren? Eller kjører du med separate SSID-er for 2,4 og 5GHz? Hvis du går på Network Map, ser du at du henger på 5 GHz for den aktuelle klienten?

Lenke til kommentar

Prøv å bytt til kanal 36 på 5 Ghz nettverket. Får du bedre hastighet da? Hvis ikke vil jeg anbefale deg å eksperimentere med andre kanaler. Jeg har hatt flere av disse nye routerne fra Asus, og min erfaring er at "Auto" ikke gir den hastigheten man er ute etter. 

Endret av Windoge
Lenke til kommentar

Da dro jeg ut Nodene. Kjørte speedtest. Alle fikk Ping 3.

Kanal: 52 Download: 330 Upload 440

36    244    440

40     236    446

44    226    440

48    244    434

52    312    445

56    249    434

60    251    420

64    232    442

AUTO    116    140

52    312    428

Prøvde 100, men da fant ikke wifi noe 5G nett? 

Dette tyder på at Auto er helt på villspor. Så hvorfor det er så stor forskjell? Den kjører jo på en av kanalene når  den er på Auto. Ser ut som Kanal 52 er den beste hos meg. Usikker på hvorfor nedhastighet og opphastighet er så stor forskjell på?

I denne Multicom bærbare sitter det et Killer Wireless 1535kort. Prøvde en MSI maskin å den gav vel ca samme.

 

Testet på Stasjonære i7-8700K maskinen. Der fikk jeg nedfart 284. opp 157 på kanal 52. Et Realtek 8822BE kort men driver fra 218. Her kjører jeg Ethernet kabel i router.

Endret av Arve28
Lenke til kommentar

Enda et problem dukker nå opp. Dette på stasjonære i7-8700K PC. Tar jeg Ethernetkabel rett i PC. Da blir farten ned 506 og opp 500.

Da ser man at farten hele tiden blir kappet ned. Han vil gi mer men får ikke lov å gå høyere av internettleverandør.

Men kobler jeg Ethernetkabel i Asus AX88U og ut ogjen med annen kabel. Har nå testet 2 kabler blir farten ned 398 opp 376

2. gang ned 360 opp 408. 3. gang 430 opp 379.

 

Hva er det i routeren som minsker denne hastigheten gjennom kabel?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Arve28 said:

Da dro jeg ut Nodene. Kjørte speedtest. Alle fikk Ping 3.

Kanal: 52 Download: 330 Upload 440

36    244    440

40     236    446

44    226    440

48    244    434

52    312    445

56    249    434

60    251    420

64    232    442

AUTO    116    140

52    312    428

Prøvde 100, men da fant ikke wifi noe 5G nett? 

Dette tyder på at Auto er helt på villspor. Så hvorfor det er så stor forskjell? Den kjører jo på en av kanalene når  den er på Auto. Ser ut som Kanal 52 er den beste hos meg. Usikker på hvorfor nedhastighet og opphastighet er så stor forskjell på?

I denne Multicom bærbare sitter det et Killer Wireless 1535kort. Prøvde en MSI maskin å den gav vel ca samme.

 

Testet på Stasjonære i7-8700K maskinen. Der fikk jeg nedfart 284. opp 157 på kanal 52. Et Realtek 8822BE kort men driver fra 218. Her kjører jeg Ethernet kabel i router.

Nå vet jeg ikke hvordan du bor, men manuelle kanalvalg kan fort gi redusert ytelse hvis man har nabonett - da spesielt med eldre rutere som ikke er så flinke til kanalvalg. 

Jeg vil også tro at Asus AiMesh-løsningen skulle fungere slik at den setter opp forskjellige kanaler på de forskjellige satellittene i mesh-nettverket. Og at det normalt sett skulle være best å la dette bli styrt automatisk - ref. første punkt. Kan det være at de havner på samme kanal - ref. bilde i tidligere post - pga. du har valgt kanal manuelt?

Variasjonene du har her mellom testene ser vel strengt tatt ellers ikke større enn hva man kan forvente på trådløst. Men merkelig at den faller så på Auto.

Men hvilken kanal er i bruk når man velger Auto og får det lave tallet? 

Har vært borti at det er enkelte nettverkskort som ikke støtter kanal 100 og oppover. Det begynner imidlertid å bli noen år siden. Hadde vel blant annet et Asus PCE-AC66-kort (eller var det PCE-AC68 - husker ikke...) der jeg måtte modifisere driveren for at kanal 100 og over skulle være støttet. 

Så er det dette med DFS-kanaler. Egentlig ikke tenkt på hvordan dette er med tanke på manuelle innstillinger. I praksis skal ruteren gjøre en sjekk om det er f.eks. oppdager radar i nærheten, og hvis den gjør det skal kanalen ikke brukes. Hvis da man manuelt stillinger inn på en kanal som er en DFS-kanal, kan det tenkes at ruteren bare deaktiverer wifi i stedet for å i stedet velge en annen kanal? 

Fordel med kanal 100 og en del av de høyere, er at det tillates høyere sendestyrke.

Tips ellers når det gjelder forum hvor du kanskje finner flere som har praktiske erfaringer med AI Mesh blir dette: https://www.snbforums.com/forums/asus-wireless.37/ 

 

 

Lenke til kommentar

Hva med CTF da? Ingen instillinger for den?

https://routerguide.net/nat-acceleration-on-or-off/

 

" Level 1: CTF (Cut Through Forwarding): Software optimization technique to accelerate NAT traffic.
You may need this option if your internet provider is offer you speed above 100 mb /sec. You generally need this option if you want to achieve peak speeds especially for speed above 200 mb/sec. "

Edit: The RT-AC86U and RT-AX88U use Flow Cache and Packet Runner, older routers used CTF and Flow Accelerator.

Mulig de to kan endres til on/auto eller tilsvarende?

Endret av BioNor
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...